منحصربه‌فرد بودن لپ تاپ ایسوس زن بوک پرو دو (Asus ZenBook Pro Duo) تنها به خاطر نمایشگر 4K دوگانه آن نیست. این لپ تاپ از یک پردازنده سری Core i9 و کارت گرافیک انویدیا RTX 2060 قدرت گرفته و توان پردازشی فوق‌العاده‌ای دارد.


کامپیوتکس همیشه رویدادی برای رقابت شرکت‌های مختلف در زمینه سخت افزارهای سیستم‌های کامپیوتری بوده است. ایسوس هر سال یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در این نمایشگاه به شمار رفته و طی رویداد هر آن چه در چنته دارد را به رخ رقبا می‌کشاند. امسال می‌توان سایر محصولات متنوع و قدرتمند این شرکت را در یک طرف ترازو و لپ تاپ ایسوس زن بوک پرو دو را در طرفی دیگر قرار داد.

نمایشگر دوگانه ایسوس زن بوک پرو دو
ایسوس زن بوک پرو دو به دو نمایشگر 4K مجهز شده است! این در حالی است که لپ تاپ‌های معدودی از یک پنل این چنینی بهره می‌برند. در این لپ تاپ یک صفحه نمایش 15 اینچی از نوع اولد با نسبت ابعاد تصویر 16:9 وجود دارد، درست همانند نمایشگری که در تمامی لپ تاپ‌ها رویت خواهید کرد. اعجاب ایسوس زن بوک پرو دو مربوط به دومین صفحه نمایش آن است. این پنل دارای نام ScreenPad Plus، از نوع IPS بوده و دارای نسبت ابعاد تصویر 32:9 است.

اندازه نیمه پایینی بدنه ایسوس زن بوک پرو دو نیز مشابه با دیگر لپ تاپ‌ها است، با این تفاوت که نیمی از فضای در اختیار کیبورد و تاچ پد، در اینجا به نمایشگر ثانویه اختصاص دارد. می‌توان تصور کرد ایسوس با الهام گرفتن از مک بوک پرو تاچ بار، تعداد پیکسل‌ها را به 32 برابر رسانده است.

 

برخلاف مدل مک بوک پرو یاد شده، صفحه نمایش ثانویه ایسوس زن بوک پرو دو به جز مصرف کمی باتری سبب حذف شدن دیگر عناصر از بدنه در مقایسه با یک لپ تاپ عادی نشده است. به همین دلیل علاوه بر وجود کیبوردی مجهز به کلیدهای جهت‌دار، همچنان یک تاچ پد در گوشه پایین و سمت راست بدنه وجود دارد! این در حالی است که کیبورد چندان کوچک نیست و تایپ کردن با آن کار دشواری نخواهد بود. نکته جالب اینجاست که امکان تبدیل کردن تاچ پد به صفحه کلید عددی از طریق روشن شدن چرا‌غ‌هایی روی آن میسر شده است! سبک طراحی ظریف ایسوس زن بوک پرو دو ما را به یاد لپ تاپ‌های گیم سری Zephryus این شرکت می‌اندازد. گفتنی است چندی پیش شرکت اچ پی محصولی مشابه معرفی کرده بود، اما در آنجا صفحه نمایش دوم ابعاد کوچک‌تری داشت.

توسعه نرم افزارهایی برای ScreenPad Plus سبب شده این بیشتر از یک پنل کنترل ثانویه باشد، به همین دلیل می‌توان همچون یک مانیتور کامل روی آن حساب کرد. امکان تقسیم کردن آن به دو نمایشگر فول اچ‌دی دارای نسبت ابعاد تصویر 16:9 نیز وجود دارد. امکان جداسازی یا یکپارچه کردن محتویات نمایشگر اصلی با صفحه نمایش ثانویه وجود دارد. در صورت ادغام دو پنل، محتویات از بالاترین لبه نمایشگر اصلی تا کیبورد فیزیکی بسط پیدا خواهند کرد.

سایر مشخصات فنی ایسوس زن بوک پرو دو
ایسوس زن بوک پرو دو از نظر توان پردازشی جزو قدرتمندترین‌ها است. این محصول از یک پردازنده نسل هشتمی سری Core i9 اینتل قدرت گرفته و به پردازشگر گرافیکی مستقل انویدیا RTX 2060 مجهز شده است! روی بدنه چهار میکروفون در نظر گرفته شده تا کار با دستیارهای صوتی مایکروسافت کورتانا و آمازون الکسا به منظور صدور فرمان‌های صوتی از راه دور آسان‌تر شود. چراغ آبی رنگ واقع در لپه پایینی دستگاه در زمان صدور فرمان‌های صوتی روشن می‌شود. در زن بوک پرو دو شاهد یک درگاه تاندربولت 3، دو درگاه یو اس بی A، درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری و یک درگاه اچ دی ام آی هستیم.

 

از این محصول نسخه‌ای ارزان قیمت‌تر مجهز به نمایشگری 14 اینچی نیز وجود دارد. طرح کلی ایسوس زن بوک پرو دو و نسخه دوم یعنی زن بوک دو یکسان بوده و تفاوت اصلی، کاهش رزولوشن دو صفحه نمایش از 4K به فول اچ‌دی است. البته دیگر خبری از پردازنده سری Core i9 نبوده و کارت گرافیک مجزا به انویدیا MX250 تقلیل پیدا کرده است. هنوز درباره قیمت دو محصول خبری در دسترس نیست، اما بر اساس تعداد و نوع پنل نمایشگر به کار رفته در دستگاه و در نظر گرفتن مشخصات فنی آن، می‌توان قیمتی بسیار فضایی برای لپ تاپ ایسوس زن بوک پرو دو متصور شد.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتراینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر