مؤسسه‌ی App Annie فهرست پردانلودترین و سودآورترین بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی ۲۰۱۸ را منتشر کرده است که نام‌هایی مثل نتفلیکس و پاب‌جی موبایل در آن‌ها دیده می‌شود.

ظاهرا سال به سال میزان دانلود اپلیکیشن‌ها و البته میزان هزینه‌ای که مردم در آن‌ها صرف می‌کنند، در حال رشد است. مؤسسه‌ی App Annie در گزارش جدیدش مدعی شده تعداد دفعاتی که اپلیکیشن‌ها در سراسر دنیا دانلود شده‌اند، با رشدی ۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۸، به ۱۱۳ میلیارد بار رسیده است.

از طرفی، همین‌رشد با سرعت بیشتری برای هزینه‌هایی که مردم در اپلیکیشن‌ها صرف می‌کنند، در سال ۲۰۱۸ به‌وقوع پیوسته است؛ بر این اساس، کاربران فروشگاه‌های آنلاین در سراسر دنیا طی سال اخیر میلادی بیش از ۷۶ میلیارد دلار در اپلیکیشن‌ها هزینه کرده‌اند که حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل است.

موسسه‌ی App Annie آمار یادشده را با تحلیل داده‌های حاصل از دو فروشگاه بزرگ اپ استور اپل و پلی استور گوگل تا روز پانزدهم دسامبر ۲۰۱۸ (۲۴ آذر ۱۳۹۷) به‌دست آورده است. فروشگاه‌های چینی شخص ثالث شامل این آمار نمی‌شوند، البته اگر آن‌ها نیز در این آمار دخیل بودند، بی‌شک اعداد یادشده فراتر از این می‌رفتند.

این آمار تا روز پانزدهم دسامبر گرفته شده‌اند؛ تحلیلگران می‌گویند که در نیمه‌ی دوم آخرین ماه میلادی سال ۲۰۱۸ نیز آمار مثبتی ثبت شده است. خصوصا از این‌جهت که مردم با فرا رسیدن فصل تعطیلات کریسمس و آغاز تخفیف‌ها، نسبت به خرید گوشی‌های جدید اقدام و تبعا برای دستگاه‌هایشان اپلیکیشن دانلود می‌کنند. البته تاثیر این ۱۵ روز، به حدی نیست که اعداد یادشده را دست‌خوش جدی کند. 

App Annie می‌گوید که قصد دارد در ماه ژانویه‌ی پیش‌رو (دی-بهمن ۱۳۹۷) و پس از به‌پایان رسیدن کریسمس، گزارش کامل آمار اپلیکیشن‌های موبایلی را منتشر کند. این مؤسسه، افزایش درخورتوجه هزینه‌ی صرف‌شده توسط مردم در اپلیکیشن‌ها را مدیون بازی‌های موبایلی می‌داند؛ بازی‌هایی که طبق ادعای App Annie، محبوب‌ترین و سودآورترین فرمت در میان بازی‌های ویدئویی هستند (نسبت به بازی‌های کامپیوتری یا کنسولی).

در سال ۲۰۱۸، بازار بازی‌های موبایلی با انتشار آثاری مثلPUBG Mobile ،Fortnite و Roblox به بلوغ رسید؛ به‌لطف عرضه‌ی گوشی‌هایی با سخت‌افزار قوی، این بازی‌ها به‌شکلی چشم‌نواز اجرا می‌شوند و تجربه‌ی لذت‌بخشی را به‌کاربر منتقل می‌کنند. همچنین اثری مثل فورتنایت با استفاده از قابلیت کراس پلتفرم توانست حسابی به‌محبوبیت برسد. 

تحلیلگران App Annie پیش‌بینی می‌کنند که این روند در سال ۲۰۱۹ هم ادامه‌دار باشد؛ چرا که در این سال گوشی‌هایی قدرتمندتر با توانایی بیشتر در زمینه‌ی اجرای بازی‌های سنگین چندنفره روانه‌ی بازار خواهند شد. از طرفی دیگر، بازی‌های سبک هایپر-کژوال (Hyper-Casual) هم توانستند رشد خوبی را طی یک سال اخیر تجربه کنند. 

همچنین اپلیکیشن‌های دارای حق اشتراک توانسته‌اند نقش مهمی را در افزایش هزینه‌ی صرف‌شده توسط کاربران در سال ۲۰۱۸، ایفا کنند. مؤسسه‌ی App Annie پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌ی صرف‌شده در فروشگاه‌های مبتنی بر اپلیکیشن (شامل فروشگاه‌های شخص ثالث در چین) در سال ۲۰۱۸ مرز ۱۲۲ میلیارد دلار را رد کند. این مؤسسه همچنین مدعی است که مردم در سال ۲۰۱۸، زمان بیشتری را پای گوشی‌های موبایل‌شان گذرانده‌اند.

ظاهرا در سال ۲۰۱۸، هر کاربر معمولی گوشی در ایالات متحده‌ی آمریکا به‌صورت روزانه تقریبا سه ساعت را صرف استفاده از اپلیکیشن‌ها کرده است؛ این عدد نسبت به سال ۲۰۱۷ به‌میزان ۱۰ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۶ به‌میزان ۲۰ درصد رشد داشته است.

پردانلودترین بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سال ۲۰۱۸ در فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی
ردیف پردانلودترین بازی‌ها پردانلودترین اپلیکیشن‌ها
۱ Helix Jump Facebook Messenger
۲ Subway Surfers Facebook
۳ PUBG Mobile WhatsApp Messenger
۴ Free Fire Tik Tok
۵ Love Balls Instagram
۶ Rise Up UC Browser
۷ Candy Crush Saga SHAREit
۸ Happy Glass Snapchat
۹ Sniper 3D Assassin Netflix
۱۰ Kick the Buddy

Vigo Video

 

این شرکت همچنین جدول اپلیکیشن‌هایی که طی سال اخیر میلادی بیشتر از بقیه دانلود شده‌اند و در آن‌ها بیشتر هزینه شده را منتشر کرده است. بر این اساس، اپلیکیشن Messenger بیشترین میزان دانلود را در بین اپلیکیشن‌ها به‌خود اختصاص داده است. بازی Helix Jump نیز لقب پردانلودترین بازی ۲۰۱۸ را از آن خود کرده است.

 

سودآورترین بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سال ۲۰۱۸ در فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی
ردیف سودآورترین بازی‌ها سودآورترین اپلیکیشن‌ها
۱ Fate/Grand Order Netflix
۲ Honour of Kings Tinder
۳ Monster Strike Tencent Video
۴ Candy Crush Saga iQiyi
۵ Lineage M Pandora Music
۶ Fantasy Westward Journey Kwai
۷ Pokémon GO YouTube
۸ Dragon Ball Z Dokkan Battle Youku
۹ Clash of Clans Line
۱۰ Clash Royale

HBO NOW

 

ظاهرا سازندگان بازی Fate/Grand Order توانسته‌اند حسابی از بازی خود درآمد کسب کنند؛ زیرا طبق آمار، کاربران این بازی بیشتر از هر بازی دیگری در سال ۲۰۱۸، در آن هزینه شده است. نهایتا همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، کاربران بیشتر هزینه‌های خود را در سال ۲۰۱۸ در اپلیکیشن نت‌فلیکس صرف کرده‌اند.