دارپا با برگزاری مسابقه‌ای به عنوان SubT قصد دارد تا تکنولوژی روبات‌‌های جستجوگر را ارتقا دهد. این مسابقه با هدف بهبود امداد رسانی اولیه به مناطق صعب العبور به کمک ربات‌های جستجوگر برگزار می‌شود و برنده آن ۵ میلیون دلار جایزه خواهد برد.

دارپا هر ساله با برگزاری مسابقات علمی، در تلاش برای ارتقای سطح صنایع مختلف (به خصوص رباتیک) است. یکی از این مسابقات دارپا که امسال برگزار می‌شود، SubT نام دارد. هدف این مسابقه ارتقای کیفیت امداد رسانی در مناطقی مانند تونل‌های معدنی، غارهای طبیعی و تونل‌های مترو یا فاضلاب شهری است.

چالشی که دارپا برای شرکت کنندگان در نظر گرفته است شامل یافتن راه‌ها و تکنولوژی‌‌های خلاقانه و نوین به منظور نقشه برداری، راه‌یابی و جستجوی سریع مناطق زیر زمینی می‌شود. شرکت کنندگان هر بخش این مسابقه باید در طول مسیر مشخص، تعدادی آیتم جمع‌آوری کنند. هر شرکت کننده‌ای که آیتم بیشتری پیدا کند، برنده آن بخش می‌شود.

مسابقه SubT دارپا

 

مرحله‌ای از مسابقه SubT

همچنین شرکت کنندگان می‌توانند از طیف وسیعی از ربات‌ها بهره ببرند. تا این لحظه حدود ۲۰ ربات پرنده، ۶۲ ربات زمینی و یک ربات خودران در این مسابقه شرکت کرده‌اند. ایده اصلی این مراحل، مقابله با سختی‌های به وجود آمده در مسیر‌های مشخص شده زیر زمینی است. علاوه بر این شرکت کنندگان می‌توانند در دو حالت سیستمی و مجازی در این مسابقه شرکت کنند.

در حالت سیستمی، شرکت کنندگان با طراحی سخت‌افزار مناسب جهت پیمایش مناطق صعب العبور، با هدف ارائه راهکار‌های عملیاتی و اکتشاف محدوده‌های جدید وارد مسابقه می‌شوند. در حالت مجازی اما هدف از شرکت در مسابقه، توسعه الگوریتم‌های ریاضی و برنامه‌های شبیه‌سازی با استفاده از مدل‌های مجازی است. شرکت کنندگان این حالت در فضا‌های شبیه‌سازی شده زیر زمینی اقدام به رقابت خواهند کرد.

به گفته این سازمان، فضا‌های زیرزمینی به دلیل ساختار پیچیده و شرایط خطرناک برای امداد رسانان همواره جزو چالش‌های عاملین انسانی بوده اند. دارپا با برگزاری این مسابقه سعی دارد که ریسک عملیات امدادرسانی را تا حد ممکن کاهش دهد. فینال این مسابقات در مرداد سال آینده برگزار خواهد شد و برندگان هر بخش تا ۵ میلیون دلار جایزه دریافت خواهند کرد.

 

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر