با محبوب‌شدن کنسول‌های بازی مختلف، استریم بازی‌های ویدیویی رونق زیادی پیدا کرد. یکی از معروف‌ترین سرویس‌های استریم ویدیو، توییچ است.

توییچ چیست؟

توییج یک سرویس استریم آنلاین است که قبلاً به صورت اختصاصی برای استریم بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان، محدوده‌ی آن به استریم کارهای هنری، موسیقی، تالک شو و حتی سریال‌های تلویزیونی مختلف هم توسعه پیدا کرد. این سرویس در سال ۲۰۱۴، توسط آمازون خریداری شد و قسمت بزرگی از ترافیک اینترنت را در آمریکای شمالی به خود اختصاص داده است. مطابق با آمار ارائه شده، این سرویس در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۱.۵ میلیون کاربر در آمریکا داشت. پیش‌بینی می‌شود که این عدد تا سال ۲۰۲۴، به ۵۱.۶ میلیون نفر افزایش یابد.توییچ برای بسیاری از کاربران، به یک منبع درآمد جدی تبدیل شده است. این کاربران از طریق برنامه‌ی Twitch Partner، که قابلیت‌های بیشتری مثل اشتراک پولی و تبلیغ را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، کسب درآمد می‌کنند.

از کجا توییچ ببینیم؟

استریم‌های توییچ در وبسایت رسمی این برنامه نسخه‌‌های رسمی iOS و اندروید، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3 و 4، Fire TV آمازون، Google Chromecast، Roku و Nvidia SHIELD قابل مشاهده است. تماشای ویدیوهای موجود در این برنامه کاملاً رایگان است و نیازی به لاگین هم ندارد.البته، ساخت یک اکانت به کاربران اجازه می‌دهد کانال‌های مورد علاقه خود را به لیست فالو اضافه کرده و در چت روم‌های هرکدام از این استریم‌ها شرکت کنند.

استریمرهای توییچ را از کجا پیدا کنیم؟

استریم‌های پیشنهادی این برنامه، در صفحه اول وب‌سایت و برنامه‌های این سرویس قرار دارند. یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن کانال‌های جدید در توییچ، جستجو در دسته‌ی Games است. این گزینه در تمام برنامه‌ها و وب‌سایت این سرویس در دسترس است. پیدا کردن استریم‌های لایو مربوط به یک بازی خاص، با استفاده از این دسته‌بندی بسیار آسان است. سایر دسته‌بندی‌های موجود در این سرویس عبارت‌اند از: Communities، Popular، Creative و Discover. تمام این دسته‌بندی‌ها در قسمت Browse سایت اصلی وجود دارند، اما ممکن است در برنامه‌های توییچ نباشند.بسیاری از استریمرهای معروف این سرویس، در توییتر و اینستاگرام هم فعالیت دارند. در نتیجه می‌توانید از این برنامه‌ها هم برای پیدا کردن استریم‌های جدید استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، جستجوی کلمات کلیدی twitch stream، twitch streamer و streamer است. در مورد کسب درامد از یوتوب بیشتر بدانید.

توییچ صرفاً به استریم بازی‌های ویدیویی اختصاص ندارد!

درست است که توییچ کار خود را به عنوان سرویسی برای استریم بازی‌های ویدیویی آغاز کرد، اما از آن زمان تا به حال توسعه یافته است و استریم‌های مختلفی را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. مثلاً‌ معروف‌ترین دسته‌بندی غیرگیمینگ این سرویس IRL (In Real Life) است. کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند با مخاطبان خود به صورت real-time چت کنند. یکی دیگر از معروف‌ترین دسته‌بندی‌های غیرگیمینگ، تاک شو است. تاک شو، ترکیبی از گفت‌وگوهای لایو، پادکست و شوهای مختلف است.

کاربرانی که به دنبال استریم‌های هنرمندانه هستند، باید دسته‌بندی Creative را بررسی کنند. هنرمندان، برنامه‌نویسان، انیماتورها و طراحان مختلف، کارهای خلاقانه خود را در این دسته‌بندی با کاربران به اشتراک می‌گذارند.

آیا توییچ یک شبکه اجتماعی است؟

توییچ در طول سال‌ها، به تدریج ویژگی‌های مختلفی را معرفی کرده که آن را از یک سرویس استریم به یک شبکه‌ی اجتماعی مثل فیسبوک تبدیل کرده است. کاربران توییچ می‌توانند یکدیگر را فالو کرده و بهم دایرکت دهند؛ به علاوه، هر استریم چت‌روم اختصاصی خود را دارد. مشخصه‌ی بسیار محبوب این برنامه‌یعنی Pulse، شبیه تایم‌لاین فیسبوک و توییتر عمل می‌کند و به همه اجازه می‌دهد که استاتوس خود را آپدیت کرده، لایک کنند و برای نوشته‌های کاربران کامنت بگذارند.

تمام این ویژگی‌ها در نسخه‌های موبایلی توییچ در دسترس است؛‌ پس این برنامه به صورت مستقیم با سایر شبکه‌های اجتماعی در رقابت است.

Partners و Affiliates توییچ چیست؟

 این دو واژه به اکانت‌هایی از این سرویس اشاره دارند که امکان کسب درآمد از طریق استریم‌های مختلف را فراهم می‌کنند. همه‌ی کاربران اگر استریم‌های محبوب و تعداد مشخصی فالوئر داشته باشند، می‌توانند صاحب یکی از این دو نوع اکانت شوند.

کاربران با حساب Twitch Affiliate به Bits (نوعی دونیشن کوچک از طرف بینندگان) دسترسی دارند و ۵٪ درآمد حاصل از فروش بازی (که از طریق پروفایل گیمرها انجام شده) به آن‌ها تعلق می‌گیرد. کاربران با حساب Twitch Partner، علاوه بر موارد فوق از مزایایی مثل تبلیغات ویدیویی، حق‌ اشتراک پولی، نشان‌های شخصی، ایموجی و … هم بهره‌مند می‌شوند.

آیا مردم واقعاً از توییچ کسب درآمد می‌کنند؟

بله؛ درآمد اصلی بیشتر استریمرهای توییچ از این برنامه است. آن‌ها از طریق حق اشتراک پولی، دونیشن‌های کوچک یعنی Bits، دونیشن‌های منظم (که میزان آن از چنددلار تا چندهزار دلار متغییر است)، پیدا کردن حامی مالی، تبلیغ و … کسب درآمد می‌کنند. البته رسیدن به این سطح از موفقیت مالی در این سرویس ملزم تلاش‌های فراوان است. بعضی از استریمرهای توییچ ۵ تا ۷ روز در هفته در حال تولید محتوا برای مخاطبان خود هستند.

TwitchCon چیست؟ 

TwitchCon یک همایش سالانه است که توسط توییچ در سه روز ماه سپتامبر یا اکتبر برگزار می‌شود. هدف اصلی این همایش، قدردانی از استریم و بازی‌های ویدیویی مختلف است. سرویس توییچ از این فرصت سه روزه استفاده کرده و در آن به تبلیغ قابلیت‌های جدید این سرویس و قدردانی از Twitch Partnerهای موفق می‌پردازد.

فعالیت‌هایی که در TwitchCon صورت می‌گیرد شامل پنل‌های گفتگو و ورک‌شاپ‌ها، ملاقات با TwitchPartnerهای معروف و یک مهمانی بزرگ به همراه موسیقی زنده است. رخدادهای مختلف این همایش از اواسط روز آغاز شده و تا شب ادامه می‌یابد. نوجوانان هم اجازه‌ی شرکت در این همایش را دارند؛‌ اما افراد زیر ۱۳ سال باید با یک بزرگسال در این برنامه شرکت کنند. به‌طور کل، افراد بزرگسال بیشتر در این همایش شرکت می‌کنند.

اولین TwitchCon در سال ۲۰۱۵ در سان فرانسیسکو برگزار شد و بیشتر از ۲۰ هزار نفر در این همایش دو روزه شرکت کردند. تعداد افراد حاضر در این همایش در هر سال در حال افزایش است؛ به‌طوری که در دومین TwitchCon که در سال ۲۰۱۶ در سن دیگو برگزار شد، بیشتر از ۳۵ هزار نفر حضور داشتند.

آیا توییچ رقیب دارد؟

در حال حاضر توییچ محبوب‌ترین سرویس استریم و تماشای بازی‌های ویدیویی مختلف و … است. این سرویس بخشی از موفقیت خود را مدیون نوآوری‌هایی خود در این صنعت است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کمک به کاربران برای کسب درآمد اشاره کرد. یوتیوب با ارائه‌ی YouTube Gaming خود در سال ۲۰۱۵، به نوعی در رقابت با توییچ است و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رقیب‌های فعلی این سرویس استریم شناخته می‌شود. مایکروسافت نیز در سال ۲۰۱۶ سرویس Beam را خریداری کرد و نام آن را به Mixer تغییر داد؛ پروژه‌ای که در نهایت در جولای سال ۲۰۲۰ به‌عنوان یک پروژه شکست‌خورده از سوی این شرکت اعلام و لغو شد.