همانطور که انتظار می رفت انویدیا از تولید نسل بعد چیپ های گرافیکی خود بر پایه فرایند ۷ نانومتری سامسونگ خبر داده است.

مدت هاست TSMC نقش تولیدکننده را برای انویدیا ایفا می کند اما این بار سامسونگ به لطف فناوری ۷ نانومتری فوق فرابنفش (EUV) توانسته نظر مدیران این شرکت را جلب کند. هرچند برخی بر این باورند که قیمت به مراتب کمتر سامسونگ نقش اصلی را در این مشارکت ایفا کرده اما به هر حال بردی قابل توجه برای سامسونگ به دست آمده است.

انویدیا در انتخاب سامسونگ احتمالا زیرساخت گسترده و قدرت تولید آنها را نیز مد نظر قرار داده چرا که با افزایش تقاضای بازار و به ویژه حوزه هوش مصنوعی برای این تراشه ها، در تامین محصول به مشکل نخواهند خورد.

خبر واگذاری تولید چیپ های گرافیکی به سامسونگ را Yoo Eung-joon، مدیر کره ای انویدیا اعلام کرد: «کاملا منطقی است که در تولید نسل بعدی GPUهای ما از فرایند ۷ نانومتری سامسونگ استفاده شود.»
فناوری ۷ نانومتری فوق فرابنفش

 

Eung-joon به سهم دقیق سامسونگ از فرایند ریخته گری اشاره نکرد اما این میزان به نظر قابل توجه می رسد. این نخستین بار نیست که انویدیا با سامسونگ همکاری می کند و دو شرکت پیش از این در تولید کارت های گرافیک GTX 1050 و GTX 1050 Ti نیز همکاری داشته اند.

کارت های گرافیک مبتنی بر ریز معماری Ampere که از سال آینده وارد بازار می شوند، اولین پروژه انویدیا برای ورود به حوزه ۷ نانومتری است. چیپ های گرافیک تورینگ که در حال حاضر توسط TSMC تولید می‌شود، از تکنولوژی ۱۲ نانومتری استفاده می‌کند.

این توافق کسب و کار ریخته گری سامسونگ را هم رونق داده و مشکلات آنها در زمینه تولید رم را جبران می کند. پیش از این IBM هم فناوری ۷ نانومتری فوق فرابنفش سامسونگ را برای نسل بعدی پردازنده‌ها انتخاب کرده است. چیپست اگزینوس نسل بعد نیز قرار است با همین تکنولوژی ساخته شود.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر