وایپ‌پیپر جدید اینتل، توضیحاتی در مورد منسوخ شدن معماری قدیمی این شرکت ارائه می‌دهد.

اینتل، فایل PDF وایت‌پیپر جدید خود را منتشر کرد که بخشی از آن به ساده‌سازی معماری مجموعه دستورالعمل‌های پردازنده (ISA) اختصاص دارد. هدف اصلی این حرکت پیشنهادی، پایان پشتیبانی گسترده از معماری‌های قدیمی است. درواقع تیم آبی قصد دارد فقط از نسخه‌ی ۶۴ بیتی معماری مذکور با نام X86S پشتیبانی کند. ازجمله مزیت‌های این اقدام می‌توان به حذف حالت‌های اجرای قدیمی و بهره‌مندی از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای آینده اشاره کرد.

امروزه بسیاری از کاربران رایانه‌های شخصی که از جدیدترین برنامه‌ها و بازی‌های ویندوزی لذت می‌برند در دوران معرفی ویندوز ۷، به نسخه‌ی ۶۴ بیتی این سیستم‌عامل مهاجرت کرده‌اند. این اقدام در حالی انجام شد که استفاده از رم ۴ گیگابایت به بالا میان افراد رواج یافت (زیرا سیستم‌عامل ۳۲ بیتی فقط امکان مدیریت ۳٫۲ گیگابایت رم را دارد) و نسخه‌ی ۶۴ بیتی برنامه‌ها و بازی‌ها روی کار آمدند. TomsHardware می‌نویسد، با در نظر گرفتن اینکه سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ کنونی فقط در نسخه‌ی ۶۴ بیتی منتشر شده است و باز‌ی‌ها و برنامه‌ها، مقدار درخورتوجهی رم مصرف می‌کنند، منطقی به‌نظر می‌رسد که اینتل بخواهد معماری قدیمی خود را به‌ تاریخ بسپارد.

اینتل می‌گوید: «طراحی‌های معماری ۶۴ بیتی ما در همان حالت ۸۰۸۶ اصلی از حالت بازنشانی خارج می‌شوند و برای ورود به حالت ۶۴ بیتی به یک‌سری کد انتقال نیاز دارند. پس‌ از اجرا، این حالت‌ها در برنامه‌ها یا سیستم‌عامل‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

بنابراین می‌توان به‌راحتی دریافت که حذف معماری قدیمی اینتل، مزیت‌هایی به‌دنبال خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از مدل تقسیم‌بندی ساده‌شده‌ی ۶۴ بیتی برای پشتیبانی از تقسیم‌بندی برنامه‌های ۳۲ بیتی مطابق با آنچه سیستم‌عامل‌های مدرن از قبل استفاده می‌کردند.
  • حذف حلقه‌ی یک و ۲ و ویژگی‌های تقسیم‌بندی منسوخ.
  • حذف پشتیبانی آدرس‌دهی ۱۶ بیتی.
  • حذف پشتیبانی از دسترسی به درگاه ورودی و خروجی حلقه‌ی ۳.
  • محدودسازی استفاده از کنترل‌کننده‌ی وقفه‌ی محلی (APIC) به X2APIC و حذف پشتیبانی قدیمی ۸۲۵۹.

اینتل به افرادی که به اجرای سیستم‌عامل‌ها و نر‌م‌افزارهای قدیمی‌تر روی جدیدترین سخت‌افزار این شرکت علاقه دارند توصیه می‌کند از راهکارهای مبتنی‌بر مجازی‌سازی بهره ببرند.