داستان پزشک چینی که می‌خواست درباره ویروس کرونا به مردم هشدار دهد

 

در اوایل ژانویه، مقام‌های شهر ووهان چین می‌کوشیدند اخبار مرتبط با شیوع ویروس کرونا جدید را پنهان نگه دارند. حتی زمانی‌که یکی از پزشکان می‌خواست این مسئله را به همکارانش اطلاع دهد، پلیس با او ملاقات کرد و از وی خواست این کار را انجام ندهد. یک ماه بعد، او پس از انتشار داستانش از روی تخت بیمارستان، به‌عنوان قهرمان در کانون توجه قرار گرفت. پست با این جمله آغاز می‌شود:

سلام به همگی، این لی ونلیانگ چشم‌پزشک بیمارستان مرکزی ووهان است.

داستان لی ونلیانگ نشان‌دهنده‌ی واکنش نامناسب مقام‌های محلی ووهان درباره‌ی شیوع بیماری در هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا است.

 

 

دکتر لی این تصویر را از خودش روی تخت بیمارستان در تاریخ ۳۱ ژانویه منتشر کرد؛ یعنی یک روز قبل از اینکه ابتلای او به عفونت ویروس کرونا تشخیص داده شود.

دکتر لی ماه دسامبر در مرکز شیوع بیماری مشغول به کار بود که متوجه هفت مورد عفونت ویروسی شد و فکر ‌کرد این ویروس مانند ویروس سارس است؛ ویروسی که به بروز همه‌گیری جهانی در سال ۲۰۰۳ منجر شد. تصور می‌شد این موارد از بازار غذاهای دریایی هوانان در شهر ووهان نشئت گرفته باشد و بیماران در بیمارستان وی قرنطینه شدند. ۳۰ دسامبر، او در یکی از گروه‌های چت پیامی به پزشکان دیگر ارسال کرد و به آن‌ها درباره‌ی شیوع این ویروس هشدار داد و به آن‌ها توصیه کرد برای پرهیز از عفونی‌شدن از لباس‌های محافظ استفاده کنند. آنچه دکتر لی نمی‌دانست، این بود که بیماری مذکور ناشی‌ از ویروس کرونا کاملا جدید است.

 

 

پس از اینکه دکتر لی بیمار شد، در ویبو نوشت از این موضوع تعجب می‌کند که چرا مقام‌های بهداشتی هنوز می‌گویند هیچ‌کدام از کارکنان پزشکی بیمار نشده‌اند.

چهار روز بعد او به دفتر امنیت عمومی احضار و به او گفته شد نامه‌ای را امضا کند. در این نامه، وی به اظهارنظر دروغینی متهم شد که شدیدا موجب برهم‌خوردن نظم اجتماعی شده است:

به‌طورجدی به شما هشدار می‌دهیم اگر همچنان سرسختانه این فعالیت غیرقانونی خود را ادامه دهید، محاکمه می‌شوید. متوجه شدید؟

دکتر لی زیر این هشدار نوشت:

بله، متوجه شدم.

دکتر لی یکی از هشت نفری بود که پلیس می‌گفت با اتهام «شایعه‌پراکنی» بازجویی شده‌اند. در پایان ژانویه، دکتر لی نسخه‌ای از نامه را در ویبو منتشر کرد و درباره‌ی اتفاق رخ‌داده توضیح داد. در همین حین، مقام‌های محلی از وی عذرخواهی کردند؛ اما این عذرخواهی خیلی دیر انجام شد.

در هفته‌های اول ژانویه، مقام‌های ووهان اصرار می‌کردند تنها کسانی بیمار می‌شوند که با حیوانات آلوده در تماس قرار می‌گیرند. هیچ توصیه‌ای هم برای محافظت از پزشکان ارائه نشد؛ اما درست یک هفته پس از ملاقات وی با پلیس، دکتر لی در حال درمان زنی بود که دچار گلوکوم بود. او نمی‌دانست خودش نیز به عفونت ویروس کرونا جدید دچار شده است.

 

 

در نامه‌ای که پلیس به دکتر لی داده بود امضا کند، چنین آمده بود: «امیدواریم آرام باشید و درباره‌ی رفتار خود فکر کنید».

وی در پستی در ویبو توضیح داد چگونه در ۱۰ ژانویه شروع به سرفه کرد و روز بعد دچار تب و دو روز بعد در بیمارستان بستری شد. والدین او نیز بیمار و به بیمارستان منتقل شدند. ۱۰ روز بعد، یعنی ۲۰ ژانویه، چین شیوع ویروس کرونا را وضعیت اضطراری اعلام کرد. دکتر لی می‌گوید او چندین‌بار برای ابتلا به عفونت ویروس کرونا آزمایش شد؛ ولی هربار نتیجه منفی بود.

 

 

دکتر لی ونلیانگ متهم به شایعه‌پراکنی شد.

وی ۳۰ ژانویه باردیگر نوشت:

امروز نتیجه آزمایش اسیدنوکلئیک مثبت بود و بیماری درنهایت تشخیص داده شد.

او پست کوتاه خود را با ایموجی سگی نشانه‌گذاری کرد که چشمانش به عقب چرخیده و زبانش آویزان بود و هزاران نفر در حمایت از او نظر خود را ارسال کردند. یکی از کاربران با این نگرانی که این داستان چه تصویری از کشورش را به مردم دنیا نشان خواهد داد، نوشت:

دکتر لی ونلیانگ قهرمان است. در آینده، پزشکان با دیدن نشانه‌های بیماری‌های عفونی از اعلام هشدارهای زودهنگام ترس بیشتری خواهند داشت. محیط بهداشتی عمومی امن‌تر به ده‌ها میلیون نفر همچون دکتر لی ونلیانگ نیاز دارد.