«تپسی‌پک» جدیدترین سرویس تپسی برای ارسال مرسوله است که تفاوت‌هایی نسبت به سرویس‌های مشابه ارسال بسته دارد.

«تپسی‌پک» جدیدترین سرویس تپسی است که در‌زمینه ارسال مرسولات فعالیت می‌کند. معاون فنی و محصول تپسی کاهش 30 درصدی هزینه ارسال و رفع دغدغه‌ کسب‌وکارها برای توسعه و افزایش کاربرانشان را از مزیت‌های این سرویس دانست. به گفته «محمدمهدی صادق»، نرخ چسبندگی این سرویس بالاست و آن‌ها امیدوارند که استقبال از تپسی‌پک به‌شکل نمایی رشد کند.

«پک» درواقع یک سرویس ارسال بسته برنامه‌ریزی‌شده است که کاربران می‌توانند از چند روز قبل، روز، ساعت و آدرس‌های ارسالی را در تپسی پک ثبت کرده و ارسال مرسولات خود را برنامه‌ریزی کنند. با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای ارسال مرسوله، یک راننده به دریافت و توزیع مرسوله‌ها تخصیص داده می‌شود. «محمد‌مهدی صادق»، معاون فنی و محصول تپسی، درباره ویژگی‌ها و مزیت «تپسی‌پک» به دیجیاتو گفت: «این سرویس دو آورده اصلی برای کسب‌وکارهای آنلاین دارد. نخست کاهش هزینه است. استفاده از این سرویس در مقایسه با روش‌های مشابه فوری ارسال بسته که تحویل در همان روز صورت می‌گیرد، حدود 30 درصد مزیت قیمتی دارد. همچنین نرخ سرویس‌دهی ما نزدیک به 100 درصد است؛ یعنی ارسال‌کننده مرسوله دیگر درگیر پیداکردن پیک، احتمال لغو سفر و تلاش مجدد برای ثبت درخواست نمی‌شود. مشتری سرویس تپسی‌پک مطمئن است که در یک بازه زمانی سه‌ساعته که از پیش تعیین شده، برای دریافت و تحویل بسته به او مراجعه خواهد شد.» او باور دارد این سرویس نگرانی کسب‌وکارها برای تحویل سفارش‌ها بالاخص در زمان‌های پیک را از بین می‌برد و به آن‌ها کمک می‌کند تا دغدغه‌ای برای مقیاس‌پذیری (اسکیل‌شدن) و افزایش تعداد مشتریان نداشته باشند.

صادق کارایی تجمیع بسته‌ها را یکی از نقاط موفقیت این سرویس می‌داند. براین‌اساس، هرچه تجمیع بهتر اتفاق بیفتد و یک راننده بسته بیشتری را در یک مسیر دریافت کند و تحویل دهد، روی قیمت بسیار اثرگذار است؛ موضوعی که تجربه و الگوریتم تپسی به کمک سرویس آمده تا خدمات‌دهی کاراتری را شاهد باشیم. به گفته وی، بنا به تعداد و مقصد سفارش‌ها، ممکن است یک یا چند راننده برای ارسال تخصیص داده شوند که امکان ردیابی تحویل سفارش برای مشتری وجود دارد. ضمن آنکه هر سفارش یک کد تحویل مختص به خود را دارد و گیرنده هنگام دریافت مرسوله باید آن را اعلام کند؛ موضوعی که به فرستنده کمک می‌کند تا از تحویل بسته به خود فرد مطمئن شود. بنابر اعلام این شرکت، ارسال بسته در سرویس تپسی‌پک توسط خودرو انجام می‌شود که به اعتقاد مدیران این شرکت، ایمنی ارسال مرسوله‌ها را افزایش می‌دهد. عضو هیئت‌مدیره تپسی در پاسخ به این سؤال دیجیاتو که آیا مرسوله‌ها بیمه هم می‌شوند یا خیر گفت: «حتماً در ادامه مسیر خدمات جدیدی مثل بیمه به سرویس اضافه می‌شود. باید دید چه خدماتی برای کسب‌و کارها مهم است تا شرایط را برای آن‌ها تسهیل کنیم. تا به امروز با توجه به جنس کسب‌وکارهایی که از تپسی‌پک استفاده می‌کنند، فعلاً دغدغه بیمه مرسولات را نداشته‌ایم.» وی تأکید کرد درحال‌حاضر تمامی بسته‌های این سرویس با خودرو ارسال می‌شوند، اما ممکن است در آینده بسته به اندازه مرسوله، مبدأ و مقصد آن، پیک موتور هم اضافه شود.

نرخ چسبندگی بالای تپسی‌پک معاون فنی و محصول تپسی در پاسخ به سؤال دیجیاتو درباره میزان استقبال از این سرویس گفت: «نسخه پایلوت تپسی پک از مهرماه ۱۴۰۱ شروع به کار کرد و تقریباً از ابتدای دی‌ماه، نسخه MVP (نسخه اولیه) آن راه‌اندازی شده است و جابه‌جایی بسته‌ها صورت می‌گیرد. با توجه به این نکته که ما در این مدت تبلیغاتی نکردیم و تلاش زیادی هم برای جذب کاربر نداشتیم، این سرویس با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. این سرویس تعدادی مشتری دارد که به‌خاطر سهولت و راحتی استفاده، دوباره از آن استفاده می‌کنند و به‌اصطلاح نرخ چسبندگی سرویس بالاست.» او پیش‌بینی کرد که پس از تبلیغات و مارکتینگ در این حوزه، استقبال از تپسی‌پک نیز به‌شکل نمایی رشد کند؛ چرا که پتانسیل بالایی برای آن متصور هستند. اما آیا فیلترینگ که ضربه شدیدی به کسب‌وکارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینستاگرامی وارد کرده است، اثری بر درآمدزایی تپسی‌پک خواهد داشت؟ معاون فنی تپسی در پاسخ به این سؤال گفت: «چون شروع فعالیت جدی تپسی‌پک مقارن با آغاز فیلترینگ بود، ازهمین‌رو داده قابل‌مقایسه‌ای نداریم.» به گفته وی، فرض آن‌ها درباره آینده این است که بحث کسب‌وکار آنلاین، فروشگاه خرد و نیاز به آن‌ها مستقل از پلتفرم است: «درحال‌حاضر بخشی از فروشندگان در اینستاگرام هستند و بخش کوچکی هم از فروشگاه‌سازهای شخصی یا سایر پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. درمجموع برداشت من این است که اگرچه در کوتاه‌مدت بر کسب‌وکارهای کوچک آنلاین اثر دارد، اما در میان مدت و بلند مدت این اثر کمتر خواهد بود.» آن‌طور که صادق به دیجیاتو گفت، این سرویس درحال‌حاضر عملاً مجزا از تپسی است و با بزرگ‌شدنش در ماه‌های آینده، به‌عنوان یک کسب‌وکار مستقل به کار خود ادامه خواهد داد. لازم به ذکر است که تپسی‌پک فعلاً در شهر تهران در دسترس است که در آینده‌ای نزدیک در سایر شهرها نیز راه‌اندازی خواهد شد.