استاندارد BRC-20 چیست و آیا توکن‌‌های مبتنی‌بر این پروتکل ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

طرفداران پروپاقرص بیت کوین همیشه در جست‌وجوی پروژه‌های بزرگ بعدی در دنیای رمزارزها هستند. درحال‌حاضر، پروتکل Ordinals سروصدای زیادی در فضای کریپتو به‌پا کرده است. استاندارد توکن BRC-20 به‌عنوان داغ‌ترین روند اکوسیستم رمزارزها روی کار آمده و به‌لطف رشد انفجاری میم کوین PEPE، بیش‌از‌پیش بر سر زبان‌ها افتاده است.

فهرست مطالب
  • مقدمه
  • توکن BRC-20 چیست؟
  • محبوبیت توکن‌های BRC-20
  • روند توسعه‌ی توکن‌های BRC-20
  • استاندارد کاربردی یا زیرساختی برای کلاهبرداری؟
  • آیا سرمایه‌گذاری روی توکن‌های BRC-20 منطقی است؟

مقدمه

تاکنون، حدود ۸,۵۰۰ توکن مختلف با استفاده از استاندارد BRC-20 ساخته است و درحالی‌که برخی از این پروژه‌ها کاربردهای جدی‌تری دارند، اکثر آن‌ها میم کوین هستند. درواقع، بسیاری از توکن‌های محبوب BRC-20 رمزارزهایی مثل PEPE هستند.

جای تعجب نیست که مردم درباره‌ی استاندارد مذکور صحبت می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد تغییرات مهم در روند رمزارزها شده است. بدین‌ترتیب، اگر به ارزهای دیجیتال علاقه دارید و همیشه به‌دنبال پروژ‌های بزرگ بعدی این حوزه هستید، توکن‌های BRC-20 قطعاً برایتان جذاب خواهند بود.

۸ مارس ۲۰۲۳، کاربری به‌ نام Domodata در توییتر استاندارد توکن BRC-20 را معرفی کرد. توسعه‌ی این استاندارد پیش‌گامانه‌ که ازطریق پروتکل Ordinals شروع شد، تأثیر زیادی بر فضای رمزارزها و به‌خصوص بیت‌ کوین گذاشت؛ به‌طوری‌که در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری شاهد افزایش چشمگیر قیمت پادشاه رمزارزها بودیم.

با ظهور پروتکل جدید Ordinals بیت کوین، اکنون کاربران می‌توانند برای اولین‌بار در تاریخ رمزارزها، با ثبت داده‌ها روی ساتوشی، توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) را بر بستر بیت کوین ایجاد کنند. این پیشرفت موفقیت‌آمیز NFT را به اکوسیستم بیت کوین آورد و لایه‌ی جدیدی از پیچیدگی را در شبکه اِعمال کرد.

در هفته‌های اخیر، ارزش بازار توکن‌های BRC-20 با رشد چشگیری مواجه شده و حجم تراکنش‌های آن حتی از تراکنش‌های معمولی بیت کوین پیشی گرفته است. این شاهکار علاقه‌ی بسیاری از سرمایه‌گذاران را برانگیخته است؛ زیرا آن‌ها مشتاق‌اند اطلاعات بیشتری درباره توکن‌های BRC-20 کسب کنند تا مشخص شود آيا پروژه‌های مذکور ارزش سرمایه‌گذاری دارند یا خیر. در این مقاله، قصد داریم پاسخ پرسش بالا را بدهیم و درک عمیق‌تری از ظرفیت‌های توکن‌های BRC-20 به‌دست آوریم.

توکن BRC-20 چیست؟

 

اکثر فعالان حوزه‌ی رمزارزها می‌دانند توکن‌های ERC-20 در دل شبکه‌ی اتریوم ایجاد شده‌اند. اکنون BRC-20 با الهام از ERC-20 توسعه یافته‌ است و به‌ توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) را با استفاده از پلتفرم Ordinals بسازند و معامله کنند.

این توکن‌ها در بلاک چین پایه‌ی بیت کوین ذخیره و با کمک Ordinals و Inscriptions ایجاد می‌شوند. گفتنی است که برنامه‌نویسان به‌منظور استقرار قرارداد توکن‌ها و ضرب و انتقال آن‌ها، از قالب JSON بهره می‌برند.

