انویدیا با خروج از صنعت رمزارزها، در حوزه هوش مصنوعی متمرکز خواهد شد

مایکل کاگان، مدیر ارشد فناوری انویدیا در مصاحبه‌ی اخیرش با گاردین اعلام کرد رمزارزها هیچ چیز جدیدی برای جامعه به‌ارمغان نمی‌آورند. این بیانیه بسیار جالب است زیرا چند روز پس‌از رویداد GTC ۲۰۲۳ منتشر می‌شود‌؛ جایی‌که مدیرعامل انویدیا صحبت‌های زیادی درمورد هوش مصنوعی و اهمیت این فناوری دنیای محاسبات انجام داد.

کاگان در بخشی از صحبت‌های خود گفت:‌ «انجام بسیاری از کارها در دنیای رمزارزها به پردازش‌های موازی نیاز دارد و انویدیا در این‌کار بهترین است؛ بنابراین مردم از پردازنده‌های ما برای این منظور استفاده می‌کردند. آن‌ها کارت گرافیک‌ها را خریداری کردند و درنهایت ارزش بازار رمزارزها کاهش یافت زیرا چیز مفیدی برای جامعه به‌ارمغان نمی‌آورد، اما هوش مصنوعی فوایدی برای جامعه‌ی انسان‌ها دارد».

مایکل در ادامه اعلام کرد به‌جای استفاده از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا برای استخراج رمزارز، چندین کاربرد دیگر مثل هوش مصنوعی در قالب ChatGPT وجود دارد. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در جریان GTC ۲۰۲۳ گفت که اولین ابررایانه‌ OpenAI را خودش به این شرکت تحویل داده است تا قدرت پردازشی موردنیاز سرورهای ChatGPT را تأمین کند.

تاریخچه‌ی انویدیا با رمزارزها و استخراج آن‌ها مسیر پر پیچ‌ و خمی را طی کرده است. به‌ گزارش WccfTech، درحالی که این شرکت فعالانه تلاش کرده تا استفاده از سخت‌افزار و پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ را برای اهداف استخراج محدود سازد، اما برخی کارت‌‌گرافیک‌های مخصوص رمزارز به‌نام انویدیا CMP نیز عرضه شد که صرفاً برای فرآیند استخراج رمزارز طراحی شده‌ بودند. تیم سبز همچنین در دوران رونق استخراج رمزارزها با افزایش درخورتوجه درآمد مواجه شد و برخی شرکای اصلی آن، تعداد زیادی از پردازنده‌های گرافیکی را برای شرکت‌های بزرگ استخراج رمزارز ارسال می‌کردند.

 

انویدیا باید ۵٫۵ میلیون دلار برای حل‌وفصل اختلاف با SEC بپردازد؛ جایی‌که به‌دلیل اطلاع ندادن به سرمایه‌گذاران درمورد درآمدی که از فروش پردازنده‌های گرافیکی مخصوص استخراج رمزارز به‌دست آورده بود، متهم شد. این شرکت مجبور شد به‌دلیل تقاضای زیاد موجودی پردازنده‌های گرافیکی را به‌مدت چند سه‌ماهه‌ی پی‌درپی انباشته کند. قیمت کارت گرافیک در این بازه‌ی زمانی به سطوح بالاتری رسید و انویدیا زمانی درآمد حاصل از فروش این کارت‌ها را اعلام کرد که تورم موجودی و قیمت آن‌ها به‌طور کامل به‌حالت عادی بازگشته بود.