زمان‌بندی مسابقات جهانی سرعت در رشته‌های مختلف تقریبا مطابق با تقویم میلادی است. به‌‌دلیل مشکلات آب و هوایی در زمستان، رقابت‌های پرطرفدار مثل فرمول یک و موتو GP در بهار آغاز می‌شوند و پیش‌ از پایان سال میلادی خاتمه می‌یابند؛ به‌همین‌دلیل، مراسم انتخاب بهترین‌های موتوراسپرت در آخرین ماه سال میلادی (اواخر آذر) برگزار می‌شود. این همایش باشکوه اصطلاحا بزرگ‌ترین شب موتوراسپرت (the Greatest Night in Motorsport) نام دارد و مجله‌ی اتواسپرت (Autosport) آن را مدیریت می‌کند.

 اتواسپرت با قدمتی نزدیک به ۷۰ سال، یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های فعال درزمینه‌ی اخبار رقابت‌های مرتبط با اتومبیل‌رانی و موتورسواری است. این نهاد امسال سی‌مین دوره از مراسم اهدای جوایز موتواسپرت را در لندن برگزار کرد. هزار صندلی تماشاچیان این مراسم به افراد منتخب اختصاص داشت که هریک به‌دلیل فعالیت در رشته‌های مختلف، امکان حضور در مراسم شب موتوراسپرت را کسب کرده بودند. جک استوارت، راننده‌ی افسانه‌ای فرمول یک که سابقه‌ی قهرمانی در سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ را دارد، یکی از میهمانان این مراسم بود.

 شب موتوراسپرت ۲۰۱۹ با تجلیل ویژه از آلبرت دوم، پادشاه موناکو، همراه شد. ناحیه‌ی خودمختار موناکو و شهر مونت‌کارلو با سابقه‌ی ۹۰ سال برگزاری رقابت‌های جایزه‌بزرگ، اهمیتی ویژه در تاریخ اتومبیل‌رانی دارند. آلبرت دوم با حضور در مراسم، جایزه‌ی گریگور گرنت، سردبیر فقید مجله‌ی اتواسپرت را دریافت کرد.

 همچون سال گذشته و البته در اتفاقی کاملا پیش‌بینی‌شدنی، لوئیس همیلتون و مرسدس F1 هم جوایز بهترین راننده و برترین خودرو مسابقات اتومبیل‌رانی را تصاحب کردند. نکته‌ی جالب انتخاب لاندو نوریس، راننده‌ی ۲۰ ساله‌ی تیم مک‌لارن، به‌عنوان بهترین رقابت‌کننده‌ی انگلیسی سال ۲۰۱۹ و الکس آلبون، از تیم ردبول، به‌عنوان برترین راننده‌ی تازه‌وارد (Rookie) بود.

 در بخش موتورسوار سال، مارک مارکز قهرمان فصل ۲۰۱۹ موتو جی‌پی انتخاب شد. تویوتا یاریس WRC و راننده‌ی آن، اٌت تاناک که مقام نخست رقابت‌های رالی جهان را تصاحب کرده بودند، به‌ترتیب جوایز بهترین خودرو و راننده‌ی رالی ۲۰۱۹ را کسب کردند. کالین ترکینگتون، فعال در مسابقات تورینگ بریتانیا (BTCC)، نیز جایزه‌ی برترین راننده‌ی حاضر در رقابت‌های داخلی (غیربین‌المللی) را ازآنِ خود کرد.

شرکت خودروسازی استون‌مارتین بزرگ‌ترین جایزه‌ی نقدی مراسم شب اتوسپرت ۲۰۱۹ با ارزش ۲۰۰ هزار پوند (۲۶۳ هزار دلار) را به جاناتان هوگارد اهدا کرد. این راننده‌ی ۱۹ ساله با سه سال سابقه‌ی حضور در مسابقات حرفه‌ای BTCC و فرمول ۴ و فرمول ۳ بریتانیا، عنوان برترین استعداد جوان را کسب کرد. علاوه‌‌بر مبلغ جایزه، هوگارد می‌تواند رانندگی با خودرو فرمول یک تیم استون‌مارتین ردبول و مدل مسابقه‌ای استون مارتین GTE مخصوص رقابت‌های WEC را تجربه کند.