پس از انتشار گزارش عملکرد فوق‌العاده‌ی آمازون در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۹، ارزش سهام شرکت در معاملات خارج از ساعت حدود ۱۰/۹ درصد افزایش یافت و بدین ترتیب ارزش بازار شرکت بار دیگر به بیش از یک تریلیون دلار رسید و آمازون را در ردیف شرکت‌های اپل، مایکروسافت و آلفابت قرار داد.

آمار و ارقام کلیدی گزارش سه‌ماهه‌ی چهارم آمازون بدین شرح است:

سود هر سهم: ۶/۴۷ دلار در مقایسه با ۴/۰۳ دلار تخمینی مؤسسه‌ی Refinitiv
درآمد: ۸۷/۴۴ میلیارد دلار در مقایسه با ۸۶/۰۲ میلیارد دلار تخمینی مؤسسه‌ی Refinitiv
سرویس‌های وب آمازون (AWS): معادل ۹/۹۵ میلیارد دلار در مقایسه با ۹/۸۱ میلیارد دلار تخمینی مؤسسه‌ی FactSet
افزایش ۲۱ درصدی درآمد و رسیدن آن به ۸۷/۴۴ میلیارد دلار، نشان از ثمربخشی راهکار آمازون برای سرمایه‌گذاری روی ارسال سریع‌تر محصولات و افزایش فروش دارد. آمازون در فصل پیشین مدعی شد که مشتریان شرکت در طول فصل تعطیلات در زمینه‌ی خرید رکوردشکنی کردند. آن‌ها می‌گویند در طول فصل یادشده، آمار ارسال پس از یک روز و ارسال در همان روز، ۴ برابر شد.

افزایش ۲۱ درصدی درآمد و بازگشت آمازون به باشگاه یک تریلیون دلاری‌ها
آمازون‌ برای فصل آتی پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای دارد و اکنون پیش‌بینی می‌کند که درآمدی بین ۶۹ تا ۷۳ میلیارد دلار را کسب خواهد کرد. برایان اولساوسکی، مدیر مالی ارشد شرکت می‌گوید که آمازون نشانی از تأثیر منفی ویروس کرونا روی عملکرد فصل نخست در دیدرس خود ندارد؛ در‌حالی‌که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در خصوص احتمال تأثیر منفی این ویروس بر کسب‌وکارشان هشدار داده‌اند و برخی نیز همچون گوگل فعالیتشان در چین را محدود کرده‌اند.

در گزارش مالی آمازون، جف بیزوس، مدیرعامل شرکت می‌گوید «در فصل گذشته، مردم بیش از هر زمان دیگری به سرویس پرایم پیوسته‌اند» و اکنون بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از سرویس پولی پرایم استفاده می‌کنند. آمازون پیش‌تر در آوریل ۲۰۱۸ تعداد کاربران پرایم را ۱۰۰ میلیون نفر اعلام کرده بود.

مطابق انتظار، هزینه‌ی ارسال کالای آمازون در سراسر دنیا به‌میزان چشم‌گیر ۴۳ درصد نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته افزایش یافت و به ۱۲/۹ میلیارد دلار رسید. آمازون در گزارش مالی پیشین خود اعلام کرده بود که برای گسترش طرح ارسال یک روزه یا ارسال در همان روز، بالغ بر ۱/۵ میلیارد دلار در طول فصل تعطیلات هزینه خواهد کرد.

با وجود رشد سرمایه‌گذاری‌های آمازون، سود خالص شرکت در طول فصل اخیر، جهش داشت. سود خالص با رشد سالانه‌ی ۸ درصدی به ۳/۲۷ میلیارد دلار رسید و از پیش‌بینی ۲ میلیارد دلاری تحلیل‌گران فراتر رفت. توجه داشته باشید که سود خالص آمازون در طول فصل سوم براثر افزایش هزینه‌کرد شرکت در زمینه‌ی برنامه‌ی ارسال یک‌روزه‌ی سفارش‌ها، حدود ۲۶ درصد کاهش داشت.

درآمد سرویس‌های اشتراکی آمازون طی فصل‌های اخیر به‌صورت پیوسته روبه‌افزایش بوده است. درآمد این واحد که برنامه‌ی پرایم، موزیک آنلیمیتد و پرایم ویدئو چنلز را دربرمی‌گیرد در طول فصل چهارم با رشد سالانه‌ی ۳۲ درصدی به ۵/۲۴ میلیارد دلار رسید. آمازون می‌گوید تعداد کاربران موزیک آنلیمیتد در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشت.

صرف‌نظر از کسب‌وکار خرده‌فروشی، درآمد حاصل از کسب‌وکار ابری آمازون نیز با افزایش سالانه‌ی ۳۴ درصدی به ۹/۹۵ میلیارد دلار رسید؛ اما نسبت به فصل پیشین که AWS آمازون رشد ۳۵ درصدی را تجربه کرد، شاهد افت ناچیزی هستیم. سود عملیاتی AWS بالغ بر ۲/۶ میلیارد دلار بود که نشان از رشد ۱۹ درصدی و عملکرد فراتر از تخمین‌ ۲/۴۵ میلیارد دلاری تحلیل‌گران دارد.

دسته‌ی «سایر» که عمدتا کسب‌وکار تبلیغات آمازون را دربرمی‌گیرد، با تولید درآمد ۴/۸ میلیارد دلاری، حدود ۴۱ رشد سالانه را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. فروش فروشگاه فیزیکی آمازون که بیشتر به Whole Foods مربوط می‌شود، با افتی یک درصدی به ۴/۳۶ میلیارد دلار رسید.