اتهام آمریکا علیه سلطان رمزارز: رشوه ۴۰ میلیون دلاری به مقامات چینی

دولت ایالات متحده از زمان سقوط FTX اتهامات زیادی به سم بنکمن‌فرید، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق این صرافی، وارد کرده است. آن‌طور که ورج می‌نویسد، در جدیدترین نمونه‌، اتهام رشوه‌دهی مطرح شده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده در پرونده‌ی جدیدی علیه مدیرعامل سابق FTX معروف به «سلطان رمزارز» اعلام جرم کرده. این وزارت‌خانه ادعا می‌کند بنکمن‌فرید به یک یا چند نفر از مقامات دولت چین حداقل ۴۰ میلیون دلار رشوه داده است.

سم بنکمن‌فرید با رشوه‌ی ۴۰ میلیون دلاری در تلاش بود شماری از حساب‌های مرتبط‌به Alameda (شرکت خواهر FTX) را آزاد کند. این حساب‌ها شامل بیش از یک میلیارد دلار رمزارز بوده‌اند. به ادعای وزارت دادگستری آمریکا، داستان رشوه‌ی بنکمن‌فرید در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان و آذر ۱۴۰۰) اتفاق افتاد، زمانی که بنکمن‌فرید می‌خواست با دسترسی به دارایی‌های مسدودشده، به Alameda کمک کند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید بنکمن‌فرید قبل از تصمیم به رشوه دادن، کارهای مختلفی انجام داده است با این‌حال هیچ‌یک از اقدامات موردبحث به نتیجه نرسیدند؛ در نهایت مدیرعامل وقت FTX به مقامات چینی رشوه‌ی سنگین داد و دارایی‌های مسدودشده را آزاد کرد. شرکت Alameda از دارایی آزادشده برای تأمین بودجه‌ی معاملات بیشتر استفاده کرد.

 

بر اساس حکم صادرشده توسط دادگاه آمریکا، سم بنکمن‌فرید که به قید وثیقه از زندان آزاد شده است اجازه‌ی استفاده از گوشی‌های هوشمند را ندارد. او از طریق گوشی ساده‌اش نمی‌تواند به اینترنت و سرویس‌های پیام‌رسان مثل سیگنال وصل شود.

بنیان‌گذار صرافی FTX اواخر سال گذشته‌ی میلادی به اتهام پول‌شویی و کلاه‌برداری دست‌گیر شد. زمان زیادی نگذشته بود که شاهد وارد شدن اتهامات سنگین‌تری به بنکمن‌فرید بودیم.