صرافی بایننس به نقض قوانین ایالات متحده متهم شد

کمیسیون معاملاتیِ معاملات آتی کالا در آمریکا (CFTC) شکوائیه‌ی جدیدی علیه بایننس و هم‌بنیان‌گذار این صرافی بزرگ یعنی چانگ‌پنگ ژائو (ملقب‌به سی‌زی) ثبت کرده است. آن‌طور که خبرگزاری CNBC می‌نویسد، این شکایت یکی از مدیران ارشد سابق بایننس به نام ساموئل لیم را نیز در بر می‌گیرد. کمیسیون CFTC ادعا می‌کند بایننس به‌طور فعالانه کاربران آمریکایی را وسوسه کرده و قوانین خودش را زیر پا گذاشته است.

 

شکایت جدید ممکن است عملیات‌های کاری بایننس را مختل کند. تحلیلگران می‌گویند که بایننس باید برای شکایت‌های بیشتر از سوی نهادهای رگولاتوری ایالات متحده آماده شود. کمیسیون CFTC در کنار جریمه، از دادگاه درخواست کرده است معامله و ثبت‌نام در بایننس را ممنوع کند.

کمیسیون CFTC مدعی شده است که بایننس، ژائو و لیم هشت ماده‌ی اصلی قانون مبادله‌ی کالا را زیر پا گذاشته‌اند، ازجمله قانونی که اعلام می‌کند سازمان‌هایی مثل بایننس موظفند پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را شناسایی کنند و جلوی آن را بگیرند. منابع آگاه می‌گویند بایننس افزون‌بر آمریکا، در چین نیز اقداماتی مشابه‌با آنچه CFTC ادعا کرده، انجام داده است.

کمیسیون CFTC می‌گوید چانگ‌پنگ ژائو به‌طور هدفمند اقداماتی انجام داده است تا محل فعالیت زیرشاخه‌های مختلف بایننس را مخفی نگه دارد. به گفته‌ی این کمیسیون، بایننس یک‌سری برنامه‌های ویژه‌ به کاربران VIP خود که از هویت و محل زندگی آن‌ها اطلاع داشته ارائه داده است. بایننس به کاربران VIP امکان داده است که در صورت تعقیب توسط نهادهای مجری قانون یا مسدود شدن دارایی‌ها، هرآنچه را که دارند از این پلتفرم رمزارز خارج کنند.

مدیرعامل بایننس ساعاتی پس از ثبت شکایت، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد آنچه CFTC ادعا کرده بیان‌گر کل حقایق نیست و بایننس تاکنون بارها با نهادهای مجری قانون آمریکایی و بین‌المللی همکاری کرده است. چانگ‌پنگ ژائو می‌گوید بایننس از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون بالغ‌بر ۱۶۰ میلیون دلار دارایی را با دستور مستقیم نهادهای مجری قانون مسدود کرده است.