نروژ را می توان بهشت خودروهای سبز دانست، چرا که هر ساله بخش اعظمی از مدل های فروخته شده در این کشور را نمونه های بنزینی و هیدروژنی تشکیل می دهند. اگر چه آمار فروش خودروهای هیدروژنی در دنیا قابل مقایسه با برقی ها نیست، اما در هر حال این دسته از وسایل نقلیه جزو آلترناتیوهای اصلی برای اتومبیل های درون سوز به شمار می روند.

 

اما اخیرا انفجار یک ایستگاه سوخت گیری هیدورژن در سندویکای نروژ سر و صدای زیادی بر پا کرده و ممکن است آینده خودروهای هیدروژنی را نه تنها در این کشور، بلکه در کل جهان تحت تاثیر قرار دهد.

گزارش های اولیه حکایت از آن دارند دامنه این انفجار گسترده بوده، طوری که ایربگ خودروهای حاضر در اطراف همگی باز شده اند؛ همچنین تقاطع پر تردد E18 و E16 به خاطر رعایت نکات ایمنی بسته شده و آتش نشانی محدوده ای 500 متری را منطقه خطر تعیین کرده است.

 

خوشبختانه این حادثه صدمات مستقیم جانی به دنبال نداشته و دو نفر به دلیل باز شدن ناگهانی و دور از انتظار ایربگ های خودروی خود راهی اورژانس شده اند.

دپارتمان آتش نشانی در مصاحبه با یکی از روزنامه های محلی انفجار مخزن در ایستگاه سوخت گیری هیدروژن را علت احتمالی حادثه عنوان کرده، ولی کشف علت دقیق را مستلزم انجام تحقیقات بیشتر در روزهای آینده دانسته است.

این انفجار باعث شده شرکت Uno-X دو ایستگاه هیدروژنی دیگر در نروژ را موقتا تعطیل کند. تویوتا و هیوندای نیز فروش مدل های پیل سوختی خود را متوقف کرده اند. پیش بینی می شود به دلیل تعطیلی ایستگاه های سوخت گیری هیدروژن، مدلی جایگزین در اختیار دارندگان خودروهای هیدروژنی قرار گیرد.

 

از آنجایی که تعداد ایستگاه های هیدروژنی در جهان بسیار کم است، انفجار ایستگاه سندویکای نروژ میانگین بدی را در مقایسه با دیگر سوخت ها بر جای می گذارد.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه اتومبیل های هیدروژنی به خاطر هزینه های بالا، نبود زیرساخت های لازم برای سوخت گیری و راندمان انرژی پایین تر زیر تیغ انتقادها بوده و نتوانسته اند در برابر مدل های تمام الکتریکی حرفی برای گفتن داشته باشند.

با توجه به کاهش زمان شارژ باتری خودروهای برقی و افزایش مسافت قابل پیمایش آنها از یک سو و وقوع انفجار در ایستگاه سوخت گیری هیدروژن از سوی دیگر بعید به نظر می رسد آینده روشنی در انتظار خودروهای پیل سوختی باشد.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر