برای اولین بار یک دولت به برنامه تولید جنین حیوان با سلول‌های انسانی و خلق یک نوع حیوان انسان نما اجازه اجرا می‌دهد.

بر اساس گفته‌های Nature، کمیته‌ای از وزارت دانش ژاپن درخواست محققان برای رشد پانکراس انسان را در موش‌ها امضا کرده‌اند و این در واقع اولین آزمایشی است که بعد از ممنوعیت سال گذشته این قبیل آزمایش‌ها اجازه اجرا دریافت می‌کند.

«هیرومیتسو ناکائوچی» محقق ارشد پروژه در این باره گفته که آن‌ها بعد از 10 سال تلاش بالاخره می‌توانند تحقیقات در این حوزه را آغاز کنند. دانشمندان پیشتر از این هم برای تولید جنین انسان-حیوان مثل جنین گوسفند و خوک اقدام کرده‌اند اما پروسه بارداری این جنین‌ها بعد از چند روز یا چند هفته قطع شد.

حیوان انسان نما

 

این آزمایش قرار است در نهایت جنین‌های دوگانه را به واقعیت برساند و منجر به تولد حیوان انسان نما به صورت واقعی و زنده شود. در واقع دانشمندان این گونه آزمایش‌ها را به امید اینکه در نهایت اندام‌های پیوندی انسان‌ها را از طریق حیوان‌ها فراهم کنند به انجام می‌رسانند چرا که اندام‌های پیوندی برای انسان بسیار کمیاب است.

در این تحقیق تیم ناکائوچی به جنین‌های جونده‌ای که قادر به رشد پانکراس خودشان نبودند سلول‌های بنیادی انسان تزریق کردند تا رشد این ارگان در آن‌ها شروع شود. سپس آن‌ها جنین‌ها را به بدن جانوران جونده بالغ پیوند زدند. ناکائوچی می‌گوید که تیم او فعلا آزمایشات را تا مرحله رشد پیش برده و در آینده نزدیک قصد دارد این جنین‌ها را به مرحله تولد برساند.

در حال حاضر مجادلات اخلاقی زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد. در سال 2017 گفته می‌شد که جامعه پزشکی باید اینگونه آزمایشات را متوقف کرده و در مورد بحث‌های اخلاقی آن به صورت جدی با هم به تبادل نظر بپردازند.

برخی از بزرگترین سوالات اخلاقی که پیرامون این پیوندها مطرحند شامل این می‌شود که در صورت انتقال سلول‌های انسانی به مغز حیوان‌ها چه اتفاقی می‌افتد یا اینکه آیا گرفتن اعضای پیوندی انسان از حیوانای مثل خوک کار درستی است یا خیر.

 

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر