اینستاگرام اخیرا قابلیت حذف تعداد لایک‌های پست‌ها را وارد فاز آزمایشی کرده و در صورت گرفتن بازخوردهای مثبت، احتمالا در آینده آن را در تمامی پلتفرم اعمال می‌کند.

اينستاگرام شبكه ی اجتماعی بزرگی است که طی سال‌های اخیر تغییرات متعددی به‌خود دیده و توانسته کاربران بسیار زیادی را جذب خود کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این شبکه‌ی اجتماعی محبوب، به تعداد لایک‌های پست‌ها بر می‌گردد. بااین‌حال تیم مديريت اینستاگرام، حذف تعداد لایک‌ها را مطرح کرده‌اند تا از این طریق فضای سالم‌تری در این شبکه‌ی اجتماعی ایجاد کنند.

اگر این تصمیم اینستاگرام عملی شود، بازدیدکنندگان دیگر نخواهند توانست تعداد دفعاتی که پست‌ها‌ لایک شده‌اند را ملاحظه کنند. این قابلیت که فعلا به‌صورت گسترده وارد مرحله‌ی اجرایی نشده، قطعا می‌تواند تحولات عظیمی در نحوه‌ی تعامل مردم با اینستاگرام به‌وجود بیاورد. فردی به‌نام جین وانگ با بررسی کدهای منبع نسخه‌ی اندروید اینستاگرام توانسته به این قابلیت پی ببرد. اسکرین‌شات‌های زیر، توسط او به‌اشتراک گذاشته شده‌اند:

 

همان‌طور که در اسکرین‌شات سمت چپ می‌بینید، با فعال‌سازی این قابلیت، اینستاگرام دیگر تعداد لایک‌ها را نمایش نمی‌دهد

 

وانگ می‌گوید اینستاگرام با عملی کردن این کار، از فالوورهای شما می‌خواهد روی محتوایی که به‌اشتراک‌ گذاشته‌اید تمرکز کنند، نه روی تعداد لایک‌هایی که پست‌هایتان به‌دست می‌آورند. با اجرایی شدن این قابلیت،‌ فقط فرد منتشرکننده‌ی پست خواهد توانست تعداد لایک‌ها را مشاهده کند. 

اینستاگرام می‌گوید که تاکنون قابلیت حذف تعداد لایک‌ها را وارد مرحله‌ی آزمایشی نکرده است. فردی به‌نمایندگی از این شرکت اطلاعیه‌ای را در اختیار وب‌سایت ورج قرار داده و گفته است: «ما در حال‌حاضر نمی‌خواهیم این قابلیت را آزمایش کنیم؛ بااین‌حال، پیداکردن راه‌هایی که بتوانیم با اتکا به آن‌ها از فشارِ وارده بر اینستاگرام بکاهیم، چیزی است که همیشه در مورد آن فکر می‌کنیم». گفتنی است برخی از قابلیت‌های فعلی اینستاگرام نظیر تماس ویدیویی، پیش‌از اینکه به‌صورت عمومی در دسترس قرار گیرند، چنین مراحلی را طی کرده بودند.

جزئيات مربوط‌به این قابلیت درحالی رسانه‌ای شده‌اند که چند روز پیش رسانه‌ی ایندپندنت در گزارشی مدعی شده بود دفتر هیئت اطلاعاتی بریتانیا توصیه کرده است که پلتفرم‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و اسنپ‌چت، گزینه‌ای را به‌کاربرانشان برای خاموش کردن قابلیت‌هایی نظیر نمایش تعداد لایک‌ها، ارائه دهند؛ این دفتر می‌گوید که قابلیت‌های این‌چنینی، کاربران را به انتشار پست‌های زیاد ترغیب می‌‌کنند. این آژانس دولتی گفته که می‌خواهد به‌منظور محافظت از امنیت و حریم خصوصی کاربران کم‌سن‌و‌سال شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، قابلیت‌هایی همچون نمایش لایک‌ها را از آن‌ها حذف کند.

 

 

جین وانگ در توییت جدیدش مدعی شده که اینستاگرام به‌صورت آزمایشی این قابلیت را آغاز کرده است:

اینستاگرام در حال آزمایش قابلیت مخفی‌کردن تعداد لایک‌ها از مخاطبان است؛ در اپلیکیشن اینستاگرام، این جمله دیده می‌شود: «ما از فالوورهای شما می‌خواهیم روی آنچه که به‌اشتراک می‌گذارید تمرکز کنند، نه تعداد لایک‌هایی که پست‌هایتان به‌دست می‌آورند».
فعال‌سازی این قابلیت، می‌تواند عملکرد کلی این پلتفرم اجتماعی را دست‌خوش تغییر کند. تعداد لایک‌های دریافتی، یکی از مواردی است که اغلب کاربران را به انتشار پست‌های زیاد ترغیب می‌کند. میل به دریافت لایک بیشتر، در مواردی می‌تواند منجر به انتشار پست‌هایی شود که محتوای آن‌ها صحیح و دقیق نیست. این اشتیاق حتی به برخی کاربران برای انتشار تصاویر غیراخلاقی هم انگیزه می‌دهد.

مخفی کردن تعداد لایک‌های پست‌ها، می‌تواند اتفاقاتی نظیر ماجرای پیش‌آمده برای تخم‌مرغ معروف اینستاگرام را برای همیشه به‌فراموشی بسپرد. نوعی ذهنیت در بین کاربران اینستاگرام وجود دارد و آن، لایک‌کردن پست‌هایی است که توانسته‌اند تعداد لایک زیادی را به‌دست بیاورند. افزون‌براین‌ها، مخفی کردن لایک‌ها می‌تواند حس رقابت را در بین کاربران این شبکه کاهش دهد، زیرا آن‌ها دیگر تعداد لایک‌های پست‌هایشان را با تعداد لایک‌های پست‌های افراد مشهور مقایسه نخواهند کرد. 

 

 

درضمن این تصمیم می‌تواند خالقان محتوا را تشویق کند به‌جای تولید پست‌هایی که صرفا لایک‌محور هستند و گاهی اوقات مبنای علمی و صحیح ندارند، به تولید پست‌هایی روی بیاورند که معتبرتر هستند و می‌تواند اثرات مثبتی به‌همراه داشته باشند. بااین‌حال حذف لایک‌ها می‌تواند همزمان تمرکز کاربران را به تعداد کامنت‌ها و فالوورها معطوف کند.

البته موضوع یادشده، ظاهرا قرار نیست تنها ویژگی جدید اینستاگرام باشد. جین وانگ با بررسی دقیق کدهای منبع اینستاگرام توانسته به موارد دیگری هم پی ببرد. ظاهرا به‌زودی امکان ارسال استیکر در بخش دایرکت فراهم خواهد شد و همچنین کاربران خواهند توانست در تماس‌های ویدیویی از فیلترهای واقعیت افزوده استفاده کنند. تماشای ویدئو با دوستان و امکان واکنش نشان دادن به‌پست‌های فید اصلی ازطریق اموجی از دیگر ویژگی‌های جدید اینستاگرام خواهند بود.

 

واسه دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر