در هفته پیش، گوگل طی کنفرانس سالانه Google I/O از مدل جدید هوش مصنوعی خود تحت عنوان PaLM 2 رونمایی کرد که توانایی شبیه‌سازی پاسخ‌های انسانی در برابر سؤالات کاربران را دارد. حال باتوجه‌به اسناد داخلی منتشر شده، گوگل در تلاش است تا با بهره‌گیری از مدل‌ زبانی بزرگ (LLM) خود، فرایند تبلیغات و تولید محتوا در پلتفرم یوتیوب را دستخوش تغییرات اساسی کند.

کم‌تر از یک سال از خبرسازی OpenAI با چت‌بات مشهور خود، ChatGPT می‌گذرد و طی این مدت نسبتاً کوتاه، شاهد تحولات بزرگی در عرصه تکنولوژی بودیم. علی‌رغم آنکه گوگل، سال‌ها بر روی تحقیق و توسعه مدل زبانی مولد خود به نام PaLM زمان صرف کرده بود، اما به‌هیچ‌وجه عجله‌ای برای رونمایی و عرضه عمومی آن نداشت و این روند، تا زمانی که مایکروسافت با ادغام ChatGPT با موتور جست‌وجوی Bing، منافع گوگل را با چالش‌های جدی رو‌به‌رو کرد، ادامه داشت. میزان درآمد گوگل پس از دو دهه رشد متوالی، در فصل مالی اخیر این شرکت، کاهشی قابل‌توجه را تجربه کرد تا مدیران گوگل، بیش‌ازپیش برای عرضه مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی خود و بازپس‌گیری سهم ازدست‌رفته بازار، شتاب به خرج دهند.

در همین حال، اسنادی از گروه‌های داخلی مجموعه گوگل منتشر شده که نشان‌دهنده برنامه بلند‌مدت این شرکت برای گسترش استفاده از هوش مصنوعی در بیش از ۱۰۰ محصول این شرکت است. یکی از محورهای اصلی که تمرکز گوگل را به خود جلب کرده، بخش خودکارسازی تبلیغات و تولید محتوای ویدئویی توسط فعالان این حوزه در پلتفرم یوتیوب است.

ابزار جدید گوگل که به مدل قدرتمند PaLM 2 مجهز شده، این امکان را در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهد که محتواهای تصویری خود را ایجاد کنند و آن را به تولیدکنندگان ویدئویی که در زمینه مشابه فعالیت می‌کنند، پیشنهاد دهند. در مقابل، سازندگان ویدئو نیز بر اساس شاخه‌ای که فعالیت می‌کنند، می‌توانند از میان پنج ایدهٔ مطرح‌شده توسط هوش مصنوعی، یکی را انتخاب و اقدام به تهیه ویدئو کنند. قابلیت‌های PaLM 2 تنها به پیشنهاد ایده ختم نمی‌شود و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در نگارش عنوان و موضوع ویدئوی خود هم از این مدل زبانی بهره ببرند.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهند که گوگل به دنبال آن است که از طریق تبلیغات هدفمند و شخصی‌سازی‌شده توسط هوش مصنوعی، حاشیه سود خود را افزایش دهد و انتظار می‌رود که به‌زودی شاهد اجرایی‌شدن این استراتژی در اپلیکیشن‌هایی مانند Gmail، Google play، نقشه گوگل و… باشیم؛ به‌طوری‌که پس از پرسش هر سؤال و دریافت جواب موردنظر، برای ادامه گفت‌وگو، نیاز به دیدن یک تبلیغ داشته باشیم.

روزهای پیش‌رو حاوی خبرهای هیجان‌انگیزی برای سازندگان محتواهای ویدئویی است؛ هرچند که گوگل هنوز درباره اطلاعات منتشرشده اظهارنظر رسمی منتشر نکرده، اما می‌توان انتظار داشت که ابزار موردبحث، دیریازود راه خود را به پلتفرم‌های این شرکت مخصوصاً یوتیوب باز کند. ابزاری که می‌تواند علاوه بر ایده‌پردازی و پیشنهاد ساخت ویدئوهای پربازدید به سازندگان، نرخ بازدید تبلیغ‌دهندگان را نیز تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد.

نظر شما در رابطه‌ با اسناد منتشرشده و ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل چیست؟