امروزه خرید آنلاین از یک فروشگاه اینترنتی، استفاده از تاکسی و یا پیک اینترنتی، سفارش آنلاین غذا و ... بخشی از زندگی روزانه ما شده است.
مهمترین دلیل استقبال روزافزون از این خدمات اینترنتی هم علاوه بر سهولت استفاده، مزیت های اقتصادی است که این پلتفرم های اینترنتی برای ما فراهم می آورند. اما در کنار مزیت‌های این پلتفرم ها مواقعی نیز مشکلاتی برای برخی از ما پیش آمده که شیرینی آن را به کام ما تلخ نموده است. اما یک تجربه تلخ آیا به معنای آن است که دیگر از این خدمات استفاده نکنیم یا یک تجربه خوب به معنای آن است که بدون توجه به اصول اولیه آن، تجربه خود را از سایر کسب و کارهای اینترنتی نیز تکرار کنیم؟ بی شک پاسخ "خیر" است.

در این مقاله سعی داریم مهمترین نکات برای ثبت یک تجربه خوب خرید آنلاین از یک فروشگاه اینترنتی معتبر را شرح دهیم. به راستی معیارهای لازم برای تشخیص معتبر بودن یک فروشگاه اینترنتی کدامند و چگونه می توان از بین فروشگاه های معتبر، بهترین خرید را انجام و از منافع اقتصادی بیشتری بهره‌مند گردید؟

دارا بودن مجوزهای قانونی فعالیت
فروشگاه های معتبر اینترنتی مانند هر کسب و کار معتبر دیگری، برای شروع فعالیت نیازمند اخذ مجوز از مراکز و نهادهای مرتبط قانونی می باشند و بر همین اساس پس از اخذ مجوز، مراجع مختلف قانونی بر فعالیت آنها نظارت خواهند داشت. همین امر می تواند اطمینان خاطری برای مشتریان این کسب و کارها باشد، زیرا در صورت بروز هر گونه مشکل، خریداران می توانند از طریق شکایت به مراجع ذی صلاح قانونی، مسائل و مشکلات خود را مطرح و پیگیر حل مشکلات خود گردند، موضوعی که برای فروشگاه های فاقد مجوز خیلی قابل پیگیری نمی باشد.

در حال حاضر کلیه کسب و کارهای آنلاین و از جمله فروشگاه های اینترنتی، قبل از شروع فعالیت باید بطور همزمان اقدام به دریافت مجوز از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نمایند. در پروسه دریافت مجوز کلیه اطلاعات هویتی و مکانی متقاضی کسب و کار آنلاین از طریق مراجع قانونی و نظارتی از جمله پلیس اماکن مورد بررسی قرار می گیرد و صرفا زمانی که فرد حائز شرایط لازم باشد، مجوز به او اعطا خواهد شد. لذا علیرغم آنکه ذهنیت عموم بر آن است که در یک فروشگاه اینترنتی، مکان فیزیکی وجود ندارد، کلیه اطلاعات مرتبط با مدیران و دفاتر کسب و کار این فروشگاه های اینترنتی، به راحتی در دسترس است.

متاسفانه عدم توجه به دارا بودن مجوزهای لازم برای فعالیت، یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز مشکل برای خریدارانی است که در خریدهای خود دچار مشکل شده‌اند و در بیشتر مواقع قابلیت پیگیری قضایی نداشته و یا ارزش زمانی برای پیگیری را ندارد. امروزه علاوه بر رشد فروشگاه های اینترنتی، شاهد رشد شدید عرضه کالا از طریق شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام هستیم که تقریبا هیچکدام از آنها دارای مجوز فعالیت، مکان فیزیکی یا اطلاعات تماس نیست.

لذا یکی از مهمترین موارد برای بررسی اعتبار یک فروشگاه اینترنتی، بررسی دارا بودن مجوزهای قانونی لازم است.

تجربه خرید مشتریان یک فروشگاه

خوشبختانه امروزه با همگانی شدن اینترنت و شبکه های اجتماعی، افراد به راحتی تجربیات خود را در اختیار سایرین قرار می دهند. پس با کمی سرچ در سایتها و شبکه‌های اجتماعی می توان تجربیات افراد مختلف در خرید از فروشگاه های اینترنتی را بررسی نمود. این معیار نیز یکی از مهمترین معیارهای کلیدی برای انتخاب یک فروشگاه اینترنتی معتبر است.

نکات مهم در هنگام خرید برای کسب حداکثر منفعت اقتصادی
پس از اینکه توانستیم از بین فروشگاه‌های اینترنتی، فروشگاه‌های معتبر را که مشتریان آنها تجربه خوبی از خرید خود داشته اند، پیدا کنیم، برای کسب حداکثر منفعت اقتصادی لازم است که نکات دیگری را نیز رعایت کنیم.

۱. اصالت کالا و گارانتی

امروزه به دلیل افزایش رقابت حتی در بین فروشگاه های اینترنتی معتبر و شناخته شده، شاهد عرضه کالاهای بدون گارانتی می باشیم. بخشی از این کالاهای بدون گارانتی، کالاهای قاچاق و برخی نیز علیرغم آنکه از مبادی قانونی وارد کشور شده، اما فاقد گارانتی یا خدمات پس از فروش معتبر می باشند؛ لذا حتما هنگام خرید کالا حتی از فروشگاه های معتبر، اصالت کالا و گارانتی را بررسی فرمائید.

۲.قیمت کالا

یکی از مهمترین معیارها برای خرید از هر فروشگاهی، قیمت محصولات آن می باشد. در شرایطی که کالا و گارانتی آن یکسان است، قطعا خرید از فروشگاهی که قیمتهای بهتری ارائه می نماید، منطقی تر و اصولی تر است. متاسفانه برخی از فروشگاه های اینترنتی شناخته شده به همین دلیل قیمتهای خود را افزایش داده و منجر به نارضایتی خریداران آنلاین گردیده اند.

۳. مدت زمان تحویل کالا

خرید اینترنتی علیرغم منافع و مزیت های زیادی که دارد، زمانی جذاب تر می گردد که در حداقل بازه زمانی به دست ما برسد. متاسفانه زمان تحویل برخی از فروشگاه های اینترنتی به شدت افزایش یافته است و این امر برای خیلی از خریداران این فروشگاه های نارضایتی زیادی را ایجاد کرده است.

۴. خدمات پس از فروش

از آنجایی که فروش پایان یک معامله نیست، خدمات پس از فروش ارائه شده توسط فروشگاه ها نیز می تواند نقش مهمی در انتخاب یک فروشگاه اینترنتی داشته باشد. فرض کنید بعد از خرید آنلاین و دریافت کالا به هر دلیلی با مشکلی مواجه شوید. در اینجاست که اهمیت خدمات پس از فروشی که یک فروشگاه ارائه می نماید برای شما پررنگ می‌گردد. لذا توجه به این امر و بررسی آن قبل از خرید توصیه می‌گردد.

حال کدام فروشگاه اینترنتی؟

بررسی تک تک موارد فوق نشان می دهد که فروشگاه اینترنتی زنبیل به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین فروشگاه های اینترنتی کشور می تواند تجربه خوبی برای خریداران اینترنتی فراهم آورد. فروشگاه اینترنتی زنبیل علاوه بر دارا بودن مجوز از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پروانه کسب از اتاق اصناف تهران و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و دبیر این اتحادیه است. بررسی تجارب خرید اینترنتی مشتریان فروشگاه ها نیز نشان می دهد خریداران آن نسبت به سایر فروشگاه ها دارای سطح بالاتری از رضایت مندی است. علاوه بر آن کلیه کالاهای عرضه شده در این فروشگاه دارای گارانتی اصالت بوده و با گارانتی اصلی شرکتی ارائه می گردند. فروشگاه زنبیل تنها فروشگاه اینترنتی کشور بوده که علاوه بر ارسال یک روزه سفارشات، امکان ارسال 3 ساعته سفارشات در شهر تهران را فراهم نموده است. در بحث خدمات پس از فروش، زنبیل تنها فروشگاه اینترنتی کشور می باشد که دارای 10 روز گارانتی خرید و چتر حمایتی در کل دوران گارانتی کالاها می باشد.

و در نهایت از نظر قیمتی، زنبیل به راستی نسبت به سایر رقبای خود دارای مزیت می باشد. بررسی و مقایسه قیمت کالاهای مختلف در بین تمام فروشگاه های اینترنتی معتبر نشان می دهد که زنبیل بهترین قیمت ها را ارائه نموده و علاوه بر آن خریدهای انجام شده از خود را حتی تا 10 روز پس از خرید، گارانتی می‌نماید.

حال برای کسب اولین تجربه خوب خرید اینترنتی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی زنبیل مراجعه فرمائید و از کد تخفیف zoomit101 به ارزش 500 هزار ريال جهت اولین خرید اینترنتی لوازم خانگی بهره مند گردید. مهلت استفاده از این کد تخفیف صرفا تا 48 ساعت و تا پایان 15 آبان ماه است.
منبع خبر