ثبت نشدن آدرس وب‌سایت‌های کاربردی ایرانی در پروفایل اینستاگرام، از تازه‌ترین مشکلات  شبکه اجتماعی محبوب برای کاربران ایرانی است.

چند وقت اخیر، شبکه‌های اجتماعی هرکدام به‌طریقی سوژه‌ای برای کاربران ایرانی درست کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد با گذشت‌ زمان، این مشکلات بیشتر نیز خواهند شد. براساس گزارش چند کسب‌وکار، به نظر می‌رسد فهرستی از وب‌سایت‌های کاربردی ایرانی به وب‌سایت‌های مسدودشده از نظر اینستاگرام اضافه شده است. بااین‌حساب، در پروفایل‌های کاربری نمی‌توان سایت‌های مذکور را ثبت کرد. 

قسمت ثبت آدرس وب‌سایت در پروفایل کاربری (Bio)، راهی بسیار منطقی برای ارتباط کاربران با وب‌سایت‌های خدماتی یا فروشگاهی محسوب می‌شده است. هر کاربر می‌تواند طبق شرایط تعریف‌شده، هرگونه سایتی را در این قسمت قرار دهد؛ اما اگر برخلاف قوانین اینستاگرام باشد، این شبکه اجتماعی می‌تواند از ثبت آدرس جلوگیری کند. این قوانین، در سایت رسمی اینستاگرام تعریف شده است؛ اما عدم ثبت آدرس‌هایی چون اسنپ، باسلام یا دیگر کسب‌و‌کار‌های مطرح در ایران، با هیچ‌کدام از قوانین هم‌خوانی ندارد. به‌نظر می‌رسد دلایل سیاسی، محکم‌ترین دلیل برای جلوگیری‌از ثبت چنین آدرس‌هایی باشد؛ بااین‌حال، تعداد زیادی وب‌سایت ایرانی هنوز می‌توانند سایت خود را در پروفایل ثبت کنند. 

باتوجه‌به صحبت‌های وب‌سایت باسلام، این اتفاق به‌عنوان موجی دیگر در تحریم‌های آمریکا قلمداد می‌شود که می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند. درحال‌حاضر، اگر آدرس وب‌سایت شما از قبل در پروفایل ثبت شده باشد، با مشکلی روبه‌رو نخواهید شد؛ اما برای ثبت مجدد، احتمال دارد با اخطاری همانند تصویر زیر روبه‌رو شوید.

 

نظر شما در این ارتباط چیست؟