با وجود تمام فواید پروژه استارلینک اسپیس ایکس، به گفته محققان مرکز Harvard-Smithsonian ماهواره‌های این پروژه مشکلاتی برای منجمان ایجاد می‌کنند. این ماهواره‌ها در حال حاضر به اندازه‌ای نورانی هستند که روی رصد آسمان شب تاثیر منفی بگذارند و مجموعه 12000 عددی از آن‌ها، می‌تواند مشکلات بزرگتری برای منجمان به وجود بیاورد.

در ابتدای پرتاب و هنگامی که ماهواره‌ها هنوز پنل‌های خورشیدیشان را کامل جهت‌دهی نکرده و به همین خاطر بسیار نورانی‌تر بودند، این مشکل جدی‌تر به نظر می‌رسید. البته با توجه به اینکه ماهواره‌های استارلینک قرار است به مدت 5 سال دور زمین گردش کنند و سپس با شیرجه به داخل اتمسفر نابود شوند، مشکل مذکور موقتی به نظر می‌رسد.

 

 

با این حال مدیر اسپیس ایکس از این مشکلات آگاه بوده و برای حل آن قول‌هایی داده است. ایلان ماسک در رابطه با این موضوع گفته بود که ماهواره‌های استارلینک به صورت عادی در آسمان جلب توجه نمی‌کنند مگر اینکه کسی با دقت دنبال آن‌ها گشته و پیدایشان کند. به گفته او استارلینک تاثیر کلی روی فعالیت منجمان نخواهد داشت و او به تیم پروژه تاکید کرده که تاثیر بازتابی ماهواره‌ها را با جلوتر رفتن روند کار کمتر کنند.

ماسک در مورد ایده نصب تلسکوپ روی بدنه ماهواره‌ها هم نظر مثبتی داشت تا از این طریق بتوان دید بهتری از آسمان شب فراهم کرد. به هرحال با اینکه این موارد کاملا خیال دوستداران آسمان شب را راحت نمی‌کند اما نشان‌دهنده اهمیت این موضوع برای اسپیس ایکس است. در دوره‌ای که زباله‌های فضایی و مدار شلوغ اطراف زمین موجب بروز مشکلات جدی می‌شود توجه به این نکات از سوی یک شرکت فضایی می‌تواند دلگرم کننده باشد.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتراینجارا کلیک نمایید.

منبعخبر