آسان‌بودن استفاده و انعطاف‌پذیری BRC-20 باعث شده است توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران به این استاندارد جلب شود. این واقعیت که BRC-20 برپایه‌ی یکی از بلاک‌ چین‌های معتبر و امن‌، یعنی بیت کوین، توسعه یافته، به جذابیت آن افزوده است.

استاندارد مذکور با وجود الهام‌گرفتن از ERC-20 اتریوم چند تفاوت اساسی با آن دارد. توکن‌های BRC-20 برخلاف ERC-20 برای دستیابی به اهداف خود از قراردادهای هوشمند استفاده نمی‌کنند و درعوض، از Ordinals و Inscriptions بهره می‌برند. علاوه‌براین، برای ضرب و معامله‌ی توکن‌های BRC-20 به کیف پول بیت کوین نیاز داریم.

محبوبیت توکن‌های BRC-20

هنگامی‌که اولین قرارداد توکن BRC-20 برای توکن ORDI به‌کار گرفته شد، حداکثر تعداد توکن‌های قابل‌ضرب در هر مرحله ۱,۰۰۰ عدد و حداکثر عرضه‌ی آن ۲۱ میلیون عدد تعیین شد. از آن زمان ارزش بازار توکن‌های BRC-20 به‌شدت افزایش یافته و درحال‌حاضر، به رقم خیره‌کننده‌ی ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است که از افزایش سرسام‌آور ۶۰۰ درصدی فقط در هفته‌ی گذشته حکایت می‌کند.

توکن‌های BRC-20 در اوج خود در تاریخ ۱ می ۲۰۲۳، حجم ۳٫۶۶ میلیون تراکنش را تجربه کردند؛ درحالی‌که تعداد کل تراکنش‌ها در شبکه ۲٫۳۶ میلیون بود. با افزایش تقاضا برای توکن‌های BRC-20، کارمزد تراکنش‌ها نیز به‌دلیل افزایش فعالیت توکن‌ها بیشتر شده است.

روند توسعه‌ی توکن‌های BRC-20

اگرچه توکن‌های BRC-20 هنوز در مرحله‌ی آزمایشی هستند، کاربران به این پروژه‌ها به‌عنوان فرصت‌های هیجان‌انگیز در بلاک چین بیت کوین نگاه می‌کنند. آنان باور دارند توکن‌های مذکور راهکاری برای محدودیت‌های درخورتوجه عملکرد بیت کوین، یعنی پشتیبانی‌نکردن از قراردادهای هوشمند، ارائه می‌دهند.

محدودیت‌های بلاک چین بیت کوین قبل‌ از روی‌کار‌آمدن BRC-20، امکان ساخت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) را غیرممکن می‌کرد. این پروتکل امکان ایجاد NFT را فراهم می‌کند و توکن‌های مذکور را مثل هر دارایی دیگری در بلاک چین بیت کوین می‌توان معامله کرد یا انتقال داد. به‌هر‌حال، باید توجه کرد که استفاده از BRC-20 مثل هر فناوری نوظهور دیگری، مشکلات و خطرات احتمالی به‌دنبال دارد.

استاندارد کاربردی یا زیرساختی برای کلاهبرداری؟

باوجود هیاهوی این روزهای بیت‌کوین و BRC-20، استاندارد جدید را نمی‌توان تکنولوژی نوآورانه و قابل اتکایی برای ایجاد بازارهای دیفای و حتی ایجاد توکن بر بستر بیت‌کوین دانست؛ چرا که خود بیت‌کوین به‌عنوان زیرساخت، همچنان از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند، برای بسیاری از استانداردها بهینه نشده و پر هزینه است. درواقع، بسیاری معتقدند که استاندارد جدید تنها راهکاری موقت برای مقابله با رشد روزافزون اکوسیستم اتریوم ایجاد شده است و عده‌ای دیگر می‌گویند استاندارد یادشده تنها راهکاری برای جلوگیری از ورشکستگی ماینرهای بیت‌کوین محسوب می‌شود؛ چراکه BRC-20 سبب شده است تا تراکنش‌های بیت‌کوین به‌طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کند.

البته نباید با قطعیت از چنین دیدگاهی نیز پیروی کرد. ممکن است طی سال‌های آینده با تسریع فرایند توسعه، استاندارد BRC-20 بهبودهای فراوانی را تجربه کند؛ اما با جدیت می‌توان گفت که در حال حاضر چنین موضوعی صدق نمی‌کند. از سوی دیگر، اکثر پروژه‌ها و توکن‌هایی که با استاندارد مذکور ایجاده شده‌اند، اغلب میم‌کوین‌هایی هستند که تیم توسعه‌دهنده آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به‌ندرت می‌توان پروژه‌ی سرشانس و مورد تأییدی را بین آن‌ها یافت؛ بنابریان شاید بی‌راه نباشد که بگوییم این استاندارد بستری را برای ایجاد کلاهبرداری در بلاک‌چین بیت کوین ایجاد کرده است.

آیا سرمایه‌گذاری روی توکن‌های BRC-20 منطقی است؟

درحال‌حاضر، استاندارد BRC-20 جامعه‌ی فعالی دارد و پلتفرم‌هایی مانند Unisat مشتاقانه این پروتکل را پذیرفته‌اند. با وجود هشدارهای متعدد مبنی‌بر ایرادات BRC-20 و بی‌ارزشی توکن‌های آن‌‌، به‌نظر می‌رسد جامعه‌ از استاندارد مذکور دلسرد نشده و در حال پیشبرد پروژه‌ها و کاربردهای جدید است. به‌هرحال، توصیه می‌کنیم قبل‌ از هرگونه سرمایه‌گذاری روی توکن‌های BRC-20، واقع‌گرایانه به پروژه‌ها نگاه کنید و خطرات احتمالی آن را بپذیرید.

با اینکه توکن‌های BRC-20 اخیراً توجهات زیادی را به‌ خود جلب کرده‌اند، همچنان باید با احتیاط آن‌ها را بررسی کرد. اگرچه این توکن‌ها بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسند، درحال‌حاضر، خیلی زود است که بخواهیم BRC-20 را به‌عنوان استاندارد توکن‌های مبتنی‌بر بیت کوین در نظر بگیریم. پس مانند هر فناوری جدید دیگری احتیاط کنید که در هیاهوی تبلیغاتی این استاندارد جدید غرق نشوید.

شاید توکن‌های BRC-20 مثل سایر توکن‌های شناخته‌شده‌تر ماندگاری یا تأثیرگذاری زیادی بر جامعه‌ی رمزارزها نداشته باشند. این استاندارد هنوز در مرحله‌ی آزمایشی به‌سر می‌برد و امکان دارد صرفاً هیاهویی زودگذر باشد. شاید بیت کوین Ordinals بیشتر با Crypto Kitties مقایسه‌شدنی باشد؛ پروژه‌ای که سال ۲۰۱۷ باعث ازدحام در بلاک چین اتریوم شد.

این دیدگاه مشکلات بالقوه‌ی توکن‌ها را برجسته می‌کند و امکان دارد بیشتر به تبلیغات و سود مالی ارتباط داشته باشد تا نوآوری و ارائه‌ی خدمات تکنولوژیکی. اگرچه استاندارد BRC-20 لایه‌ی جدیدی از عملکرد را به شبکه‌ی بیت کوین اضافه کرده است، این ویژگی‌ها تضمینی برای موفقیت مالی نخواهد بود.

به این نکته نیز توجه کنید که قبل‌ از سرمایه‌گذاری روی هر توکنی، درباره‌ی پروژه‌ی آن و خطرات احتمالی‌اش به‌طورکامل تحقیق کنید. علاوه‌براین، توجه کنید اینکه توکن‌ی مبتنی‌بر بیت کوین باشد، امنیت آن را درمقایسه‌با توکن‌های مبتنی‌بر سایر بلاک چین‌ها افزایش نمی‌دهد.

این توکن‌ها روی Ordinals ساخته شده‌اند؛ اما احتمال دارد فناوری مذکور در طول زمان با مشکلاتی مواجه شود و این مسئله بر بقای درازمدت توکن‌های BRC-20 تأثیر مستقیم بگذارد.