بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. شرکت‌های سازنده، قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متنوعی را در این دسته از گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهند و آن‌ها را با قیمتی پایین‌تر از قیمت انواع پرچم‌دار روانه‌ی بازار می‌کنند. به‌طور معمول گوشی‌سازان قابلیت‌های جدید را ابتدا در محصولات میان‌رده مورد آزمایش قرار می‌دهند و سپس در محصولات پرچم‌دار از آن‌‌ها استفاده می‌کنند؛ بنابراین طی سال‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که میان‌رده‌ها زودتر از پرچمداران به برخی قابلیت‌های جدید و نوآورانه مجهز می‌شوند.

با درنظرگرفتن قیمت بالای گوشی‌های هوشمند در بازار ایران، دستگاه‌های میان‌رده از اهمیت دوچندانی برخوردار شده‌اند. در این بین سامسونگ و هواوی دو غول صنعت گوشی‌سازی هستند که نه‌تنها فعالیتی جدی در بازار گوشی‌های میان‌رده دارند، بلکه بخش بزرگی از بازار کشورمان را نیز به خود اختصاص داده‌اند. سامسونگ دستگاه‌های میان‌رده‌ی خود را در قالب سری گلکسی ای (Samsung Galaxy A) تولید و روانه‌ی بازار می‌کند. از طرفی هواوی محصولات متنوعی در این بازار دارد که سری Y جزو مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌آید. چینی‌ها همچنین مدت‌ها است گوشی‌های میان‌رده‌ای را با نام نوا (Nova) روانه‌ی بازار می‌کنند.

سامسونگ سال گذشته تغییراتی مهم در نحوه‌ی نام‌گذاری گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ی خود اعمال کرد. این شرکت ضمن خداحافظی با سری گلکسی J دست به رونمایی سری جدیدی با نام گلکسی M زد که شامل محصولات اقتصادی می‌شد. کره‌ای‌ها سپس اعلام کردند که تمرکزی ویژه‌تر روی گوشی‌های میان‌رده خواهند داشت؛ از همین رو تنوع بالایی از گوشی‌های سری گلکسی A را معرفی و روانه‌ی بازار کردند. گلکسی ای ۵۱ (Samsung Galaxy A51) و گلکسی ای ۷۱ (Samsung Galaxy A71) دو مورد از جدیدترین میان‌رده‌های سامسونگ هستند که هر یک از ویژگی‌های خاص خود بهره می‌برند. هواوی نیز اخیرا گوشی‌های جدیدی را تحت نام سری Y و نوا معرفی و روانه‌ی بازار کرده است. 

 

 

گلکسی A20 سامسونگ (Samsung Galaxy A20) یکی از نخستین گوشی‌های جدید سری گلکسی A بود که مدتی پیش معرفی و روانه‌ی بازار شد. این گوشی هوشمند قیمتی مناسب دارد و از نمایشگر ۶/۴ اینچ Super AMOLED استفاده می‌کند. بهره‌مندی A20 از بدنه‌ی پلاستیکی اتفاقی دور از انتظار نبود؛ در هر حال نباید فراموش کنیم که با میان‌رده‌ای بسیار خوش‌قیمت مواجه هستیم. این گوشی هوشمند ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازیِ قابل‌ارتقاء از طریق کارت میکرو SD دارد. هواوی سال گذشته‌ی میلادی میان‌رده‌ای جدید را از سری Y با نام وای ۷ پرایم ۲۰۱۹ (Huawei Y7 Prime 2019) روانه‌ی بازار کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. این گوشی هوشمند برخلاف میان‌رده‌ی سامسونگ نمایشگری LCD دارد، اما از حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی مشابه با این گوشی بهره می‌گیرد. 

دو میان‌رده‌ی موردبحث سامسونگ و هواوی از دوربین دوگانه بهره‌مند هستند که به‌طور کلی نباید انتظار زیادی از این دوربین‌ها در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری داشته باشید. گلکسی A20 از دو حسگر ۱۳ و ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی همان دوربین اصلی دستگاه است که از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و لنزی با دیافراگم f/1.9 دارد. در دوربین دوم شاهد لنزی فوق عریض با دیافراگم f/2.2 هستیم. افزون بر این موارد در بریدگی بخش بالای نمایشگر گلکسی A20 دوربینی ۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین سلفی جای گرفته است. گوشی وای ۷ پرایم ۲۰۱۹ هواوی نیز دو دوربین مجزا در پنل پشتی دارد که شامل دو حسگر ۱۳ و ۲ مگاپیکسلی می‌شود. بهره‌مندی از فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) جزو نکات مهم مربوط به دوربین اصلی Y7 پرایم به‌شمار می‌آید. در ضمن این گوشی هوشمند از حسگری ۱۶ مگاپیکسلی برای ثبت سلفی استفاده می‌کند.

 

Y7 پرایم ۲۰۱۹ هواوی

هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۹ با نسخه‌ی ۸/۱ از سیستم‌عامل اندروید به بازار عرضه شده است؛ بااین‌حال گلکسی A20 سامسونگ از اندروید ۹ پای با رابط کاربری وان UI استفاده می‌کند. در این دو گوشی به‌ترتیب شاهد استفاده از تراشه‌‌های اسنپدراگون ۴۵۰ و اکسینوس ۷۸۸۴ هستیم. همچنین در هردوی آن‌ها حسگر اثر انگشت در پنل پشتی جای گرفته است. گلکسی A20 باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع ۱۵ وات دارد و وای ۷ پرایم ۲۰۱۹ از باتری مشابه با شارژ ۱۰ وات بهره می‌گیرد.

گلکسی ای ۳۰ اس (Samsung Galaxy A30s) در دسته‌ی میان‌رده‌هایی قرار می‌گیرد که در ازای قیمت، قابلیت‌های مناسبی دارند و برای انجام کارهای روزمره محصولی درخور به‌شمار می‌آیند. این گوشی هوشمند که رقیبی برای هواوی وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ (Huawei Y9 Prime 2019) به‌شمار می‌آید برای نمایش محتوای بصری از نمایشگری سوپر AMOLED با اندازه‌ی ۶/۴ اینچ بهره می‌گیرد. گلکسی A30s سامسونگ در بخش بالایی نمایشگر دارای بریدگی کوچکی برای میزبانی از دوربین سلفی است. میان‌رده‌ی هواوی برخلاف محصول موردبحث سامسونگ از نمایشگری LCD استفاده می‌کند، بااین‌حال نمایشگر به‌کاررفته در گوشی هواوی وضوح تصویر بالاتری دارد.

 

 

گلکسی A30s سامسونگ

گلکسی ‌A30s در مدل‌های متنوعی با ۳ یا ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲، ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی در دسترس قرار گرفته است. این محصول در پنل پشتی میزبان سه دوربین مجزا با حسگرهای ۲۵، ۸ و ۵ مگاپیکسلی است؛ حسگرهای موردبحث به‌ترتیب به‌عنوان دوربین اصلی، دوربینِ مجهز به لنز عریض و دوربین مخصوص تشخیص عمق کاربرد دارند. دوربین گلکسی A30s از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی می‌کند.

افزون بر این موارد، گوشی سامسونگ در بریدگی بخش بالایی نمایشگر از دوربینی ۱۶ مگاپیکسلی با f/2.0 بهره‌مند است. هواوی Y9 پرایم هیچ‌گونه بریدگی در بالای نمایشگرش ندارد و در مقایسه با میان‌رده‌ی سامسونگ از طراحی مدرن‌تری بهره می‌برد. در این گوشی هوشمند به‌جای بریدگی شاهد استفاده از دوربین سلفی با مکانیزم پاپ‌آپ (بالاجهنده) هستیم.

محصول میان‌رده‌ی موردبحث در بخش پشتی خود سه دوربین دارد: حسگر ۱۶ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی فعالیت می‌کند، حسگر ۸ مگاپیکسلی لنزی فوق عریض دارد و در نهایت حسگر ۲ مگاپیکسلی به‌طور ویژه برای تشخیص عمق به‌کار می‌رود. در ضمن دوربین سلفی دستگاه از حسگری ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم مشابه دوربین سلفی گلکسی A30s استفاده می‌کند.

 

 

Y9 پرایم ۲۰۱۹ هواوی

هر دو میان‌رده‌ی موردبحث سامسونگ و هواوی دارای اندروید ۹ پای با رابط کاربری مختص به خود هستند. در گلکسی A30s و هواوی Y9 پرایم به‌ترتیب از تراشه‌های اکسینوس ۷۹۰۴ (۱۴ نانومتری) و کرین ۷۱۰ اف (۱۲ نانومتری) استفاده شده است که برای انجام کارهای روزمره‌ی معمولی کافی به‌نظر می‌رسند. سامسونگ در میان‌رده‌ی خود حسگر اثر انگشت را به زیر نمایشگر برده، این درحالی است که در وای ۹ پرایم ۲۰۱۹ شاهد استفاده از حسگر اثر انگشت در بخش پشتی گوشی هستیم. گلکسی ای ۳۰ اس از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند. هواوی Y9 پرایم نیز باتری مشابهی دارد، اما در این گوشی خبری از شارژ سریع نیست.

گلکسی A50 یکی از موفق‌ترین میان‌رده‌های سامسونگ به‌شمار می‌آید که مدتی پیش روانه‌ی بازار شد و در ایران هم شاهد استقبال بسیار چشم‌گیری از آن بودیم. کره‌ای‌ها با معرفی گلکسی ای ۵۱ (Samsung Galaxy A51) نشان دادند که همچنان به موفقیت در بازار میان‌‌رده‌های این‌چنینی علاقه‌ی زیادی دارند. گلکسی A51 به‌عنوان مدل ارتقاء‌یافته‌ی گلکسی A50 تا حد زیادی از فرمول موفق همین گوشی استفاده می‌کند، اما این بار سخت‌افزار و ویژگی‌های جدیدی دارد تا کاربران را بیش‌ازپیش به خرید ترغیب کند.

 

 

گلکسی A51 سامسونگ

گوشی گلکسی A51 همچون دیگر میان‌رده‌های سامسونگ از نمایشگر باکیفیت Super AMOLED استفاده می‌کند. این نمایشگر اندازه‌ای ۶/۵ اینچی دارد و محتوای بصری را با وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل به‌نمایش می‌گذارد. پلاستیکی بودن بدنه و فریم گوشی جزو نقاط ضعف به‌شمار می‌آید، اما با نگاهی کلی به قیمت و دیگر مشخصات گلکسی A51، اتخاذ چنین تصمیمی از سوی سامسونگ برای کاهش قیمت گوشی منطقی به‌نظر می‌رسد.

گلکسی A51 به‌صورت پیش‌فرض با رابط کاربری وان UI 2 مبتنی‌بر اندروید ۱۰ روانه‌ی بازار شده است و برای پردازش کارهای مختلف از پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری اکسینوس ۹۶۱۱ استفاده می‌کند. این گوشی ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم دارد و در پنل پشتی میزبان چهار دوربین ۴۸، ۱۲، ۵ و ۵ مگاپیکسلی است. در بخش بالایی نمایشگر گوشی شاهد حفره‌ای دایره‌ای‌شکل هستیم که میزبان دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی است. باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی گوشی، استفاده از آن را برای ساعت‌های به‌نسبت طولانی امکان‌پذیر می‌کند؛ در ضمن امکان شارژ سریع این باتری از طریق شارژر ۱۵ وات وجود دارد. از طرفی هواوی به‌تازگی میان‌رده‌ی جدیدی را با نام وای ۹ اس (Huawei Y9s) معرفی و روانه‌ی بازار کرده است که به‌طور کلی محصولی باکیفیت به‌شمار می‌آید و در بازار میان‌رده‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

 

Y9s هواوی

Y9s هواوی از نمایشگری بزرگ‌تر بهره می‌گیرد (۶/۵۹ اینچ) بااین‌حال پنل به‌کاررفته در این نمایشگر از نوع LCD است. Y9s برخلاف گلکسی A51 دارای بدنه‌ی پشتی شیشه‌ای است و در آن شاهد استفاده از فریمی آلومینیومی هستیم. بنابراین در دست گرفتن میان‌رده‌ی موردبحث هواوی، حس بهتری به کاربر منتقل می‌کند. گوشی میان‌رده‌ی وای ۹ اس با اندروید ۹ پای روانه‌ی بازار شده است و برخلاف گوشی‌های جدید هواوی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل پشتیبانی می‌کند. این گوشی دارای تراشه‌ی ۱۲ نانومتری کرین ۷۱۰ اف است و ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد.

هواوی Y9s در پنل پشتی خود از سه دوربین مجزا بهره می‌گیرد؛ دوربین اصلی حسگری ۴۸ مگاپیکسلی دارد، دوربین دوم از حسگر ۸ مگاپیکسلی و لنز فوق عریض بهره می‌گیرد و در نهایت در دوربین سوم شاهد استفاده از حسگری ۲ مگاپیکسلی هستیم؛ دوربین سوم به‌طور ویژه برای تشخیص عمق تصاویر به‌منظور ثبت جلوه‌ی بوکه به‌کار می‌رود. هواوی به‌جای استفاده از بریدگی یا ایجاد حفره در نمایشگر، تصمیم گرفته است از مکانیزم دوربین سلفی پاپ‌آپ (بالاجهنده) در Y9s استفاده کند؛ بنابراین در نگاهی اولیه، این گوشی محصولی تمام‌صفحه به‌نظر می‌آید و جذابیت خاصی دارد. دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی این گوشی از طریق مکانیزمی بالاجهنده ظاهر می‌شود. هواوی وای ۹ اس مشابه گلکسی A51 دارای باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی است، اما از شارژ‌ ۱۰ وات پشتیبانی می‌کند.

تنوع گوشی‌های میان‌رده به‌حدی بالا رفته است که امروز حتی می‌توان خود این گوشی‌ها را نیز دسته‌بندی کرد؛ اگر قرار باشد میان‌رده‌ها را نیز به سه‌دسته‌ی ضعیف، متوسط و قوی تقسیم کنیم، گلکسی ای ۷۱ (Samsung Galaxy A71) در دسته‌ی سوم جای می‌گیرد. محصول مدرنی که زمان زیادی از معرفی آن به بازار نمی‌گذرد و هنوز به‌صورت رسمی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار نگرفته است. گلکسی ای ۷۱ سامسونگ میان‌رده‌ای جذاب است که از جوانب زیادی دستگاهی عالی به‌شمار می‌آید. نمایشگر بزرگ ۶/۷ اینچی Super AMOLED گلکسی A71 که محتوا را با وضوح ۲٬۴۰۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل به‌نمایش می‌گذارد، سراسر بخش جلویی دستگاه را در بر گرفته است و در بخش بالایی آن حفره‌ای دایره‌ای‌شکل برای میزبانی از دوربین سلفی به‌ چشم می‌خورد.

 

 

گلکسی A71 سامسونگ

هواوی نیز مشابه سامسونگ تنوع بالایی از محصولات میان‌رده را تولید و روانه‌ی بازار می‌کند؛ نوا ۵ تی (Huawei nova 5T) جزو جدیدترین گوشی‌های معرفی‌شده از سوی این شرکت چینی است که می‌توان آن را رقیبی جدی برای گلکسی A71 به‌شمار آورد. این گوشی هوشمند مجهز به نمایشگر ۶/۲۶ اینچ LCD با وضوح ۲٬۳۴۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل است و از بدنه‌ای شیشه‌ای با فریم آلومینیومی بهره می‌گیرد. گلکسی A71 برخلاف نوا 5T مجهز به بدنه‌ی پلاستیکی است. میان‌رده‌ی جدید سامسونگ همچون گلکسی A51 با نسخه‌ی دوم رابط کاربری One UI که مبتنی‌بر اندروید ۱۰ است روانه‌ی بازار شده؛ همچنین این گوشی هوشمند پردازش‌های مختلف را از طریق سیستم-روی-چیپ اسنپدراگون ۷۳۰ انجام می‌دهد. ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ سریع ۲۵ وات جزو دیگر مشخصات این دستگاه به‌شمار می‌آید.

نوا 5T هواوی با اندروید ۹ پای روانه‌ی بازار شده و برای پردازش کارهای مختلفی که به آن محول می‌شود به تراشه‌ی قدرتمند ۷ نانومتری کرین ۹۸۰ متکی است. این گوشی هوشمند نیز ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم در کنار ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد. افزون بر این موارد در نوا 5T شاهد استفاده از باتری ۳٬۷۵۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۲/۵ وات هستیم.

 

 

دو میان‌رده‌ی موردبحث سامسونگ و هواوی در پنل پشتی از چهار دوربین مجزا بهره‌مند هستند. گلکسی A71 از مجموعه‌ی دوربین L-شکل با حسگرهای ۶۴، ۱۲، ۵ و ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. حسگر نخست در نقش دوربین اصلی ایفای نقش می‌کند، دوربین دوم لنز فوق عریض دارد، دوربین سوم از لنز ماکرو برای فراهم‌ساختن امکان عکس‌برداری از سوژه‌ها در فاصله‌ی بسیار نزدیک بهره می‌گیرد و در انتها در دوربین چهارم شاهد استفاده از حسگر تشخیص عمق تصویر هستیم. پنل جلویی گلکسی A71 میزبان دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی است. از طرفی هواوی نوا ۵ تی از دوربین‌های ۴۸، ۱۶، ۲ و ۲ مگاپیکسلی برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری استفاده می‌کند. این مجموعه‌ دوربین نیز از لنزهای فوق عریض و ماکرو در کنار دوربین اصلی و دوربین مخصوص تشخیص عمق بهره می‌گیرد.

شرکت‌های زیادی در بازار گوشی‌های میان‌رده فعالیت دارند و همواره در تلاش هستند با عرضه‌ی محصولاتی نوآورانه گوی سبقت را از رقبا بربایند. سامسونگ یکی از شناخته‌شده‌ترین فعالان حاضر در این بازار است که در بازه‌های زمانی به‌نسبت کوتاهی، گوشی‌های جدید و باکیفیتی را معرفی و روانه‌ی بازار می‌کند. دستگاه‌های عرضه‌شده توسط این شرکت به‌قدری تنوع دارند که با بودجه‌های مختلف سازگار باشند. کره‌ای‌ها برای موفقیت بیشتر در بازار کار سخت‌تری پیش‌رو دارند و همواره تلاش می‌کنند محصولاتی جدید با قابلیت‌های متنوع در دسترس کاربران قرار دهند.