صفحه نمایش یکی از منابع اصلی مصرف باتری به شمار می رود اما نسخه بعدی سیستم عامل اندروید در پی حل این چالش است.

جدیدترین نسخه بتای اندروید Q شامل قابلیتی به نام Screen Attention است که از دوربین سلفی گوشی برای تشخیص نگاه کردن کاربر به نمایشگر استفاده می کند. در صورتی که کاربر به جهتی به جز موبایل خیره شده باشد، این قابلیت بر اساس تنظیمات قبلی و به صورت خودکار صفحه نمایش را خاموش می کند تا مصرف باتری کاهش پیدا کند.

گوگل در بتای سوم اندروید Q قابلیت مشابهی به نام Adaptive Sleep را تعبیه کرده هرچند در آن زمان جزییات دقیق این ویژگی مشخص نبود و ظاهرا کارکرد آن با Screen Attention هم متفاوت است.

کاربران برای دسترسی به این ویژگی باید در بخش تنظیمات به قسمت نمایشگر رفته و آن را بر اساس اولویت های خود پیکربندی کنند. هرچند این ویژگی کاملا جدید نیست و قبلا سامسونگ و موتورولا ویژگی های مشابهی را به نام Smart Stay و Attentive Display ارائه کرده بودند.

 

با ارائه این قابلیت در اندروید Q احتمالا شاهد فعال شدن آن در بسیاری از گوشی های دیگر خواهیم بود چرا که به سخت افزار جدیدی نیاز ندارد. این موج احتمالا با گوگل پیکسل ۴ شروع شده و از طریق به‌روزرسانی های نرم افزاری به مدل های دیگر نیز راه پیدا خواهد کرد. این قابلیت می تواند کاربران را از دست لمس های متعدد نمایشگر برای جلوگیری از به خواب رفتن آن راحت کند.

Screen Attention تنها راهکار گوگل برای افزایش بازدهی باتری در اندروید نیست و پیش از این شاهد ارائه قابلیت های Adaptive Brightness و Adaptive Battery بودیم که با تکیه بر یادگیری ماشینی، سنجش نور محیط و شناسایی اپلیکیشن های پر کاربردتر، طول عمر باتری را تا حد ممکن افزایش می دهند. کمپانی ساکن مانیتن ویو حالت تاریک را در همین راستا توسعه داده است.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر