گوگل دقایقی پیش در جریان نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهندگان یا همان گوگل I/O، اطلاعات جدیدی را در رابطه با نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اندروید یا اندروید Q ارائه کرد.

سیستم‌عامل اندروید در حال حاضر توسط بیش از دو و نیم میلیارد کاربر فعال، استفاده می‌شود. گوگل در کنفرانس امروزش جزئیات بیشتری در مورد نسخه‌ی جدید اندروید منتشر کرد. نسخه‌ی جدید اندروید ۱۰اُمین نسخه‌ی آن است اما هنوز نام اصلی آن اعلام نشده‌است. بنابراین فعلاً می‌توان آنرا اندروید ۱۰ Android 10 Q)Q) نامید.

اندروید Q با ویژگی‌هایی قدم به بازار می‌گذارد که برای دستگاه‌های تاشدنی بسیار مناسب است و خصوصیاتی دارد که تنها در این گونه دستگاه‌ها قابل مشاهده است. به‌عنوان مثال این نسخه اندروید به کاربر اجازه می‌دهد در ابعاد مختلف نمایشگر با آن کار کند و زمانی‌که دستگاه را به حالت تا‌شده در بیاورید سیستم‌عامل با خصوصیتی به نام «پیوستگی نمایشگر» (Screen Continuity) با شما همراهی می‌کند. علاوه براین، اندروید Q امکان استفاده از اینترنت 5G را در خود جای داده‌است. اندروید Q ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

۱. یک ویژگی جالب دیگر که در اندروید Q گنجانده شده امکان ایجاد زیرنویس لحظه‌ای است. این ویژگی درواقع یک نتیجه‌ی مستقیم استفاده از «یادگیری ماشین» است و کاری که انجام می‌دهد دقیقاً منطبق با نامش است. وقتی یک ویدئوی سخنرانی یا پادکست در دستگاه پخش می‌شود به‌صورت غیرمنتظره‌ای زیرنویس مربوط‌به آن به‌صورت لحظه‌ای در صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که برای استفاده از این ویژگی نیازی به اتصال اینترنتی نیست و هیچ اطلاعاتی از دستگاه شما به جایی ارسال نمی‌شود.

۲. امکان دیگری که در اندروید Q فراهم شده است و باز هم مبتنی بر یادگیری ماشین کاربردی است، پاسخ هوشمند (Smart Reply) است که البته غیر از پاسخ هوشمند، عکس العمل متقابل هوشمند را هم پیشنهاد می‌کند. به‌عنوان مثال فرض کنید پیامی به دست شما می‌رسد که در آن آدرسی نوشته شده است. شما می‌توانید مستقیماً ازطریق نوتیفیکیشن به صفحه نقشه بروید و آدرس را بیابید و نیازی نخواهد بود که صفحه‌ی اپلیکیشنی که در آن پیام را دریافت کرده‌اید، باز کنید. این ویژگی برای همه‌ی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که در اندروید استفاده می‌شوند قابل استفاده است. (در این ویژگی همانند نسخه‌های پیشین اندروید، پاسخ‌های پیشنهادی مناسب برای انواع پیام‌ها هم به شما ارائه می‌شود). استفاده از این ویژگی‌ هم هیچ اطلاعاتی را از گوشی یا دستگاه شما به بیرون انتقال نمی‌دهد.

 

۳. در اندروید Q تم تاریک هم قابل فعال‌سازی است و زمانی‌که دستگاه خود را در حالت battery saver قرار می‌دهید یا ازطریق منو مستقیماً تم تاریک را درخواست می‌کنید، فعال می‌شود.

۴. در اندروید Q  حدود ۵۰ ویژگی مختص امنیت و شخصی سازی (Security and Privacy) وجود دارد و آنقدر این موضوعات اهمیت داشته که موارد مربوط‌به شخصی سازی در صدر تنظیمات دستگاه قرار گرفته‌است. همچنین ابزارهای بیشتری برای کنترل موقعیت مکانی و دسترسی به آن قرار داده‌شده ‌است، چون موقعیت مکانی هر کاربر از خصوصی‌ترین اطلاعات اوست. به‌عنوان مثال اگر اپلیکیشنی از شما درخواست دسترسی به مکان را کرده‌است اما شما مدتی است از این اپلیکیشن استفاده نمی‌کنید، اندروید Q با یک یادآور به شما خاطر نشان می‌کند که این اپلیکیشن به موقعیت مکانی شما دسترسی دارد. همچنین زمانی‌که از شما درخواست دسترسی به موقعیت مکانی می‌شود، اندروید Q  در مقایسه با نسخه‌های پیشین خود، گزینه‌های بیشتری پیش روی شما قرار می‌دهد که شامل ۳ گزینه است: امکان دسترسی کلی و همیشگی، امکان دسترسی فقط برای یک بار، عدم امکان دسترسی. موارد مربوط‌به موقعیت مکانی هم در خط مقدم تنظیمات اندروید Q قرار دارد.

۵. علاوه‌بر اینها، برخی ویژگی‌های اندروید مربوط‌به عملیاتی است که در پس‌زمینه اندروید Q انجام می‌شوند و از نظر کاربر زیاد محسوس نیست. ظاهراً قرار است این نسخه از اندروید بخش‌های امنیتی را سریع‌تر به‌روزرسانی کند، اما باید صبر کرد و نتیجه را دید. مدتهاست که شرکت گوگل در مورد این ویژگی صحبت می‌کند و در نسخه‌های پیشین هم بیان شده بود. اما کم نیستند سازندگان دستگاه‌های اندرویدی که دیوانه‌وار در تلاشند تا این ویژگی اندروید را از بین ببرند و جالب اینکه شرکت گوگل هم در مقابل این عمل آن‌ها سکوت کرده و دیگر صحبتی از به‌روزرسانی امنیتی سریع نکرده‌است. اما حالا و با نسخه‌ی اندروید Q گوگل با صراحت بیان کرده که قصد دارد به‌روزرسانی بخش‌های امنیتی را سرعت ببخشد.

۶. حتماً برای شما هم پیش آمده‌است که نوتیفیکیشن‌های دریافتی در گوشی هوشمند اندرویدی‌تان، باعث از بین رفتن تمرکز شما بر کارهایتان شده باشد. تا امروز برای حذف یا کم کردن تعداد نوتیفیکیشن‌ها اپلیکیشن‌های مختلفی وجود داشت اما حالا این ویژگی در بدنه‌ی اندروید Q و Android 9 Pie با نام Focus Mode گنجانده شده است. بنابراین وقتی قصد دارید روی فعالیتی تمرکز کنید و نمی‌خواهید دریافت نوتیفیکیشن افکار شما را به هم بریزد، ابتدا اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید غیرفعال شوند را انتخاب می‌کنید و سپس Focus Mode را انتخاب می‌کنید. با این کار اپلیکیشن‌های انتخابی غیرفعال می‌شوند و دیگر نوتیفیکیشنی از آن‌ها دریافت نخواهید کرد. این حالت تا زمان غیرفعال‌سازی Focus Mode ادامه خواهد داشت.

 

 

۷. در اندروید Q والدین می‌توانند دستگاه‌های اندرویدی کودکانشان را کنترل کنند. این امکان در همه‌ی دستگاه‌هایی که از ویژگی Digital Wellbeing برخوردار هستند قابل استفاده خواهد بود. بر این اساس وقتی شما دستگاهی را برای کودکتان در نظر می‌گیرید ویژگی Family Link این دستگاه را به دستگاه خودتان متصل می‌کند و شما می‌توانید اپلیکیشن‌های دستگاه کودک را بررسی کنید، مدت زمان مشخصی را برای استفاده روزانه دستگاه توسط کودک در نظر بگیرید، مدت زمان استفاده از هر اپلیکیشن را بررسی کنید و زمان خواب را هم مشخص کنید. همچنین می‌توانید محدودیت‌هایی را برای اپلیکیشن‌های خاصی لحاظ کنید و حتی قبل از زمان خواب، به‌عنوان جایزه، مدت زمان مشخصی به کودک اجازه دهید از دستگاه استفاده کند.

نسخه بتای Android Q از امروز برای ۲۱ گوشی هوشمند از ۱۳ برند قابل دریافت است که گوشی‌های هوشمند پیکسل را نیز شامل می‌شوند.

 

برایش دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر