برای افرادی که دست یا بازوی خود را از دست داده اند، عضو مصنوعی می تواند برخی از کارکردها را به آنها باز گردانند اما تا پیش از این جای حس لمس در این پروتزها خالی بود. محققان دانشگاه یوتا خبر از توسعه یک فناوری داده اند که این حس را تا حدودی به افراد با نقص عضو باز می گرداند.

دانشمندان موفق شده اند رابطی به نام USEA بین دست مصنوعی و اعصاب حسی و حرکتی باقی مانده در دست افراد با نقص عضو برقرار کنند. برای بهره بردن از این تکنولوژی، با استفاده از عمل جراحی، صدها الکترود به اعصاب فرد پیوند زده شده اند. به این ترتیب فرد قادر شده سیگنال های متعدد حسی و حرکتی را بین عضو مصنوعی و سیستم اعصاب دریافت و ارسال کند.

 

پیوند عضو مصنوعی

در سال 2016 «گریگوری کلارک»، مهندس زیست پزشکی به همراه تیمش برای کمک به «کوین والگاموت» که دست و بخشی از بازوی خود را در تصادف 15 سال قبل از دست داده بود دست به کار شدند. با استفاده از راهکار USEA یک جراحی روی دست انجام شد و یک بازوی مصنوعی پیشرفته به دست او پیوند زده شد. پس از 14 ماه، والگاموت به آزمایشگاه بازگشت تا بازوی مصنوعی تست شود.

بر اساس جدیدترین نتایج این آزمایشات که اخیراً در ساینس روباتیکس منتشر شده والگاموت نه تنها قادر به حس کردن اجسام است بلکه تفاوت بین نرم یا سخت بودن آنها را نیز احساس می کند. او می تواند حرکات پیچیده نظیر برداشتن انگور یا یک جعبه شکننده را انجام دهد. البته به گفته محققان هنوز ادراک و حس کامل در این دست مصنوعی پیاده نشده اما باز هم در مقایسه با عدم وجود هر گونه حس، بسیار بهتر است.

پژوهشگران قصد دارند در قدم بعدی طراحی این تکنولوژی را بهبود داده و امیدوارند نسخه ای قابل حمل از این پروتز مصنوعی را توسعه دهند؛ مدلی که در منزل افراد هم قابل استفاده باشد. علاوه بر این در پی روش هایی برای ارتباط بی سیم عضو پیوندی با رابط هستند که در کنار استفاده ساده تر برای کاربر، ریسک عفونت ناشی از پیوند را هم به حداقل برساند.

 

 قرار است در ماه های آتی آزمایش استفاده از این سیستم در خانه آغاز شود و محققان تأییدیه های مورد نیاز از سازمان های غذا و دارو را نیز دریافت کنند. با این حال به نظر می رسد تا عرضه این محصول به بازار سال ها فاصله داشته باشیم.

 

برای دیدن اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

منبع خبر