مدیر بخش خودرو در پلتفرم شیپور از همکاری‌ با شرکت‌های لیزینگ و ایجاد امکان خرید اقساطی خودرو خبر می‌دهد. در حال حاضر این قابلیت برای خودروهای پژو و پراید که کارکردی تا مرز ۶۰ هزار کیلومتر و سنی زیر ۴ سال داشته باشند فعال شده است. شیپور در آینده تصمیم دارد همکاری‌اش با تعداد بیشتری از شرکت‌های لیزینگ را عملیاتی کند.

«احمد کیهانی»، مدیر بخش خودرو در شیپور در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید: «با توجه به این مسئله که در سال اخیر تورم بالایی در بازار خودرو وجود داشته، همکاری را با یک شرکت لیزینگ که در آینده تعدادشان بیشتر می‌شود آغاز کرده‌ایم تا شاید همین مسئله تاثیر تورم و مشکلات اقتصادی را کمتر کند.»

او البته توضیح می‌دهد که شیپور هیچ مداخله‌ای در فروش اقساطی خودرو انجام نمی‌دهد و صرفاً به عنوان یک بستر عمل می‌کند تا شرکت‌های لیزینگ در اختیار متقاضیان باشند. او در مورد این فرایند گفت:

«فرض کنید یک شخص خودرویی ۱۰۰ میلیون تومانی را آگهی می‌کند و اتفاقاً روی فروش نقدی هم اصرار دارد. ما زیر آگهی امکانی را قرار داده‌ایم به نام خرید اقساطی که خریدار با کلیک روی آن می‌تواند ببیند که یک شرکت لیزینگ روی این خودرو خدمات می‌دهد. خریدار اینجا می‌تواند شرایط خودش مانند پیش پرداخت، تعداد اقساط و موارد مشابه را وارد کند و سپس به او نمایش داده می‌شود که آن شرکت لیزینگ به چه شرایطی خدمات اقساطی را ارائه می‌دهد. بلافاصله شرکت لیزینگ با خریدار تماس می‌گیرد و اقدامات بعدی انجام می‌شود.»

 

کیهانی در پاسخ به این سوال که شرکت‌های لیزینگ همکار با شیپور چه درصد سودی را دریافت می‌کنند نیز می‌گوید: «شرکت‌های لیزینگ تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و آنچه اینجا اتفاق می‌افتد هم همان شرایطی است که در حالت عادی و بر اساس قانون وجود دارد.»

مدیر بخش خودروی شیپور همچنین اشاره می‌کند که محدودیتی در فعالیت شرکت‌های لیزینگ با این پلتفرم وجود ندارد: «هدف ما ایجاد شفافیت و امنیت بیشتر برای کاربران‌مان است. ما هرچقدر بتوانیم تعداد عرضه‌کنندگان این خدمات را بیشتر کنیم، کاربران می‌توانند انتخاب بیشتری داشته باشند.»

گشودن درهای این پلتفرم به سوی شرکت‌های لیزینگ دومین تلاش شیپور در سال جاری برای ارائه خدماتی جدید و متمایز شدن نسبت به رقیب دیرینه و بزرگش، دیوار است. در اردیبهشت ماه، شیپور از همکاری مشترکی با استارت‌آپ «همراه مکانیک» خبر داده بود. مدیر بخش خودروی شیپور اکنون در پاسخ به این سوال که پس از دو ماه، نتایج این همکاری چه بوده‌اند، می‌گوید:

«در دو ماه این همکاری به صورت آزمایشی روی برخی از برندهای خودرو انجام شد و استقبالی مناسب و مشابه با پیش‌بینی‌های ما از آن شد. در آینده نزدیک تغییرات اساسی در این همکاری می‌دهیم و امکانات بیشتری را هم ارائه خواهیم داد. واقعیت این است که ما به این همکاری به چشم یکی از سرویس‌های هسته‌ای خود نگاه می‌کنیم و می‌خواهیم آن را هرچه بیشتر توسعه دهیم.»

کیهانی همچنین می‌گوید در روزهای آینده همکاری شیپور و همراه مکانیک از قالب آزمایشی خارج می‌شود. مدیر بخش خودروی شیپور در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه حذف قیمت‌های خودرو از پلتفرم‌های آگهی در دو ماه اخیر چه ضربه‌ای به این کسب‌وکارها زده است، می‌گوید:

«وقتی به وب‌سایت‌های مختلفی که در صنعت نیازمندی درگیر هستند نگاه می‌کنم، می بینم که همه شرکت‌ها در زمینه خودرو افت ترافیک داشته‌اند. متاسفانه امروز این دید وجود دارد که برداشت قیمت از پلتفرم‌ها باعث کاهش قیمت شده است، در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است و مولفه‌های مختلفی بر مسئله افزایش یا کاهش قیمت تاثیرگذار هستند.»

او توضیح می‌دهد که اکنون در خصوص برگرداندن قیمت‌ها جلساتی با شورای عالی فضای مجازی، دادستانی کل کشور، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و صنف خودرو جلساتی برگزار شده است: «ما در شیپور به دنبال ارائه راهکارهای صحیح و بلندمدت هستیم تا پاک‌ کردن صورت مسئله. جلسات همچنان در حال پیش رفتن است اما مراجع مختلفی درگیر این موضوع هستند که باید نظرات و پیشنهادات خودشان را ارائه دهند. نظر ما این است که هرچقدر زودتر قیمت‌ها برگردانده شود، کمک بیشتری به شفافیت بازار می‌کند. چراکه اگر برخی از افراد تاثیرگذار این بازار به شبکه‌های اجتماعی کوچ کنند، دیگر هیچ مرجعی نمی‌تواند جلوی آنها را برای انتشار قیمت بگیرد.»

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر