سازمان هواشناسی با صدور هشدار نفوذ سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی در ۱۷ استان از جمله تهران از افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوغبار در برخی مناطق خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 2 روز آینده در شمال غرب، غرب،‌ مناطق مرکزی، استان‌های واقع در دامنه‌های مرکزی زاگرس، دامنه‌های مرکزی البرز، سواحل غربی و مرکزی دریای خزر، بخش‌هایی از استان‌های یزد، کرمان و شمال فارس رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

شنبه در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، سواحل شرقی دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی این وضعیت ادامه خواهد داشت. یکشنبه در ارتفاعات شمال غرب و ارتفاعات جنوب شرق بارش‌های پراکنده دور از انتظار نیست. دوشنبه در شمال غرب رگبار پراکنده و در ارتفاعات جنوب شرق بارش خفیف و احتمال وقوع رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

طی 2 روز آینده در استان‌های غربی و شرقی کشور باد و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. تا روز جمعه شرق دریای عمان و روز شنبه دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی، ناپایداری‌های محلی همراه رشد ابرهای همرفتی

زمان شروع: پنجشنبه 1402/03/04

زمان پایان: شنبه 1402/03/06

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/03/04: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، لرستان، شمال ایلام، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، مازندران، گیلان، مرکز و غرب کرمان و شمال هرمزگان.

جمعه 1402/03/05: اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، مرکزی، لرستان، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، قزوین، البرز، تهران، قم، شمال و مرکز کرمان، شمال فارس و ارتفاعات و دامنه در استان‌های سمنان، مازندران و گیلان.

شنبه 1402/03/06: اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه غربی کرمان، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه در استان‌های البرز، تهران، سمنان، مازندران، گلستان و گیلان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوغبار

زمان پایان: شنبه 1402/03/06

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/03/04: نوار شرقی خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان.

جمعه 1402/03/05: شمال شرق گلستان، شمال غرب خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان.

شنبه 1402/03/06: بوشهر، غرب فارس، جنوب سیستان و بلوچستان، ایلام، جنوب سمنان و شمال اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها