تویوتا که یکی از مورد اعتمادترین خودروسازان جهان به شمار می رود، تصمیم گرفته تمام مدل های جدید خود را به دو سیستم خاموش شدن اتوماتیک موتور و ترمز دستی خودکار تجهیز کند. این سیستم ها برای خودروهای مدل 2020 ارایه خواهند شد.

سیستم خاموش شدن اتوماتیک موتور مثل تایمر تلویزیون ها عمل می کند. به لطف این قابلیت چنانچه موتور خودرو برای مدتی معین روشن باقی بماند، سیستم ابداعی تویوتا به طور خودکار آن را خاموش خواهد کرد.

سیستم ترمز دستی خودکار نیز در زمان هایی که راننده بدون فعال کردن ترمز پارک خودرو را ترک کند، وارد عمل شده و از راه افتادن آن جلوگیری می کند.

 

درست است که قابلیت های جدیدی که تویوتا معرفی کرده، بسیار ساده هستند، اما به لحاظ ایمنی بروزآوری های مهمی محسوب می شوند. موارد زیادی پیش آمده که در آنها رانندگان با خیال اینکه خودروی خود را خاموش کرده اند، آن را با موتور روشن در پارکینگ رها نموده و به خانه رفته اند.

سیستم فعال کردن ترمز دستی خودکار نیز می تواند در پیشگیری از حوادث تلخ و ناگوار بسیار مفید باشد. شاید بدانید که آنتون یلچین هنرپیشه آمریکایی و بازیگر سری فیلم های Star Trek به دلیل حرکت جیپ گرند چروکی خود در یک سراشیبی، بین خودرو و ستون گیر افتاده و جان خود را از دست داد.

مسلما اگر خودروی این هنرمند سیستمی مشابه با آنچه که تویوتا طراحی کرده، داشت، آن اتفاق ناگوار رخ نمی داد.

در حال حاضر خودروهای تویوتا به سیستم پخش هشدارهای صوتی و تصویری مجهز هستند. این سیستم وظیفه دارد روشن بودن موتور یا در دنده قرار داشتن گیربکس را به راننده اخطار دهد. با وجود این، تصمیم ژاپنی ها در خودکارسازی فرایندهایی مثل خاموشی موتور پس از چند دقیقه و فعال کردن ترمز دستی، ستودنی بوده و همانطور که اشاره کردیم این قابلیت ها می توانند در جلوگیری از مصرف سوخت بیهوده یا ارتقای ایمنی وسایل نقلیه کاملا مفید و موثر باشند.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر