گزارش‌های جدید حاکی از آن است که برخی از رقبای ایالات متحده درصدد استفاده از فناوری بلاک‌چین برای دورزدن تحریم‌های آمریکا هستند.

 

طبق گزارش‌های جدید، کشورهایی مانند روسیه و ونزوئلا و چین روش‌هایی بررسی کرده‌اند تا با استفاده از فناوری بلاک‌چین تحریم‌های آمریکا را خنثی کنند. بنابر گزارشی جدید بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)، رقبای ایالات متحده آمریکا مانند چین و روسیه و ونزوئلا درصددند تا با استفاده از فناوری بلاک‌چین، از تحریم‌های احتمالی این کشور رهایی یابند.

دو تن از متخصصان این بنیاد به نام‌های یایا جی فانیوسی وتِرِور لوگان، در این گزارش نوشتند:

در حالی که رمزارز‌ها و فناوری بلاک‌چین ممکن است با کاهش نقش واسطه‌ها و افزایش شفافیت برای میلیون‌ها کاربر مفید واقع شوند، رقبای آمریکا این پیشرفت‌های نوین را به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش توان آمریکا برای اعمال تحریم‌های اقتصادی می‌نگرند؛ تحریم‌هایی که برای نظارت بر روند اعمال محدودیت‌ها، به واسطه‌هایی همچون بانک‌های سنتی احتیاج دارند.

فناوری بلاک‌چین کنونی برای دورزدن نظارت آمریکا بر سیستم بانکی بین‌المللی کفایت نمی‌کند؛ زیرا رمرزارزهایی مانند بیت‌کوین هنوز ظرفیت تراکنش دارایی‌های سنتی را ندارند و بدون معاوضه آن‌ها با ارزهای سنتی، کاربردشان بسیار دشوار است. برخی از آزمایش‌های اولیه مانند رمزارز پترو (Petro) ونزوئلا که در این گزارش از آن به‌عنوان «افتضاح» یاد شده، شکست خورده‌اند؛ اما نویسندگان گزارش عقیده دارند که این روند ممکن است در آینده تغییر کند.

 

 

آن‌ها درادامه این‌گونه بیان می‌کنند:

عملی‌شدن تلاش‌های این کشورها ممکن است تا دو یا سه دهه طول بکشد؛ اما به‌هرحال آن‌ها در حال توسعه بلوک‌های سازنده‌شان هستند. آن‌ها در رؤیای دنیایی هستند که در آن، فناوری رمزارزها کمکشان کند تا بر قدرت مالی آمریکا برتری یابند؛ درست مانند زمانی‌ که دلار قدرت پوند انگلیس را ازآنِ خود کرد.

روسیه توسعه‌ی جایگزینی برای سیستم بین‌المللی انتقال پول سوئیفت (SWIFT) را بررسی کرده است. افزون‌براین، مقام‌های چین و بانک مرکزی این کشور علاقه‌ی خود را به بلاک‌چین ابراز کرده‌اند تا جایگزینی برای دلار به‌عنوان ذخیره ارزی جهانی پیدا کنند.

 

در این گزارش آمده است:

هدف‌گذاری چینی‌ها طولانی‌مدت است؛ اما استراتژی آن‌ها سنجیده و هماهنگ و در راستای چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی است که تا سال ۲۰۵۰ ترسیم کرده‌اند.

نویسندگان این گزارش توصیه کرده‌اند آمریکا باید بررسی کند که فناوری بلاک‌چین چگونه ممکن است در دورزدن تحریم‌ها به کار گرفته شود و بر تعادل مالی قدرت تأثیر بگذارد. همچنین، برای کسب اطلاعات مهم تخصص لازم در‌زمینه‌ی تحلیل فناوری بلاک‌چین را به‌ دست آورد و «استراتژی ملی برای دارایی‌های دیجیتال» را ترتیب دهد و با سایر کشورهای جهان همکاری کند تا پروژه‌های بلاک‌چینی را شناسایی کند که ممکن است در نقض قوانین ضد پول‌شویی استفاده شوند.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا کلیک کنید

منبع خبر