ماجرای اقدام دولت آمریکا برای فروش ۴۱٬۰۰۰ بیت کوین چیست؟

دولت ایالات متحده در پی فروش بیش‌ از ۴۱٬۰۰۰ واحد بیت کوین است که در قالب یکی از پرونده‌های مرتبط‌ به راس اولبریکت (خالق سیلک‌رود) توقیف شده بود. سیلک‌رود (جاده‌ی ابریشم) وب‌سایتی در دارک‌وب بود که از آن برای خریدوفروش موادمخدر استفاده می‌شد.

پرونده‌ی محکومیت جیمز ژانگ که روز گذشته در دادگاه منطقه‌ی جنوبی ایالت نیویورک ثبت شده است، اعلام می‌کند مقام‌های دولت آمریکا فرایند فروش تقریبا ۵۱٬۳۵۲ بیت کوینی را شروع کرده‌اند که از سیک‌رود ضبط کرده بودند. براساس این پرونده، مقام‌های دولت آمریکا تقریباً ۹٬۸۶۱ بیت کوین را در ۱۴ مارس ۲۰۲۳ (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) با قیمت بیش از ۲۱۵ میلیون دلار فروخته‌اند تا تقریباً ۴۱٬۴۹۱ بیت کوین باقی بماند.

ظاهراً آمریکا قصد دارد بیت کوین توقیف‌شده را در چهار مرحله تا پیش از پایان سال جاری میلادی بفروشد. دور دوم فروش بیت کوین مذکور تا قبل از جلسه‌ی محکومیت ژانگ آغاز نخواهد شد.

اواخر سال گذشته‌ی میلادی، جیمز ژانگ با اتهام تلاش برای سرقت بیت کوین سیلک‌رود در سال ۲۰۱۲ مجرم شناخته شد. دولت آمریکا در آن زمان بیش‌ از ۵۰٬۰۰۰ بیت کوین را از حساب‌های ژانگ پیدا کرد که معادل سه‌میلیارد دلار قیمت داشت.

 

بازارگاه سیلک‌رود که ۱۰ سال پیش توقیف و از دسترس خارج شد، به کاربرانش امکان می‌داد کالاهای غیرقانونی مثل اسلحه و اطلاعات کارت‌های اعتباری دزدیده‌شده و مواد‌مخدر را خریدوفروش کنند. محبوبیت فراوان سیلک‌رود باعث واکنش مقام‌های ایالات متحده شد. در سال ۲۰۱۳، آمریکا بنیان‌گذار سیلک‌رود را دستگیر کرد. او هم‌اکنون در حال گذراندن حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط است.