نظرسنجی از بازی‌سازان در جریان «کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی» (Game Developers Conference) نشان می‌دهد ۱۱ درصد از آن‌ها درحال کار روی پروژه‌هایی برای کنسول بازی پلی‌استیشن ۵ هستند و ۹ درصد پروژه‌ای برای ایکس‌باکس سری ایکس در دست دارند. از سوی دیگر ۵۹ درصد از این جمع پروژه‌ها‌یی برای کامپیوتر‌های شخصی دارند و ۳۹ درصد در حال کار روی عناوین گوشی‌های هوشمند هستند.

در کمال تعجب، تنها ۶ درصد به گوگل استادیا توجه نشان می‌دهند و از آن حیرت‌آورتر، آمار ۳ درصدی توسعه‌دهنده‌گان سرویس ابری مایکروسافت، پروژه ایکس کلاد (Project xCloud) است.

 

یکی از پرسش‌های نظرسنجی سالانه‌ی GDC، درباره‌ی «تکنولوژی فراگیری» است که ظرف پنج سال آینده غالب خواهد شد. در نظرسنجی امسال نیز مانند سال‌های گذشته، پاسخ بازی‌سازان به این پرسش «واقعیت افزوده (AR)» بود؛ با این تفاوت که امسال اختلاف رتبه‌های اول و دوم کاهش پیدا کرده است. سال ۲۰۱۹ به‌طور میانگین ۱۹ درصد بازی‌سازان در این کنفرانس معتقد بودند که واقعیت مجازی در حال پیشرفت است. این آمار در سال ۲۰۲۰ به ۲۵ درصد رسیده است؛ درحالی‌که ۳۲ درصد از شرکت‌کنندگان واقعیت افزوده را فناوری با چشم‌انداز برتر می‌دانند.

۱۹ درصد از توسعه‌دهندگان اعتقاد دارند که واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، هر دو به‌ یک‌ اندازه متداول خواهند شد؛ درحالی‌که ۱۶ درصد آنان امیدی به همه‌گیر شدن این فناوری تا ۵ سال آینده ندارند و ۶ درصد هم اعلام کردند که دراین‌باره نظری ندارند.