کاربرد هوش مصنوعی در زمینه تشخیص چهره، نگرانی های بسیاری را در رابطه با حفظ حریم خصوصی ایجاد کرده و خبری که اخیرا در همین رابطه منتشر شده ترس از جاسوسی را در میان فعالان حفظ حریم خصوصی به وجود آورد است.

براساس گزارشی که روز سه شنبه اسوشیتدپرس منتشر کرد، چندی پیش یک جاسوس با کمک هوش مصنوعی برای خود عکس پروفایل جعلی ساخته و با ایجاد حساب کاربری در لینکدین تلاش کرده که اهداف خود را به دام بیاندازد. این تصویر ساختگی در حساب کاربری جعلی فردی با نام Katie Jones رویت شده که یک بانوی حدودا سی ساله با موهای قرمز را نشان می دهد.

در میان فهرست مخاطبان یا کانکشن های موجود در این حساب جعلی که شمارشان به ۵۲ نفر می رسید نام برخی شخصیت های سیاسی آمریکا از جمله معاون ارشد وزیر کشور، دستیار ارشد یکی از سناتورهای آمریکایی و یکی از اقتصاددان بانک مرکزی این کشور دیده می شد.

 

طبق گزارش اسوشیتد پرس گرچه در این حساب کاربری ذکر شده که این شخصیت جعلی سال هاست در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی روسیه اوراسیا کار میکند اما این اتاق فکر ادعا کرده هیچگونه سابقه ای از چنین فردی در اسناد خود ندارد. به همین نحو دانشگاه میشیگان نیز هیچ اطلاعاتی از مدارک تحصیلی این فرد در زمینه مطالعه روسیه پیدا نکرده است.

دانشگاه میشیگان هیچ سندی دال بر تحصیل این خانم در آن پیدا نکرده است
علت این است که زن توصیف شده در این اکانت ابدا وجود ندارد. براساس ادعای اسوشیتد پرس جونز بخشی از ارتش بزرگ پروفایل های خیالی است که در این شبکه اجتماعی کاری پنهان شده اند.

هوش مصنوعی یکی از جذاب ترین شاخه های علمی دنیای فناوری است که به شرکت هایی نظیر گوگل، اپل و آمازون امکان می دهد قابلیت تشخیص اشیاء در دنیای واقعی را به محصولات تولیدی شان بیاورند و بسیاری امور باورنکردنی دیگر را به انجام برسانند.

با این حال اما موارد مصرف تازه این تکنولوژی چندی است که دردسر ساز شده. دیپ فیک های ساخته شده با هوش مصنوعی امکان نسبت دادن حرف هایی را به شخصیت های تاثیرگذار میسر می کند که در دنیای واقعی هیچگاه بر زبان نیاورده اند.

اما باز گردیم به این اکانت جعلی در لینکدین. تصویر جونز ظاهرا با استفاده از برنامه هایی به نام شبکه های متخاصم تولیدی یا GANs ساخته شده که با کمک نوعی الگوریتم پیشرفته، تصویر چهره افراد را از صفر تولید می کنند.

از آنجایی که این تصویرها بی همتا و منحصربفرد هستند نمی توان با استفاده از سرچ تصویر وارونه آنها را رهگیری کرد.

لینکدین گفته حساب های کاربری جعلی را تحمل نمی کند
ویلیام ایوانیا مدیر مرکز امنیت و ضد اطلاعاتی آمریکا در این باره گفته است که جاسوسان خارجی غالبا از اکانت های ساختگی در سایت هایی نظیر لینکدین استفاده می کنند تا به اهداف خود نزدیک شوند. چین یکی از کشورهایی است که فعالیتی پر رنگ در این زمینه دارد.

بعد از انتشار گزارش اسوشیتد پرس، اکانت جونز حذف شده است و لینکدین نیز در واکنش به این خبر گفته که حساب های کاربری جعلی را در این شبکه اجتماعی تحمل نخواهد کرد.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر