روز چهارشنبه گذشته اپل گزارش موسوم به شفاف سازی خود را منتشر کرد که نشان می دهد چین و روسیه بیشترین درخواست ها را برای حذف اپلیکیشن ها به آن ارائه کرده اند و تا حدود زیادی هم در به نتیجه رساندن خواسته هایشان موفق عمل کرده اند.

اپل در گزارش خود به اسامی ۱۱ کشور مختلف اشاره کرده که خواستار حذف اپلیکیشن هایی از مارکت آنلاین آن بوده اند با این حال شمار درخواست ها از جانب تعداد محدودی از کشورها بیشتر بوده است.

در نیمه دوم ۲۰۱۸ اپل ۸۰ درخواست مختلف را برای حذف اپلیکیشن ها از دولت ها دریافت کرده است
گزارش اپل در مورد درخواست کشورها برای حذف برخی اپلیکیشن های خاص برای نخستین بار است که منتشر می شود و به بازه زمانی نیمه دوم سال ۲۰۱۸ مربوط می گردد. طبق آنچه در این گزارش آمده شرکت کالیفرنیایی در این بازه ۸۰ درخواست مختلف را به خاطر آنچه نقض قانون یاد شده، از کشورهای مختلف دریافت کرده است که به حدود ۷۷۰ اپلیکیشن مختلف مربوط می شده اند.

اپ استور

 

از میان این ۸۰ درخواست ۵۶ عدد از آنها از سوی چین مطرح شده اند که خواستار حذف ۶۲۶ اپ بوده و اپل نیز با ۵۴ درخواست آن موافقت کرده و در نهایت ۵۱۷ اپ را از اپ استور چین حذف نموده است. روسیه با ۱۰ درخواست در جایگاه دوم این جدول قرار دارد که اپل نیز با تمامی آنها موافقت کرده و مجموعا ۱۰ اپ را از اپ استور روسیه حذف کرده است.

شرکت کالیفرنیایی همچنین خاطرنشان کرده که کمترین درخواست برای حذف اپلیکیشن را از سوی کشورهای نروژ، عربستان سعودی، سوئیس و ویتنام دریافت کرده که البته هردرخواست آنها تعدادی اپلیکیشن را در بر می گرفته. برای مثال یک درخواست مطرح شده از سوی دولت نروژ اپل را مجبور به حذف ۳۷ اپلیکیشن کرده است. طبق اعلام اپل عمده درخواست های مطرح شده از سوی دولتهای روسیه و نروژ به اپلیکیشن های ویژه قمار مربوط می شده اند در حالی که عربستان سعودی بیشتر به خاطر نقض حریم خصوصی خواستار حذف آنها بوده است. در چین اما انتشار محتوای مستهجن و قمار علت اصلی مطرح شدن درخواست دولت برای حذف اپلیکیشن ها بوده است.

اپ استور

 

اپل هم در واکنش به این درخواست ها اعلام کرده که به قوانین محلی کشورها احترام می گذارد و تلاشی برای مطرح کردن و ترویج ارزش های آمریکایی در خارج از مرزهای سرزمین خود نمی کند.

اما بعد از سال ها تعامل مثبت میان اپل و دولت چین، مقامات و نشریات چینی به یکباره علیه این شرکت قد علم کردند و به خاطر ناتوانی این شرکت در فیلتر کردن پیام ها و تصاویر حاوی محتوای مجرمانه در اپ Messages اپل را مورد انتقاداتی شدیدی قرار دارند.

حال به نظر می رسد که اپل در راستای جلب رضایت دولتمردان چینی بر آن شده تا بدون چون و چرا با خواست این کشور برای حذف برخی اپ ها موافقت نماید. البته همانطور که اشاره شد اپل با دو مورد از این درخواست ها هم موافقت نکرده چراکه طبق سیاست های آن اگر درخواستی مبنای قانونی نداشته باشد یا با ابهاماتی همراه باشد اپل میتواند آن را رد کند و کشورها نیز حق اعتراض دارند.

 

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر