پابجی یک بازی تیراندازی بازیکن در مقابل بازیکن است که در آن تا صد بازیکن در یک نبرد بتل رویال مبارزه می‌کنند، یک نوع مسابقه مرگ در مقیاس بزرگ که در آن بازیکنان برای زنده ماندن آخرین نفر می‌جنگند. بازیکنان می‌توانند انتخاب کنند که به صورت انفرادی، دو نفره یا با یک تیم کوچک حداکثر چهار نفره وارد مسابقه شوند. آخرین فرد یا تیم زنده برنده مسابقه است


هر مسابقه با چتربازی بازیکنان از هواپیما بر روی یکی از چهار نقشه شروع می‌شود، با مساحت‌های تقریباً ۸ × ۸ کیلومتر (۵٫۰ × ۵٫۰ مایل)، ۶ × ۶ کیلومتر (۳٫۷ × ۳٫۷ مایل) و ۴ × ۴ کیلومتر (۲٫۵×۲٫۵ مایل).مسیر پرواز هواپیما در سراسر نقشه در هر دور متفاوت است، و بازیکنان باید به سرعت بهترین زمان را برای پرتاب کردن و چتر نجات به زمین تعیین کنند.بازیکنان بدون هیچ ابزاری شروع می‌کنند و فقط توانایی انتخاب لباس‌های سفارشی را دارند که روی گیم پلی تأثیری ندارند. پس از فرود، بازیکنان می‌توانند ساختمان‌ها، شهرهای متروک و سایر مکان‌ها را جستجو کنند تا سلاح‌ها، وسایل نقلیه، زره‌های ضد گلوله و سایر تجهیزات را بیابند. این موارد به صورت رویه ای در سراسر نقشه در شروع مسابقه توزیع می‌شوند، با مناطق پرخطر خاصی که معمولاً تجهیزات بهتری دارند.بازیکنان کشته شده را می‌توان غارت کرد تا تجهیزات خود را نیز به دست آورند. بازیکنان می‌توانند از زاویه دید اول شخص یا سوم شخص بازی کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را در مبارزه و آگاهی از موقعیت دارند. اگرچه تنظیمات خاص سرور را می‌توان برای وادار کردن همه بازیکنان به یک زاویه دید برای حذف برخی از مزایا استفاده کرد.


هر چند دقیقه، منطقه قابل بازی نقشه شروع به کوچک شدن به سمت یک مکان تصادفی می‌کند، به طوری که هر بازیکنی که در خارج از منطقه امن گرفتار می‌شود، به تدریج آسیب می‌بیند، و در نهایت اگر منطقه امن به موقع وارد نشود، حذف می‌شود. در بازی، بازیکنان مرز را به عنوان یک دیوار آبی درخشان می‌بینند که در طول زمان کوچک می‌شود.این منجر به یک نقشه محدودتر می‌شود و به نوبه خود شانس برخورد بازیکنان با هم را افزایش می‌دهد.در طول مسابقه، نواحی تصادفی نقشه با رنگ قرمز مشخص شده و بمباران می‌شوند، که تهدیدی برای بازیکنانی است که در آن منطقه باقی می‌مانند. در هر دو مورد، بازیکنان چند دقیقه قبل از این رویدادها اخطار می‌گیرند و به آنها زمان می‌دهد تا به مکان امن منتقل شوند.یک هواپیما گهگاه به صورت تصادفی یا هر جایی که بازیکن از تفنگ منور استفاده می‌کند، بر فراز قسمت‌های مختلف نقشه قابل بازی پرواز می‌کند و یک بسته لوت را رها می‌کند که شامل مواردی است که معمولاً در طول گیم پلی معمولی قابل دستیابی نیستند. این بسته‌ها دود قرمز رنگ بسیار زیاد و قابل مشاهده ای را منتشر می‌کنند و بازیکنان علاقه‌مند را به خود نزدیک می‌کند و درگیری‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.به‌طور متوسط، یک دور کامل بیش از ۳۰ دقیقه طول نمی‌کشد.