دکتر هه جیانکوی، دانشمندی که سال گذشته ادعا کرده بود مسئول تولد نخستین نوزادان اصلاح ژنتیکی است، به حبس محکوم شد. دکتر هه آذر ماه سال قبل این خبر را اعلام کرد و از همان زمان دیگر در انظار عمومی دیده نشد. دکتر هه که در زمان اعلام این خبر در دانشگاه علم و تکنولوژی شنژن چین مشغول به کار بود، بلافاصله تحت پیگرد قانونی مقامات چینی قرار گرفت و از دانشگاه نیز اخراج شد.

تحقیقات دکتر هه واکنش منفی سایر دانشمندان را نیز در پی داشت و بسیاری تحقیقات او را غیراخلاقی و زیرپاگذاشتن خط قرمزهای اخلاق پزشکی دانستند. باتوجه به اینکه در مورد آزمایش‌های دکتر هه شفافیت لازم وجود نداشت، این نگرانی هم در میان بود که ممکن است حتی والدین دو نوزاد اصلاح ژنتیکی از واقعیت خبر نداشته باشند. حال، خبرگزاری شینهوا امروز گزارش داد که دادگاه شهر شنژن دکتر هه را به ۳ سال حبس به‌همراه پرداخت ۳ میلیون یوآن (معادل ۴۳۰ هزار دلار) جریمه محکوم کرده است.

براساس یافته‌های دادگاه، دکتر هه در سال ۲۰۱۶ از پتانسیل‌های دستکاری ژنتیکی آگاهی یافته بود و از همان زمان تصمیم گرفته بود، آزمایشاتی را روی جنین انسان انجام دهد. او به‌همراه دو همکارش به‌نام‌های ژانگ رنلی و کین جینژو از روش اصلاح ژنتیکی کریسپر برای ویرایش ژنتیکی دو نوزاد دوقلو استفاده کردند تا آنان را نسبت به ویروس اچ‌آی‌وی مقاوم کنند.

دادگاه در مورد متهمان پرونده اظهار داشت که این ۳ نفر، تعمدانه قوانین تحقیقات علمی را زیر پا گذاشته و از چارچوب‌های اخلاق پزشکی تخطی کرده‌اند. ژانگ به دو سال حبس و ۱ میلیون یوآن (معادل ۱۴۳ هزار دلار) جریمه و همکارش کین نیز به ۱۸ ماه حبس و پرداخت جریمه ۵۰۰ هزار یوآنی (معادل ۷۱ هزار و ۶۰۰ دلار) محکوم شدند. هر ۳ متهم در دادگاه غیرعلنی اتهامات خود را پذیرفتند. دادگاه شنژن همچنین اعلام کرد که هر ۳ متهم تا پایان عمر حق شرکت در تحقیقات اصلاح ژنتیکی را ندارند.