دونالد ترامپ با انتشار توییت های شدیداللحنی چینی‌ها را به سرقت صدها میلیارد دلار دارایی آمریکا متهم کرده و خواستار خروج کمپانی های آمریکایی از این کشور شد.

در روزهای اخیر اقدامات تلافی جویانه چین و امریکا از جمله اعمال تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکای از سوی پکن، افزایش مالیات محصولات چینی در ایالات متحده و درخواست ترامپ برای خروج شرکت ها از خاک طرف مقابل باعث سقوط شاخص بورس های عمده جهان شد. برای مثال می توان به ارزش سهام اپل اشاره کرد که بلافاصله پس از افزایش تعرفه توسط چین ۴.۶ درصد کاهش پیدا کرد.

شرکت های آمریکایی

 

ترامپ که به استفاده از شبکه های اجتماعی برای اعلام مواضع رسمی علاقه خاصی دارد با انتشار توییت هایی به شدت به چینی ها تاخته است:

در سال های گذشته کشورمان به شکل احمقانه ای تریلیون ها دلار را به چین باخته است. آنها هر سال حق مالکیت معنوی ما با ارزش میلیاردها دلار را به سرقت می برند و می خواهند به اینکار ادامه دهند.

صادقانه بگویم به چین احتیاجی نداریم و بدون آنها خیلی بهتر هم خواهیم بود. چین ده ها سال است مبالغ هنگفتی پول را از طریق آمریکا برای خود دست و پا کرده یا به سرقت برده. این روند باید متوقف شود.

رییس جمهور آمریکا در ادامه توییت خود از شرکت های آمریکایی خواسته به دنبال جایگزینی برای چین باشند. وی قبلا هم کمپانی های این کشور را به توسعه کسب و کار در داخل آمریکا تشویق کرده بود.

هنوز مشخص نیست ترامپ از چه ابزارهایی برای مجبور کردن غول های آمریکایی به ترک چین استفاده می کند اما وضع عوارض بیشتر برای کالاهای تولید شده در چین به معنی افزایش قیمت آنها برای کاربران آمریکایی است و همین عامل می تواند مسئولان شرکت ها را به انتقال خطوط تولید مجبور کند.

علاوه بر این ترامپ می تواند رقابت شرکت های آمریکایی فعال در چین در قراردادهای فدرال را ممنوع کند یا حتی برای پیش بردن اهدافش به قانون شرایط اضطراری ملی متوسل شود. در هر صورت این جنگ تجاری که بیش از همه به ضرر کاربران تمام شده احتمالا در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت.

 

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر