وییتر یکی از محبوب ترین و قوی ترین شبکه های اجتماعی حال حاضر در جهان می باشد که روزانه میلیون ها پست حاوی متن، عکس و فیلم در این شبکه توسط کاربران منتشر می شود. برنامه توییتر که در لغت به معنی جیک جیک می باشد به عنوان یک برنامه خبر رسان در جهان معرفی شده است که کاربران اخبار و اتفاقات روزانه را در آن منتشر می کنند. تمام پست ها یا همان توئیت هایی که در این شبکه منتشر می شود باید کمتر از 280 کاراکتر باشند از همین جهت کیفیت مطالب بالاتر رفته و مطالب مفیدی در آن اشتراک گذاری می شود.

توییتر چیست؟

در سال 2006، جک دورسی، بنیانگذار توییتر، ایده ای داشت به این صورت که او می خواست یک بستر ارتباطی مبتنی بر پیام کوتاه ایجاد کند که در آن دوستان بتوانند با به روزرسانی صفحه اجتماعی خود، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در آغاز، توییتر ایده ای کاملاً مشابه سیستم پیام کوتاه بود.

این ایده تا حد زیادی به دلیل جلسات طوفان فکری با همکار دورسی، ایوان ویلیامز تکامل یافت. در 21 مارس 2006، جک اولین توییت را با این عنوان ارسال کرد: "twttr من را تنظیم کن". توییتر در کنفرانس تعامل جنوب از جنوب شرقی در سال  2007 رشد چشمگیری را تجربه کرده و در طی آن بیش از 60،000 توییت ارسال شد. تیم توییتر با بهره گیری از این کنفرانس، رشد کاربران خود را آغاز کرد.

توییتر به عنوان یک پلت فرم مبتنی بر پیام کوتاه آغاز به کار کرد، به این صورت که محدودیت پیام‌های 140 حرفی در ابتدا یک ضرورت بود و در واقع شرکتهای مخابراتی تلفن همراه این محدودیت را اعمال کردند، نه توئیتر. با این وجود، با تبدیل شدن توییتر به یک پلتفرم وب، آنها این محدودیت را حفظ کردند، فقط به دلیل اینکه با نام تجاری توییتر همخوانی داشته باشد. توییتر پلتفرمی است که هدف آن ایجاد محتوایی با قابلیت خواندن آسان برای دنیای مدرن با تکنولوژی سنگین و سرشار از بی توجهی است.

توییتر طی 10 سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. هدف آن در نهایت گسترش سریع اطلاعات است. در حالی که این اطلاعات همیشه جدی نیستند (به عنوان مثال افکار کیم کارداشیان در مورد آرایش)، اما گاهی اوقات چنین است (مانند زمانی که معترضان ایرانی برای اعلان راهپیمایی ها از توییتر استفاده می کردند).


توییتر چه کاربردی دارد؟

توییتر یک سایت رسانه اجتماعی است و هدف اصلی آن ارتباط افراد و اجازه دادن به مردم برای به اشتراک گذاشتن افکار خود با مخاطبان فراوان  است. توییتر به کاربران این امکان را می دهد تا داستان های مربوط به بزرگترین اخبار و رویدادهای امروزی را کشف کنند، افراد یا شرکت هایی را که از محتوای مطالب آنها لذت می‌برند را دنبال کرده یا به سادگی با دوستان خود ارتباط برقرار می کنند. علاوه بر این، تیم های روابط عمومی و بازاریابان می توانند از توییتر برای افزایش آگاهی نسبت به نام تجاری خود و جذب مخاطبان استفاده کنند.


توییتر برای کسب و کار:

توییتر می تواند بستر بسیار مفیدی برای رشد دنبال کنندگان و تأمین محتوای ارزشمند برای مخاطبان قبل از اینکه مشتری شما شوند، باشد. محدودیت کاراکتر همچنین می تواند به شما کمک کند تبلیغات سریع و جذابی ایجاد کنید، مانند فراخوان برای شرکت در یک وبینار که کسب و کار شما در حال برگزاری آن است یا مطالعه یک کتاب الکترونیکی رایگان.

توجه به این نکته مهم است که شما می توانید از توییتر برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده کنید، اما باید این کار را بسیار پراکنده انجام دهید. مانند هر استراتژی بازاریابی دیگر در شبکه های اجتماعی، تمرکز اصلی شما باید جذب مخاطب از طریق ارائه محتوای مفید و افزایش آگاهی افراد نسبت به نام تجاری شما باشد.

علاوه بر این، می توانید از توییتر برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود از راه های شخصی و معنی دار استفاده کنید. اگر کسی به یکی از محصولات یا خدمات شما اشاره کند، می توانید نظر او را "لایک" یا "بازتوییت" کنید. همچنین اگر یک مشتری از خدمات شما در توییتر شکایت کند می توانید برای اصلاح مشکل وی به صورت بلادرنگ اقدام نمایید.                                 



رای دنبال کردن افراد خاص، می توانید نام آنها را در کادر جستجو تایپ کنید. وقتی روی نام آنها کلیک کنید، به پروفایل (نمایه) آنها هدایت خواهید شد. در آنجا، برای دنبال کردن آنها بر روی دکمه "Follow" در سمت راست صفحه کلیک کنید. این کار به این معنی است که از این پس این افراد هر توییتی که ارسال می کنند، در صفحه اصلی شما ظاهر خواهد شد.