COVID-19؛ نام تازه بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید

 سازمان جهانی بهداشت دیروز اعلام کرد از‌این‌پس، نام بیماری ناشی‌ از ویروس کرونا جدید کووید ۱۹ (COVID-19) خواهد بود. تا پیش‌ازاین، عفونت ناشی از این ویروس به‌عنوان بیماری تنفسی حاد 2019-nCoV شناخته و کارشناسان به ویروسی که موجب بیماری می‌شد، 2019-nCoV می‌گفتند که به‌معنای «ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹» بود.

تاکنون دراثر ابتلا به عفونت ناشی‌ از ویروس جدید حدود ۴۳ هزار در سرتاسر جهان بیمار شده‌اند و این بیماری موجب مرگ بیش از هزار نفر در سرتاسر جهان شده است. تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در مصاحبه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد:

داشتن نام ازنظر جلوگیری از استفاده از نام‌های دیگر اهمیت دارد که می‌تواند غیردقیق یا برچسب‌زننده باشد. همچنین، به ما قالبی استاندارد می‌دهد تا درصورت بروز شیوع‌هایی در آینده، از آن استفاده کنیم.

 

 

نام بیماری با ویروس مسبب آن ارتباط دارد: این نام با co و vi شروع می‌شود که نشان‌دهنده‌ی ویروس کرونا است. d از بیماری می‌آید و ۱۹ نشان‌دهنده‌ی سالی است که بیماری برای نخستین‌بار کشف شد. نام درنظر گرفته‌شده ارتباطی با ووهان یا چین ندارد. شیوع بیماری در ووهان چین آغاز شد و در آغاز، مردم در گفت‌وگوهای خود از این بیماری ناشناخته با ‌عنوان «ذات‌الریه ووهان» یا «فلو (آنفلوانزا) ووهان» نام می‌بردند.

طبق قرارداد سازمان جهانی بهداشت درزمینه‌ی نام‌گذاری بیماری‌ها، نامی که برای بیماری در نظر گرفته می‌شود، نباید به منطقه‌ی جغرافیایی یا حیوان یا گروهی از مردم اشاره کند؛ بلکه باید با خود بیماری و گفتن آن نیز آسان مرتبط‌ باشد. این نام پس از آن اعلام شد که چین با ۱۰۸ مورد مرگ گزارش‌شده، مرگ‌بارترین روز ویروس کرونا را تجربه کرد. تا روز قبل، شمار مرگ‌ها ۹۷ مورد بود. تدروس آدانوم روز سه‌شنبه قبل از کنفرانس مطبوعاتی گفته بود:

در وضعیتی که ۹۹ درصد از موارد بیماری در کشور چین وجود دارند، وضعیت این کشور بسیار اضطراری است؛ اما برای بقیه‌ی جهان نیز تهدیدی بسیار جدی به‌شمار می‌رود.

 

 

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی مرتبط‌ با وضعیت ویروس کرونا جدید، مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو، ۱۰ فوریه‌ی ۲۰۲۰

همچنین، مقام‌های بهداشت جهانی سه‌شنبه ادعای اپیدمیولوژیستی برجسته را محکوم کردند. وی گفته بود اگر ویروس کرونا تحت‌کنترل درنیاید، می‌تواند ۶۰ درصد از جمعیت جهان را عفونی کند. مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه‌ی فوریت‌های پزشکی سازمان بهداشت جهانی گفت:

همه در رسانه‌های اجتماعی درباره‌ی حفظ آرامش و آرام نگه‌داشتن مردم سخن می‌گویند. با‌این‌حال، در هر فرصتی که به‌دست می‌آوریم، گویی می‌خواهیم انتشار اطلاعات غلط را تشدید کنیم و ایپدمی را مهار نکنیم. بیایید درزمینه‌ی گمانه‌زنی درباره‌ی ارقام مربوط به بیماری و ترساندن مردم بیشتر مراقب باشیم. به همه هشدار می‌دهم ارقام بی‌پایه‌واساس را منتشر نکنند.

صبح روز سه‌شنبه، گاردین برآوردهای گابریل لئونگ، رئیس بخش پزشکی بهداشت عمومی دانشگاه هنگ‌کنگ را منتشر کرد. مقام‌های سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زنند حدود ۲ درصد از موارد کشنده باشد. به‌گفته‌ی آن‌ها، کارآزمایی بالینی برای آزمایش داروهای بالقوه برای این بیماری در حال انجام است.

ویروس کرونا جدید که نخستین‌بار دسامبر در ووهان چین گزارش شد، در مطالعات ژنتیکی با ویروس کرونایی ارتباط داده شده است که در خفاش‌ها دیده می‌شود. اگرچه وقتی مقام‌های بهداشتی بازار غذاهای دریایی شهر ووهان را بررسی کردند که چندین مورد بیماری از آنجا آغاز شده بود، خفاش‌های زیادی در آن پیدا نکردند. بر‌این‌اساس، دانشمندان معتقدند میزبان واسطی وجود داشته که ویروس ازطریق او به انسان منتقل شده است و مطالعات در‌این‌زمینه همچنان ادامه دارد.