یک حقیقت جالب این است که گوشی‌های اندروید فقط قادر به ضبط فایل‌های ویدیویی تا ۴ گیگابایت هستند و نمی‌توانند ویدیوهایی با بیش از ۴ گیگابایت را ضبط کنند. اما احتمال داده شده که در اندروید 11 این موضوع تغییر کند و احتمالا در اندروید بعدی امکان ضبط ویدئو تا بیش از ۴ گیگابایت فراهم خواهد شد.

وقتی گوشی‌های هوشمند اندرویدی با ظرفیت‌های داخلی بیشتر، مودم‌های سریع‌تر و پشتیبانی از شبکه‌های 5G ارائه ‌می‌شوند، محدودیت قدیمی ذخیره‌سازی و ضبط پرونده‌های ویدیویی تا ۴ گیگ باید تغییر کند و احتمالا در Android 11 که قرار است در سال ۲۰۲۰ منتشر شود این تغییر اعمال خواهد شد.

با گذشت زمان این محدودیت ضبط ویدئو آزاردهنده‌تر می‌شود زیرا در حال حاضر گوشی‌های زیادی قادر به ضبط فیلم‌های 4K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه هستند و این بدان معنی است که اندازه‌ی پرونده ها روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود. این ماجرا با ورود گوشی‌هایی با قابلیت فیلم‌برداری 4K با سرعت ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه یا حتی در آینده گوشی‌هایی با قابلیت فیلم‌برداری 8K غم‌انگیز‌تر خواهد شد. در نهایت نیز فایل‌های ویدیویی، فضای زیادی از حافظه را اشغال خواهند کرد و این موضوع عجیبی نیست.

باتوجه به این موارد ذکر شده، حجم و اندازه‌ی هر دقیقه فیلم‌برداری بسیار بالا خواهد بود و این یعنی زمان کمتری را در ۴ گیگابایت ویدئو خواهید داشت. درواقع با افزایش کیفیت ویدیوها، حجم فایل شما بیشتر خواهد شد اما زمان ویدیوها کوتاه‌تر می‌شود. درنتیجه قابلیت فیلم‌برداری تا ۴ گیگابایت، زمان محدودی را از فیلم‌برداری در اختیار کاربران قرار خواهد داد. درواقع امروز اگر یک فیلم 4K را در گوشی Pixel 4 ضبط کنیم، ویدیوی ما در حدود ۱۲ دقیقه به ۴ گیگابایت خواهد رسید و بعد از حدود ۱۲ دقیقه ضبط، برنامه‌ی دوربین، فیلم را ذخیره می‌کند و بلافاصله شروع به ضبط یک فیلم دیگری خواهد کرد که تمامی این مراحل بدون آگاهی کاربر صورت خواهد گرفت.

 

درواقع در حال حاضر اگر بیش از ۴ گیگابایت ویدئو ضبط کنید، ضبط فیلم متوقف نمی‌شود و پس از رسیدن به حجم محدود مورد نظر، پرونده‌ی جدیدی برای ادامه‌ی ویدئو ایجاد خواهد شد. بنابراین اگر به فیلم‌برداری تا بیش از ۴ گیگابایت ادامه دهید، خواهید دید که گالری شما دارای چندین فایل ویدیویی مختلف از یک فیلم‌برداری است که این موضوع زیادی خوشایند نبوده است.

این محدودیت فیلم‌برداری تا ۴ گیگابایت در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و در آن زمان گوشی‌های هوشمند و سخت افزارهای گوشی‌های هوشمند متفاوت از اکنون بودند. درنتیجه اکنون لازم است تا یک قدم به جلو برویم و تجربه‌ی متفاوتی از ضبط ویدئوها را در اندروید داشته باشیم.

در توضیحات جدید پروژه‌ی متن باز اندروید، گوگل امکان تنظیم ضبط ویدیوها را تا بیش از ۴ گیگابایت خواهد داد و احتمالا این امکان در اندروید ۱۱ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اگر این شرکت به چهارچوب زمانی قبلی خود پایبند باشد، اولین نسخه‌ی بتا اندروید ۱۱ باید در ماه مارس منتشر شود.