بهترین روش برای پاک‌کردن نمایشگر گوشی‌های هوشمند چیست؟ کارشناسان تکیز به این پرسش شما پاسخ می‌دهند.

 

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زومیت در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

کارشناسان تکیز معمولا با این پرسش کاربران روبه‌رو می‌شوند که استفاده از موادی نظیر شیشه‌پاک‌کن یا الکل یا پاک‌کننده‌های آرایشی آسیبی به نمایشگر گوشی‌های هوشمند آسیب می‌زنند؟ ازآنجا‌که موارد یادشده حاوی موادی مضر برای پوشش نمایشگرهای موبایل هستند، باید بگوییم بله. تکیز به‌‌دلیل سال‌ها فعالیت درزمینه‌ی تعمیر گوشی‌های هوشمند، مواد مضر برای پاک‌سازی نمایشگر این گجت‌ها و بهترین روش‌ها را مشخص کرده که درادامه آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

تابه‌حال تلاش کرده‌اید با انگشتانتان لکه‌های روی گوشی‌تان را پاک کنید و درمقابل بیشتر آن را کثیف کرده باشید؟ این اتفاق همیشه رخ می‌دهد؛ اما با استفاده از ابزارهای تمیزکننده‌ی مناسب می‌توانید از آن جلوگیری کنید.

گاهی اوقات هم ممکن است وسوسه شوید با بلوز یا شلوار تازه‌ای که خریده‌اید و بر تن دارید، این کار را انجام دهید. بهتر است دربرابر این وسوسه مقاومت کنید و یادتان باشد با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای پاک‌کننده خاص می‌توانید گوشی هوشمند و البته لباس‌هایتان را تمیز نگه دارید و مدت طولانی‌تری از نمایشگر موبایل خود مراقبت کنید. علاوه‌براین، برخی مواد پاک‌کننده هم وجود دارند که نباید از آن‌ها استفاده کنید؛ چراکه درغیراین‌صورت به نمایشگر گوشی هوشمندتان آسیب می‌زنید.

 

دستمال کاغذی: دستمال‌های کاغذی شاید انتخاب خوبی برای پاک‌کردن میزتان باشند؛ اما آن‌ها را از موبایل خود باید دور نگه دارید. دستمال‌های کاغذی معمولا بعد از کمی استفاده متلاشی می‌شوند و گردوغباری که روی گوشی هوشمندتان را بیشتر می‌کنند. این دستمال‌ها حتی ممکن است خط‌و‌خش روی نمایشگر گوشی شما بیندازند.

شیشه‌پاک‌کن: احتمالا آینه‌ها و پنجره‌های منزل خود را با کمک شیشه‌پاک‌کن تمیز می‌کنید و از تمیزی آن‌ها هم راضی هستید. بااین‌حال، آیا استفاده از آن‌ها برای پاک‌کردن نمایشگر گوشی مفید است؟ اشتباه می‌کنید. برخی گوشی‌های جدید مانند آیفون XR پوشش محافظی دارند که بر اثر گذر زمان از بین می‌رود. درواقع، استفاده از مواد پاک‌کننده‌ی قوی می‌تواند این پوشش را از بین ببرد و موبایل شما را دربرابر خراش آسیب‌پذیر کند. جیمز لیبو، از استادیاران علوم مواد و مهندسی MIT، در‌این‌باره می‌گوید هرگونه پاک‌کننده‌ی حاوی مواد ساینده، سطح نمایشگر موبایل‌ها را خراش می‌اندازد و باید به‌کلی از کاربردشان اجتناب کرد.

دیگر مواد پاک‌کننده:‌‌ لیبو خاطرنشان کرده که مقاومت شیشه (همان نمایشگر موبایل) به‌دلیل مواد پاک‌کننده بهبود نمییابد و این مواد صرفا پوشش محافظ نمایشگر را خراب می‌کنند. برای مثال، شرکت Bar Keepers Friend، فعال درزمینه‌ی تولید مواد شوینده و پاک‌کننده، اعلام کرده فرمول ساینده استفاده‌شده در محصولاتش ممکن است به لایه‌ی محافظتی نمایشگرها آسیب بزند. شرکت Bon Ami هم از مصرف‌کنندگان محصولتش خواسته آن‌ها را روی شیشه‌های دارای پوشش محافظ استفاده نکنند. اپل هم به کاربران گوشی‌هایش توصیه کرده از این محصولت برای پاک‌کردن موبایل‌هایشان استفاده نکنند.

پاک‌کننده‌های آرایشی: برخی پاک‌کننده‌های آرایشی حاوی موادشیمیایی خاصی هستند که ممکن است به نمایشگر دستگاه‌های الکترونیک آسیب بزند. لیبو درادامه‌ی صحبت‌هایش توصیه کرده از کاربرد پاک‌کننده‌های آرایشی خودداری و درعوض، از پارچه‌های نرم با کمی آب برای این کار استفاده کنند.

الکل‌های حاوی ایزوپروپیل یا اتانول: ازآنجاکه بسیاری ار موبایل‌های جدید پوشش محافظ دارند، الکل‌های حاوی ایزوپروپیل یا اتانول می‌توانند با گذشت زمان آن لایه را از بین ببرند و گوشی شما را مستعد خراش کنند. بنابراین، قبل استفاده از الکل درباره‌ی مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن اطلاعات کسب کنید و مطمئن شوید آسیبی به نمایشگر گوشی شما نمی‌زنند. اپل از کاربران محصولاتش خواسته از کاربرد الکل برای پاک‌کردنشان خودداری کنند.

هوای فشرده: گوشی هوشمند شما ابزاری ظریف است؛ به‌همین‌دلیل، واردکردن هوای فشرده به پورت‌های آن می‌تواند باعث آسیب آن‌ها، خصوصا میکروفن شود. شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی نظیر اپل، همواره به کاربرانشان هشدار می‌دهند که از هوای فشرده استفاده نکنند.

مایع ظرف‌شویی و دست‌شویی: مایع ظرف‌شویی و دست‌شویی معمولا مواد مضری ندارند؛ اما بهترین راه برای کاربرد آن‌ها ترکیب‌کردنشان با آب است. ازآنجاکه اغلب شرکت‌های سازنده‌ی موبایل توصیه می‌کنند آب را از گوشی‌های هوشمند خود دور نگه دارید، بازهم یادآوری می‌کنیم بهترین انتخاب یک تکه پارچه‌ی نمدار است.

سرکه‌: در وب‌سایت لایف‌هکر پیشنهاد شده از سرکه‌ی رقیق‌شده برای پاک‌کردن موبایل استفاده کنید؛ اما اندرویدسنترال به کاربرانش توصیه کرده هیچ‌گاه از سرکه یا الکل روی قطعات شیشه‌ای گوشی استفاده نکنند. دلیل این امر پوشش روغن‌گریز به‌کاررفته در این محصولات است.

دستمال‌های ضدعفونی‌کننده: برچسب هشداری که روی این محصولات قرار دارد، از کاربرانشان می‌خواهد دست‌هایشان را بعد از هربار استفاده بشویند. بنابرین، استفاده از آن‌ها برای پاک‌کردن سطح چیزی که معمولا با صورت تماس دارد (سطح نمایشگر)، ایده خوبی نیست. طبق گفته‌ی لیبو، این دستمال‌ها عموما حاوی الکلی هستند که پوشش آب‌گریز یا روغن‌گریز سطح نمایشگر را از بین می‌برد. او می‌گوید مقاومت نمایشگرهای موبایل دربرابر خط‌وخش در وهله‌ی نخست به‌دلیل فرایند تبادل یونی است که روی شیشه اعمال شده؛ فرایندی که در آن فسفر جایگزین سدیم روی سطح می‌شود.

 

چگونه جای انگشت را از روی نمایشگر موبایل پاک کنیم؟

پاک‌کردن جای انگشت از روی نمایشگر موبایل کار سختی است؛ زیرا پوست انسان مرتبا چربی تولید می‌کند. این، یعنی هربار که گوشی خود را برمی‌دارید، جای انگشتتان روی آن می‌ماند. بنابراین، ایمن‌ترین و اثربخش‌ترین راه برای پاک‌کردن نمایشگر موبایل، استفاده از پارچه‌های میکروفایبر است. اگر نمایشگر شما خیلی کثیف شده و به پاک‌سازی نیاز دارد، با استفاده از آب‌مقطر دستمال میکروفایبر خود را کمی نمدار و سپس، نمایشگر را پاک کنید. از ریختن مستقیم آب روی صفحه‌نمایش خودداری کنید. از این روش می‌توانید برای پاک‌سازی بخش پشتی و کناره‌های گوشی خود نیز بهره ببرید. علاوه‌بر‌این، می‌توانید از دستمال‌های Swipe Wipe استفاده کنید. این دستمال‌ها به پشت گوشی می‌چسبند و هنگام نیاز به پاک‌سازی جدا می‌شوند.

با این ترفند گردوخاک و پرز را پاک کنید

پرز و گردوغبار می‌تواند درون پورت‌های کوچک گوشی شما و درزهای آن نفوذ کند؛ یعنی جایی‌که نمایشگر به بدنه متصل می‌شود. بهترین راهکار برای پاک‌کردن غبار و پرز چسب Scotch است. می‌توانید آن را روی اسپیکر و درزها قرار دهید و به‌سمت بالا رول کنید و به‌آرامی درون پورت‌های گوشی قرار دهید. چسبندگی نوار چسب در ادامه هرگونه غبار و پرز موجود در گوشی را به‌خود جذب می‌کند. درباره‌ی حفره‌های کوچک‌تر اسپیکر هم که چسب به آن‌ها دسترسی ندارد، می‌توانید از خلال دندان یا سری کوچک جاروبرقی کمک بگیرید. از این ابزارها همچنین می‌توان برای پاک‌سازی دیگر لوازم‌خانگی کوچک یا بخش‌هایی از ماشین استفاده کرد که دسترسی به آن‌ها دشوار است.

پاک‌کردن گوشی درصورت برخورد با گوشت خام

اگر گوشت خام با گوشی شما تماس پیدا کند (فرض کنید مشغول خواندن دستور غذایی روی گوشی خود هستید)، ممکن است بلافاصله به فکر استفاده از الکل بیفتید؛ اما همان‌طورکه اشاره کردیم، نباید این کار را کنید؛ چون الکل می‌تواند پوشش آب‌گریز یا روغن‌گریز سطح نمایشگر را از بین ببرد. سایت‌های دیگر هم توصیه می‌کنند که از الکل و آب برای این منظور استفاده کنید؛ اما هم‌زمان هشدارهایی هم درباره‌ی کاربرد این روش به کاربران خود می‌دهند. بنابراین، توصیه ما این است که برای جلوگیری از آسیب‌دیدن موبایل خود از این روش هم استفاده نکنید. الکل و مواد پاک‌کننده خاصیت سوزانندگی دارند؛ به‌همین‌دلیل، می‌توانند به نمایشگر موبایل آسیب بزنند. درمقابل، توصیه می‌شود از پارچه‌های میکروفایبر برای این منظور استفاده کنید یا لامپ UV، مثلا PhoneSoap تهیه کنید. شرکت سازنده این لامپ ادعا می‌کند محصولش می‌تواند تا ۹۹.۹۹ درصد از جرم‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد.

پاک‌کردن مواد آرایشی از روی گوشی

زمانی‌که صورت شما آرایش دارد و باید با گوشی خود تماس بگیرید، مواد آرایشی صورت شما اول از همه به سطح نمایشگر گوشی می‌چسبند. با وجود آنکه احتمالا هرشب از پاک‌کننده‌های آرایشی برای تمیزکردن موبایل خود کمک می‌گیرید، باید به‌خاطر داشته باشید ابدا از این مواد برای تمیزکردن نمایشگر موبایل خود استفاده نکنید؛ چون این مواد حاوی برخی موادشیمیایی نامناسب برای گوشی هستند. درمقابل، می‌توانید پاک‌کننده‌ی آرایشی مخصوص گوشی خود را تهیه کنید. Whoosh یکی از پاک‌کننده‌های آٰرایشی موجود در بازار است که شرکت سازنده‌ی آن اعلام کرده برای تمیزکردن تمامی نمایشگرها مناسب است و الکل یا آمونیاک یا فسفات ندارد که می‌توانند به پوشش روی نمایشگرهای موبایل آسیب بزنند. شما می‌توانید از پارچه‌های میکروفایبر نمدار هم برای پاک‌کردن مواد آرایشی روی نمایشگر موبایل خود استفاده کنید و بعد آن پارچه‌ها را درون ماشین لباس‌شویی بیندازید. برای نمدارکردن پارچه از اسپری آب کمک بگیرید و از خیس‌کردن تمام آن خودداری کنید. هرچه آب کمتر باشد، بهتر است.

می‌توان گوشی‌های ضدآب را شست؟

اگر گوشی ضدآبی دارید که استاندارد IP67 یا بالاتر را دریافت کرده، می‌توانید آن را با آب بشویید. البته یادتان باشد گوشی‌هایی نظیر آیفون ۷ و مدل‌های جدیدتر و نیز گوشی‌های گلکسی اس سامسونگ می‌توانند ۳۰ دقیقه تا عمق ۰.۹ متری آب دوام بیاورند. با‌این‌حال، بهتر است از پارچه‌های نمدار برای پاک‌کردن گوشی خود استفاده کنید. بعد از این کار نیز گوشی را با پارچه‌ای خشک و نرم خشک کنید تا آب آن گرفته شود. مطمئن شوید همه‌ی اسپیکرها و پورت‌ها خشک شده‌اند. فروبردن گوشی در آب یا گرفتن آن زیر شیرآب باعث نفوذ آب به داخل پورت‌هایش می‌شود و این، یعنی تا وقتی پورت‌ها کاملا خشک نشوند، نمی‌توانید گوشی را شارژ کنید و این کار نیز نیاز به زمان دارد. به‌یاد داشته باشید خرید گوشی‌های ضدآب بیشتر برای آسودگی خیال است، نه همراه بردنشان به استخرهای شنا.

نگران نباشید، «تکیز» اینجا است

خدمات تکیز، تعمیر گوشی‌های هوشمند در محل مشتری است. تعمیرات با استفاده از قطعات اصل انجام می‌گیرد. این قطعات ضمانت‌نامه‌ی ۱۲ ماهه دارد. خدمات حرفه‌ای تکیز موردپسند کاربرانی است که امنیت اطلاعات و کیفیت و سرعت دریافت خدمات برایشان در اولویت است. این خدمات را کارشناسان دارنده‌ی گواهینامه‌ی بین‌المللی ارائه می‌‌دهند. برای استفاده از خدمات تعمیر تکیز یا دریافت اطلاعات بیشتر دراین‌باره می‌توانید به وب‌سایت تکیز مراجعه کنید یا با شماره ۷۲۹۱۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر