ایسوس در سی‌امین سالگرد ورودش به بازار مادربوردها مدلی مفهومی از این قطعات را به نمایش گذاشته در نگاه اول چشم ها را به خود خیره می کند.

این مادربورد مفهومی که «پرایم اتوپیا» نام دارد، ایده های نوآورانه مهندسان ایسوس را به رخ کشیده که در صورت فاصله گرفتن از استاندارد ATX میسر خواهد بود. این استاندارد از سال ۱۹۹۵ و پس از معرفی توسط اینتل به طراحی غالب مادربوردهای دسکتاپ تبدیل شده است.

 

 در پرایم اتوپیا جای برخی قطعات برای کارایی بیشتر دستخوش تغییر شده است. اسلات های PCIe به پشت منتقل شده اند تا جای گرافیک باز شده و در عین حال در موقعیت پایدارتری قرار بگیرد. این مادربورد به چهار اسلات M.2 با هیت سینک اختصاصی مجهز شده و علاوه بر این کمپانی سازنده هدر فن ویژه Hydra Cortex را طراحی کرده که امکان کنترل هر یک از فن ها به صورت مجزا را فراهم می کند.

ایسوس بر این باور است که پورت های ورودی - خروجی در نهایت به قطعات ماژولار Mini-PCIe ختم می شود و به همین خاطر قابلیت هایی نظیر اترنت و USB را می توان در صورت نیاز افزایش و کاهش داد.

 

پرایم اتوپیا به نمایشگر اولد ۷ اینچی نیز مجهز شده که داده های مختلفی را نمایش می گذارد. این پنل از طریق وای فای به مادربورد متصل می شود و می توان با اطلاع از شرایط و عملکرد کیس قطعات خاصی نظیر فن را کنترل کرد.

 

هیچ یک از این قابلیت ها در بوردهای مبتنی بر ATX امکان پذیر نیست. البته ایسوس تنها شرکتی نیست که به دنبال معرفی جایگزینی برای ATX است و حتی خود اینتل تلاش هایی را برای فاصله گرفتن از آن صورت داده است.

با این حال در هم شکستن استاندارهای فعلی برای تولیدکنندگان قطعات و کیس ها کار ساده ای نیست و بعید است در آینده نزدیک عملی شود. تا آن زمان می توان با مشاهده مادربورد فوق العاده پرایم اتوپیا گوشه چشمی به آینده داشت.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتراینجارا کلیک نمایید.

منبعخبر