قیمت سوخت CNG از ابتدای خرداد سال جاری، ۳۹ تومان افزایش خواهد یافت که تقریبا ۹ درصد قیمت فعلی آن است.

بنابر اعلام حمید قاسمی، مدیر طرح CNG کشور، نرخ سوخت سی‌ان‌جی خودروها از ابتدای خرداد ۳۹ تومان افزایش خواهد یافت. وی دراین‌باره گفت:

این افزایش قیمت کمتر از ۱۰ درصد و حدود ۹ درصد است. هدف از این افزایش قیمت، سرویس‌دهی به خودروهای گازسوز است؛ ازجمله اینکه ۵۰ درصد از هزینه‌ی خدمات و معاینه‌ی فنی این خودروها از همین محل تأمین خواهد شد. همچنین، تا سقف ۳۰۰,۰۰۰ تومان به‌صورت یارانه به خودروهایی پرداخت می‌شود که به تعویض مخزن نیاز دارند.

 

 

حمید قاسمی درباره‌ی میزان مصرف سی‌ان‌جی در ایران گفت:

طبق آخرین آمار، میزان مصرف سی‌ان‌جی در سراسر ایران ۲۰.۸ میلیون مترمکعب در روز است. 

قاسمی پیش‌ازاین هم با بیان اینکه در ایران حدود یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌شود، درباره‌ی میزان کل مصرف CNG در کشور گفته بود ۵۰ برابر این مصرف در پارس‌جنوبی گاز به تولید می‌رسد.

 

 

مدیر طرح CNG کشور بهمن سال گذشته بر این موضوع تأکید کرده بود که از سال ۱۳۹۳، قیمت CNG افزایش نیافته و در سال ۱۳۹۸ هم، برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد و فقط قیمت کارمزد افزایش خواهد یافت. همچنین، درباره‌ی مزیت‌های گاز طبیعی فشرده توضیح داده بود که قیمت CNG یک‌پنجم قیمت بنزین است و همان مسیری را طی می‌کند که بنزین می‌تواند طی کند. قاسمی یکی دیگر از مزیت‌های سی‌ان‌جی را دردسترس قرارداشتن آن خوانده بود.

همچنین، اردشیر دادرس، رئیس انجمن جایگاه‌داران سی‌ان‌جی، به افزایش قیمت این سوخت پاک از ابتدای خرداد اشاره کرد و گفت:

برای بنزین نیز سهمیه‌ی خودرو از ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی تا ۱۸۰ لیتر برای وسایل نقلیه‌ی عمومی در نظر گرفته خواهد شد. البته در مصوبه‌ی دولت، سه شرط برای افزایش قیمت CNG در نظر گرفته شده که سهمیه‌بندی و افزایش منطقی قیمت بنزین یکی از این شروط است. همچنین گفته شده برای تاکسی‌ها و خودروهای عمومی شرایط سهمیه متفاوت خواهد بود. افزایش قیمت گاز مایع فشرده LPG برای حمل‌ونقل نیز اعمال خواهد شد.

دادرس با اشاره به موضوع افزایش قیمت بنزین گفت:

افزایش قیمت بنزین به‌احتمال زیاد هم‌زمان با افزایش قیمت CNG رخ خواهد داد و تاکنون، چند سناریو دراین‌زمینه مطرح است. سناریو اول مربوط‌به مرکز پژوهش‌های مجلس و سناریو دوم مربوط‌به نهاد ریاست‌جمهوری و سناریو سوم مربوط‌به وزارت نفت است. نظریه‌های مختلفی در‌این‌باره وجود دارد که سهمیه‌ها به خودرو اختصاص یابد و از ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی تا ۱۸۰ لیتر برای خودروهای عمومی و تاکسی باشد که البته، سهمیه برای خودروهای دوگانه‌سوز کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 

بنابر اعلام رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG، حدود ۹۵ درصد از تاکسی‌ها دوگانه‌سوز و ۷۵ درصد خودروهای عمومی گازسوز هستند. وی دراین‌زمینه گفت:

انتظار ما بر این است که قیمت CNG معادل ۲۰ درصد قیمت بنزین باشد و بر‌این‌اساس مقرر شده قیمت CNG با افزایش حدود ۴۰ تومانی از ۴۱۵ تومان به ۴۵۴ تومان برسد.

گزارش‌ها حاکی است نمایندگان مجلس نیز طرحی در دستورکار خود داشتند که با اجرای سهمیه‌بندی بنزین، به‌جای اینکه سهمیه به خودرو داده شود، به هر فرد تعلیق گیرد.

 

واسه دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا  را کلیک نمایید.

منبع خبر