وزارت بهداشت: ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده است

 

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با انتشار توییتی اعلام کرد ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده است؛ مشاهده‌ی موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان، موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و... از احتمال قریب‌الوقوع ورود کروناویروس به ایران حکایت دارد. وی همچنین اعلام کرد مراقبت‌ها و غربالگری ورود ادامه دارد اما هیچ‌کدام مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود.

جهانپور با انتشار توییت دیگری اعلام کرد مشاهده‌ی ابتلا به کروناویروس در امارات متحده‌ی عربی تأیید شده است؛ در سایر ممالک خاورمیانه و مدیترانه‌ی شرقی از جمله کردستان عراق، پاکستان، عربستان و... موارد مشکوکی مشاهده شده اما هنوز تأیید نشده است.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت از مردم خواست این موضوع را جدی بگیرند و اگر طی ۱۴ روز پس از سفر چین یا تماس نزدیک با مسافری از چین، تب و علائم حاد بیماری تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس دارند، با پزشک یا مراقب سلامت خود تماس بگیرید و از سفر اخیر یا تماس نزدیک خود یاد کنند تا در صورت لزوم برای آزمایش ویروس کرونا ارجاع داده شوند.

در تاریخ ۸ ژانویه، پژوهشگران چینی ویروس کرونای جدیدی را شناسایی کردند که علت پشت‌صحنه‌ی این بیماری هنوز ناشناخته است؛ موارد مشاهده شده با کارگران بازاری که در آن حیوانات زنده فروخته می‌شد، مرتبط بود. این بیماری علاوه‌بر مناطقی از چین در ۱۴ کشور دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، تایلند، کره‌ی جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه نیز مشاهده شده است. با مشاهده‌ی وضعیت شیوع ویروس کرونا از طریق نقشه‌ی دانشگاه جان هاپکینز می‌توانید از وضعیت گسترش این ویروس در دنیا مطلع شوید.

علائم عفونت شامل تب، سرفه شدید و دشواری تنفس یا تنگی نفس است. این بیماری موجب ضایعات ریوی و ذات‌الریه می‌شود. موارد خفیف‌تر ممکن است شبیه آنفلوانزا یا سرماخورگی بد باشد و به این علت، تشخیص آن‌ها دشوار است. به‌نظر می‌رسد دوره‌ی نهفتگی بیماری (از زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا آغاز علائم) حدود دو هفته باشد. همین موضوع باعث شده است تا زمانی‌که علائمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی نداشته باشند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

 

مشاهده‌ی ابتلا به کروناویروس در امارات متحده‌ی عربی تأیید شد
وزارت بهداشت امارات متحده عربی نیز امروز یعنی چهارشنبه ۹ بهمن‌ماه از شناسایی اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد؛ گفته می‌شود فرد مبتلا از اعضای خانواده‌ای است که از شهر ووهان چین به امارات سفر کرده‌اند. به‌گفته‌ی وزارت بهداشت امارات متحده عربی، فرد مبتلا تحت مراقبت پزشکی قرار دارد و حال عمومی وی پایدار است. همچنین با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در این کشور، اقدامات ضروری پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این ویروس اتخاذ شده است.

پالایش مسافران ورودی چین به کشور
از صبح روز گذشته در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مسافران ورودی چین به کشور از ویروس کرونا پالایش شدند. برنامه‌ی شناسایی مبتلایان به این ویروس از زمان اعلام وضعیت حاد در کشور چین آغاز شده است.

 

نتیجه‌ی منفی آزمایش ویروس کرونا در دو گردشگر در یزد
روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر شناسایی دو گردشگر مشکوک به ابتلا به کرونا در یزد منتشر شده بود؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد بعد از انجام آزمایش‌های لازم روی این دو گردشگر اعلام کرد، نتیجه‌ی آزمایش منفی بوده است.

محمود نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد بستری شدن دو توریست مشکوک مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های یزد گفت:

این دو توریست در یکی از بیمارستان‌های خصوصی یزد تحت آزمایش قرار گرفتند. این دو گردشگر، چینی و آلمانی هستند و هیچ موردی از ابتلاء به ویروس کرونا در آن‌ها مشاهده نشد. ساختار بیماریابی، شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر در سراسر کشور براساس پروتکل‌های بین‌المللی و دستورالعمل‌های ملی فعال شده است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان کرد: این دو گردشگر مشکوک به بیماری بودند اما پس از قرنطینه و انجام آزمایش و نمونه گیری، وجود بیماری در آن‌ها منفی گزارش شد.

 

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در حاشیه‌ی اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعلام کرد موردی از کرونا ویروس در کشور گزارش نشده است. وی در مورد وضعیت دو توریست مشکوک به ابتلا به کرونا گفت:

دو توریست، یک نفر چینی و یک نفر آلمانی اکنون تحت‌الحفظ در قرنطینه در یزد به سر می‌برند. ویروس کرونا دوره‌ی کمون کمتر از ۵ روز دارد اما این توریست چینی ۱۲ روز پیش به یزد آمده است و به خاطر یک گلودرد ساده، ما وی را به زور در بیمارستان بستری کرده‌ایم. همچنین یک توریست آلمانی نیز که با این توریست چینی خوش و بش داشته است را هم تحت نظر قرار داده‌ایم. وزیر گردشگری نیز با من دراین‌زمینه تماس گرفت و این اطمینان را به ایشان دادم که به دلیل حساسیت بیشتر، این دو توریست را تحت نظر قرار داده‌ایم و موردی از کرونا نیست.

وی در ادامه افزود، به احتمال ۹۹/۵ درصد این دو فرد ویروس کرونا ندارند و آن نیم درصد نیز احتمالی است که برای همه‌ی امور پزشکی قائل می‌شوند. وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد کروناویروس مجموعه‌ای از ویروس‌ها است که از سال ۲۰۱۲ نوع «مرس» آن شناسایی شده است اما مدل «نیو کرونا» تاکنون در کشور گزارش نشده است. وزیر بهداشت از افراد مبتلا به سرماخوردگی خواست تا از روبوسی و دست دادن پیشگیری کنند و به‌طور دائم نیز شست‌وشوی دست‌ها را انجام دهند.