بیت کوین با عملکرد بهتر از اتر، طلا و نزدک، بهترین رشد سه‌ماهه را در دوسال اخیر تجربه کرد

یکی از ناظران بازارهای مالی می‌گوید عمق کم دیوار سفارشات خرید بیت کوین، دلیل اصلی افزایش قیمت این رمزارز است. البته برخی دیگر اعتقاد دارند ماجراهای فدرال رزرو و وضعیت نه‌چندان جالب بانک‌های بزرگ جهان و حتی سقوط برخی از بزرگ‌ترین آن‌ها باعث کاهش اعتماد مردم به پول فیات و جذب آن‌ها به سایر بازارهای مالی ازجمله رمزارزها شده است.

اگرچه سال ۲۰۲۲ برای بیت کوین و به‌طور کلی برای بازار رمزارزها بسیار ناامیدکننده بود و شاهد سقوط شدید ارزش این دارایی‌های دیجیتال بودیم، اما با شروع سال ۲۰۲۳، جان تازه‌ای به این بازار دمیده شده و از ابتدای امسال رشد بسیار خوبی را در این حوزه مشاهده کرده‌ایم.

داده‌های کوین‌دِسک نشان می‌دهد ارزش بازار پادشاه رمزارزها در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۲ بهبود یافته است که بهترین عملکرد سه‌ماهه‌ی آن در دوسال اخیر به‌حساب می‌آید. این روند باعث شد ارزش بازار بیت کوین به ۵۴۲ میلیار دلار برسد.


 

سه‌ماه قبل برخی کارشناسان احتمال سقوط قیمت بیت کوین تا سطح ۱۲۰۰۰ دلار را نیز بررسی کرده بودند چراکه ارزش این رمزارز از نوامبر ۲۰۲۱ تا اواخر سال ۲۰۲۲ به‌میزان درخورتوجه ۷۶ درصد کاهش یافت.

رشد چشم‌گیر اخیر بیت کوین، این رمزارز را ازنظر ارزش بازار، جلوتر از دومین ارزدیجیتال بزرگ یعنی اتر (ETH) قرار داده است. درمقام مقایسه، رشد اتریوم در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ به حدود ۵۰ درصد می‌رسد. در همین بازه‌ی زمانی طلا رشدی ۷ درصدی را تجربه کرد و ارزش شاخص نزدک نیز ۱۵ درصد افزایش یافت.

یکی از مهم‌ترین دلایل جهش اخیر در قیمت بیت کوین و سایر دارایی‌ها این است که گفته می‌شود بانک‌های مرکزی به رهبری فدرال رزرو، در پاسخ به نشانه‌های رکورد اقتصادی در جهان و افزایش نرخ‌های تهاجمی خود، کنار گذاشته خواهند شد.

انتظارات محوری فدرال رزرو در اوایل ماه جاری و پس‌از سقوط سه بانک بزرگ ایالات‌متحده و اجرای برنامه‌های تأمین مالی اضطراری ازطرف بانک مرکزی این کشور به‌منظور مهار وحشت در بخش بانکی، تقویت شد. ترازنامه‌ی بانک مرکزی آمریکا اخیراً ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته که طی چند ماه اخیر بخش بسیار کمی از تورم موجود را خنثی کرده است.

با درنظر گرفتن معاملات آتی صندوق‌های فدرال، اکنون معامله‌گران متوجه شده‌اند فدرال رزرو در ماه ژوئن چرخه‌ی تسهیل را با کاهش یک‌چهارم درصدی نرخ بهره آغاز می‌کند.

مارتین لای نوبر، استراتژیست محصول در بازار دارایی‌های دیجیتال MarketVector Indexes طی مصاحبه با کوین‌دِسک گفت: «همه‌چیز به انتظارات از اقدامات تسهیل‌کننده‌ی جدید بانک‌های مرکزی و به‌خصوص فدرال ارتباط دارد. بیت کوین درمیان همه‌ی دارایی‌های پُرریسک، به‌عنوان حساس‌ترین دارایی نسبت‌به نواسانات نقدیندگی شناخته می‌شود.»