بر اساس گزارشی که توسط دفتر بازرسی ناسا منتظر شده، هکرها در آوریل 2018 توانستند با استفاده از یک برد رزبری پای به شبکه این آژانس نفوذ کرده و دست به سرقت اطلاعات ناسا بزنند. حدود 500 مگابایت داده مرتبط با ماموریت‌های مریخ در این حمله در دسترس هکرها قرار گرفته است.

سرقت اطلاعات ناسا توسط یک برد رزبری پای ارزان قیمت انجام شد و هکرها بدون اینکه از سد امنیتی خاصی عبور کرده یا مورد بررسی قرار بگیرند با اتصال به شبکه آی‌تی بخش JPL ناسا وارد بخش‌های عمیق‌تر شبکه شده و توانستند به داده‌های مذکور دسترسی پیدا کنند. البته حملات تنها به بخش ماموریت‌های JPL خلاصه نمی‌شود.

 

بخش JPL علاوه بر اینکه مسئولیت ساخت و هدایت ربات‌های فضایی ناسا مثل کنجکاوی را به عهده دارد، بخش شبکه فضای ژرف (DSN) را نیز مدیریت می‌کند. این شبکه یک مجموعه جهانی از دیش‌های ماهواره است که به منظور ارسال و دریافت پیام فضاپیماهای ناسا راه‌اندازی شده است.

بازرسان این پرونده اعلام کرده‌اند که هکرها علاوه بر دسترسی به شبکه ماموریت‌های JPL، موفق شدند به شبکه DSN هم نفوذ کنند. در پی این حملات مجموعه‌های دیگر ناسا برای در امان ماندن از دسترسی هکرها، ارتباط خود با سرورهای JPL و DSN را قطع کردند.

دفتر بازرسی ناسا در این مورد گفته است:

این نفوذ که در دسته تهدیدات پیشرفته قرار می‌گیرد به مدت یک سال ناشناخته باقی مانده بود. فعلا تحقیقات روی این پرونده در حال انجام است.

به نظر می‌رسد دفتر بازرسی، JPL را به خاطر کوتاهی در قسمت‌بندی شبکه داخلی آن مقصر می‌داند. قسمت‌بندی شبکه داخلی و تقسیم آن به شبکه‌های کوچکتر در واقع یک اقدام امنیتی متداول است که کار نفوذ هکرها به شبکه کلی را سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این JPL باید دیتابیس امنیتی شبکه فناوری اطلاعات (ITSDB) خود را بروزرسانی می‌کرد تا از این طریق مدیران شبکه بتوانند هر دستگاهی که به شبکه وصل می‌شود را تائید کنند.

 

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر