اسنشال شرکتی که به مدیریت اندی رابین به‌عنوان تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند آغاز به کار کرد، پس از تنها گذشت سه سال از تعطیلی خود خبر داده است. این شرکت در مدت سه سال فعالیتش، تنها یک محصول راهی بازار کرد که اسنشال‌فون نام داشت. این گوشی‌ هوشمند فروش اندکی را تجربه کرد و منتقدان دربرابر آن واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. اسنشال در نظر داشت پس از اسنشال‌فون، گوشی دیگری راهی بازار کند که راه به جایی نبرد و پروژه کنار گذاشته شد. بااین‌حال، دومین گوشی اسنشال، تنها محصولی نبود که این شرکت نتوانست راهی بازار کند؛ بلکه شماری از گجت‌های دیگر نظیر اسپیکر هوشمند و سیستم‌عامل جدید نیز هیچ‌گاه روی بازار را به خود ندیدند.

همان‌طور‌که اشاره کردیم، این استارتاپ را اندی رابین، خالق اندروید، راه‌اندازی کرده بود و همین موضوع ازجمله دلایلی بود که باعث شد اسنشال در ابتدا جنجال‌ساز شود و بتواند سرمایه‌ی درخورتوجهی جذب کند. اکتبر ۲۰۱۹، رابین پروژه‌ی جدید اسنشال را رونمایی کرد، حال‌آنکه اکنون در‌حال‌حاضر، اسنشال اعلام کرده است در آینده، برنامه‌ای برای ارائه‌ی خدمت به مشتریانش ندارد. اسنشال در پستی وبلاگی، گفته است تصمیم سختی اتخاذ شده و این شرکت مجبور است تمام پروژه‌های خود را متوقف کند.

اسنشال به‌روزرسانی‌های جدیدی برای اسنشال‌فون منتشر و اعلام کرده است گوشی مذکور همچنان به‌ کارش ادامه خواهد داد. دامنه‌ی تعطیلی فقط دامن‌گیر اسنشال نشده و Newton Mail نیز تعطیل خواهد شد. اسنشال این شرکت را در سال ۲۰۱۸ تصاحب کرده بود. طبق اعلام اسنشال، این شرکت تا ۳۰ آوریل سال جاری به فعالیتش ادامه خواهد داد.

زمانی‌که اسنشال در سال ۲۰۱۷ اولین گوشی‌ هوشمندش را راهی بازار کرد، به‌نظر می‌رسید هنوز در ابتدای راه است و مسیری طولانی در پیش دارد. اسنشال‌فون درواقع از کیفیت ساخت رضایت‌بخشی برخوردار بود و در نوع خود نوآوری‌هایی نیز به بازار گوشی‌های هوشمند معرفی کرد که اصلی‌ترین آن نمایشگر تمام‌صفحه و بریدگی آن بود که تا پیش‌از‌آن در گوشی‌ هوشمند دیگری دیده نشده بود.

استفاده از بریدگی نمایشگر یا همان ناچ به‌زودی به استانداردی در میان تولیدکنندگان تبدیل شد؛ به‌طوری‌که به فاصله‌ای کوتاه، اپل جدیدترین نسل از آیفون خود را با به‌کارگیری ناچ به بازار عرضه کرد. البته این موضوع نتوانست آن‌چنان که باید و شاید، به اسنشال کمک کند و این گوشی به‌ویژه به برخی دلایل نظیر دوربین با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد.

اسنشال‌فون از نوآوری دیگری نیز برخوردار بود که البته چندان موفق نشد. رابط مغناطیسی برای تعبیه و اتصال ماژول‌های سخت‌افزاری مختلف از دیگر ویژگی‌های این گوشی بود که اسنشال برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای آن کرده داده بود؛ اما فقط دو ماژول برای آن معرفی شد: یکی دوربین ۳۶۰ درجه و دیگری جک هدفون ۱۴۹ دلاری.

هرچند اسنشال نتوانسته بود محصولات جدیدی راهی بازار کند، پشتیبانی از اسنشال‌فون به‌عنوان اولین و تنها محصولش همچنان ادامه داشت؛ به‌طوری‌که آخرین به‌روزرسانی این گوشی تا امروز در سپتامبر در قالب به‌روزرسانی به اندروید ۱۰ برای این گوشی منتشر شده است.

اسنشال موفق نشده بود با اولین محصولش در قالب محصولی سنتی وارد بازار گوشی‌های هوشمند شود؛ از‌این‌رو، این شرکت کار روی گجتی بسیار سریع‌تر را شروع کرد و امیدوار بود با استفاده از آن بتواند مشتریان بیشتری به‌سمت خود جذب کند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد نبود منابع مالی و بی‌علاقگی سرمایه‌گذاران باعث شد پروژه‌ی Gem به‌عنوان پروژه‌ای بی‌سرانجام در کارنامه‌ی اسنشال نوپا ثبت شود.