طی روزهای اخیر، اپل به کاهش فروش آیفون‌هایش اعتراف و دلایلی را برای آن‌ها ذکر کرده است؛ اما واقعا دلیل اصلی این اتفاق چیست؟

روز گذشته تیم کوک در نامه‌ای سرگشاده به سرمایه‌گذاران اپل و همچنین در یادداشتی کوتاه به کارمندان این شرکت، از کاهش تخمین فروش آیفون‌ها طی سه‌ماهه‌ی گذشته‌ی میلادی خبر داد و برخی دلایل را برای کاهش فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت اعلام کرد.

اما موضوع مهمی که مدیرعامل اپل به آن اشاره نکرد، دو دلیل کلیدی برای کاهش فروش آیفون‌ها بوده‌ است؛ دو دلیلی که مؤسسه‌ی Atherton Research از آن‌ها به‌عنوان «قیمت بالا» و «نداشتن نوآوری تازه» یاد می‌کند.

این مؤسسه در انتقادی جالب نسبت به اپل، می‌گوید که این شرکت با عرضه‌ی آیفون‌های سری X، فناوری‌هایی را که قدمتی چندساله دارند، با قیمتی بالاتر از آنچه که باید باشد، به‌فروش می‌رساند. درواقع Atherton Research می‌گوید: «آیفون‌های سری X اپل، فناوری‌های دیروز را با قیمت فردا ارا‌ئه می‌دهند.»

مشتریان این شرکت کم‌کم به این موضوع مهم پی برده‌اند و به‌همین دلیل ترجیح داده‌اند تا سراغ محصولات دیگر شرکت‌ها بروند؛ آن‌ها تمایل دارند که یا آیفون‌های قدیمی خود را برای مدت بیشتری نگه دارند یا با پرداخت هزینه‌ای کمتر، گوشی‌های اندرویدی بهتری را در دست بگیرند؛ خصوصا گوشی‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌های چینی هواوی و وان‌پلاس.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۹ میلادی، اکثر پرچم‌داران اندرویدی ساخته‌شده توسط سامسونگ، هواوی و وان‌پلاس به‌لطف بهره‌مندی از جدیدترین تراشه‌های سری اسنپدراگون و کرین، از فناوری 5G پشتیبانی کنند؛ این درحالی است که طبق اخبار رسمی، هیچ‌یک از آیفون‌های ۲۰۱۹ اپل قرار نیست به نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی تجهیز شوند.

گرچه تحلیلگران این مؤسسه مدعی هستند که Apple قصد دارد در سال ۲۰۱۹، مدل بازطراحی‌شده‌ی آیفون X را با بریدگی کوچک‌تر، حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر (برای قابلیت تاچ آی‌دی) و درگاه USB-C روانه‌ی بازار کند، اما این محصول همچنان از مورد مهمی نظیر پشتیبانی کارت حافظه‌ی SD پشتیبانی نخواهد کرد. به‌علاوه، آیفون X جدید همچون آیفون X معمولی باتری آن‌چنان قدرتمندی نخواهد داشت و از قابلیت شارژ سریع ازطریق درگاه لایتنینگ هم پشتیبانی نخواهد کرد. همچنین یکی دیگر از مشکلات آیفون X، نداشتن دوربینی به کیفیت پرچمداران اندرویدی (با وجود داشتن قیمت بالاتر) بود.

با درنظرگرفتن این دلایل، Atherton Research به تیم مدیریتی اپل پیشنهاد می‌کند که برای افزایش فروش دوباره، به‌جای افزایش سال‌به‌سال قیمت آیفون‌ها، در این گوشی‌ها روی ارائه‌ی آن نوآوری‌هایی تمرکز کنند که در حد و اندازه‌ی گوشی‌های گران‌قیمت باشد تا مردم دوباره به خرید آن‌ها رغبت نشان دهند.

جالب است بدانید که قیمت مدل پایه‌ی آیفون‌های اپل طی سه سال اخیر، تقریبا با افزایشی ۴۷درصدی مواجه شده و از ۷۴۹دلار به ۱٬۰۹۹دلار رسیده است؛ اپل این تصمیم را به‌منظور جبران کاهش فروش اتخاذ کرده است.

نظر شما در این زمینه چیست؟ شما کاربران محترم می‌توانید برای اطلاع از قیمت گوشی موبایل شرکت‌های مختلف و همچنین مقایسه‌ی محصولات با یک‌دیگر، به بانک محصولات زومیت مراجعه کنید.