با ظهور فناوری 5G تبادل داده با سرعت هایی بسیار بالاتر از آنچه که شاهدش هستیم، امکان پذیر گشته و انقلابی در این زمینه ایجاد شده است. کارشناسان پیش بینی می کنند صنعت خودرو و مسابقات اتومبیلرانی حوزه هایی هستند که 5G تحولاتی عظیم در آن رقم خواهد زد.

به منظور نمایش قابلیت های این فناوری، تیم پنسک (Team Penske) یکی از سازمان ها، ترتیب دهندگان و تیم های مسابقات اتومبیلرانی، در رقابت های Indianapolis 500 از شبکه 5G ورایزن برای ارسال داده از خودروهای حاضر در مسیر مسابقه به مرکز مدیریت تیم ها استفاده کرده تا آنها بتوانند تنظیمات خودروها را به شکلی دقیق تر و سریع تر انجام دهند.

در حال حاضر بسیاری از تیم های اتومبیلرانی برای استخراج داده های لازم از خودروهایی که مشغول مسابقه در پیست هستند، از شبکه های بی سیم استفاده می کنند. این داده ها با فاکتورهایی مثل وضعیت سلامتی راننده، وضعیت عملکرد خودرو و یا تشخیص اشتباهات راننده ارتباط دارند.

به عبارت دیگر شاید رانندگان در کاکپیت خودروهای ایندی کار (IndyCar) تنها به نظر برسند، اما در واقع اینگونه نبوده و ارتباطات رادیویی امکان تبادل داده و نظارت تیم ها بر عملکرد رانندگان خود را فراهم می کند.

ورایزن که اسپانسر تیم پنسک محسوب می شود، قول داده دسترسی این تیم به سریع ترین ارتباطات رادیویی را تضمین خواهد کرد. به گفته این شرکت مخابراتی مشهور، ضبط ویدیو یکی از کارهایی است که تیم پنسک با شبکه و ارتباط سریع انجام می دهد.

در دورهای تمرینی برای رقابت های ایندی 500 2019، این تیم ویدیوهای دریافتی از دوربین های خودرو را به مرکز کنترل ارسال کرده و از آن برای تحلیل عملکرد راننده و اعمال تغییرات لازم در تنظیمات خودرو کمک گرفته است. به لطف این فناوری، کاری که پیش از این ساعت ها زمان می برد، اکنون به صورت لحظه ای ممکن شده است.

 

آنطور که ورایزن اعلام کرده اکنون تیم پنسک می تواند بازخوردهای مربوط به دورهای راننده را با هم ترکیب نموده و عملکرد کلی او را بررسی کند. در صورت نیاز وی به پیت فراخوانده شده و پس از اعمال تغییرات لازم در خودرو دوباره به پیست برگردانده می شود، مساله ای که پیش از 5G میسر نبود.

کارلوس گوتیرز (Carlos Gutierrez) یکی از مهندسین تیم پنسک در این باره گفته:

پیش از 5G، ما ویدیوی مربوط به یک جلسه تمرینی 6 الی 7 ساعته ای را گرفته و آن را در کارت حافظه ذخیره سازی می کردیم، سپس به گاراژ رفته و پس از تمرین داده ها را تحلیل می نمودیم. با فناوری 5G ما این ویدیو را تقریبا به صورت زنده دریافت می کنیم، بنابراین می توانیم به جای روز بعد، هر لحظه که بخواهیم عملکرد خودرو را بررسی و کنترل کنیم.

هر چه داده های مربوطه سریع تر به دست تیم ما برسد، ما خواهیم توانست سریع تر و در دور بعدی به کمک راننده خود رفته و از این جهت بر رقبا برتری داشته باشیم.

 

ورایزن اعتقاد دارد فناوری 5G باعث بهبود تجربه علاقه مندان رقابت های ایندی 500 نیز خواهد شد، چرا که امکان دریافت ویدیوهای 4K از دوربین های موجود روی خودروها وجود خواهد داشت. ناگفته پیداست که برای مشاهده فیلم هایی با این کیفیت، علاقه مندان و تماشاگران باید دارای تلفن های همراه مجهز به تکنولوژی 5G بوده و امکان اتصال به شبکه هایی از این نوع را داشته باشند.

گفتنی است در رقابت های اخیر Indianapolis 500 سایمون پیجناد (Simon Pagenaud) به برتری رسیده است. شاید بهره گیری از فناوری 5G، یکی از علل موفقیت او و تیم پنسک در این رقابت بوده باشد.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتراینجارا کلیک نمایید.

منبعخبر