طبق گزارش سازمان فناوری اطلاعات، اپلیکیشن‌های ایرانی که مورد تأیید پلی استور گوگل نباشند، به‌طور خودکار از روی گوشی‌های اندرویدی پاک می‌شوند.

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته برخی کاربران گوشی‌های اندروید اعلام کردند دو پیام‌رسان تلگرام طلایی و هاتگرام از روی گوشی‌های آن‌ها پاک شده است. بعد از بررسی بیشتر مشخص شد سرویس امنیتی گوگل پلی (پلی پروتکت) به کاربران هشدار داده بود که این دو اپلیکیشن قصد جاسوسی از اطلاعات شخصی آن‌ها مانند عکس، پیغام‌ها، فهرست تماس و صداهای ضبط‌شده را دارند و از آن‌ها خواسته بود این نرم‌افزارها را از روی گوشی خود پاک کنند. بعد از گذشت چند ساعت از این هشدار، سرویس پلی پروتکت وارد عمل شد و این دو اپلیکیشن را از روی گوشی‌های اندرویدی پاک کرد.

اما به نظر می‌رسد این موضوع تنها مختص دو اپلیکیشن پیام‌رسان نیست و سرویس امنیتی گوگل پلی تمام نرم‌افزارهای ایرانی که مورد تأیید گوگل پلی نباشند را از روی گوشی‌های اندرویدی پاک می‌کند. به عبارت دیگر اگر اپلیکیشنی ازطریق کافه بازار یا سایر مارکت‌های اندرویدی دانلود و نصب شده و روی گوگل پلی موجود نباشد، از گوشی کاربران حذف خواهد شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که این موضوع صرفا مختص توسعه‌دهندگان ایرانی نیست و هر توسعه‌دهنده‌ای که بدون داشتن امضای معتبر اقدام به انتشار اپلیکیشن خود کند، این اپلیکیشن از استورهای مختلف توسط پلی پروتکت حذف خواهد شد. تنها راه داشتن امضای معتبر از نظر گوگل، داشتن اکانت تاییدشده برای توسعه‌دهنده در گوگل پلی است.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با انتشار توییتی این خبر را تأیید کرد و نوشت:

گزارش سازمان فناوری اطلاعات حاکی از آن است که حذف برنامه‌های ایرانی در سیستم‌عامل اندروید صرفا محدود به پوسته‌های یک پیام‌رسان نبوده بلکه برخی برنامه‌های کسب‌وکارهای ایرانی را نیز در برگرفته است. تروریسم اقتصادی آمریکا در حال تسری به اقتصاد فضای مجازی است!

 

واسه دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر