سامسونگ از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد در کنفرانس اختصاصی خود با نام گلکسی آنپکد، جدیدترین گوشی‌های هوشمند سری گلکسی S را رونمایی کند. این اتفاق نهایتا رخ داد و کره‌ای‌ها گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی اس ۲۰ (Samsung Galaxy S20) را در کنار گوشی گلکسی زد فلیپ (Samsung Galaxy Z Flip) رونمایی کردند. گلکسی اس ۲۰ اولترا (Samsung Galaxy S20 Ultra) قدرتمندترین گوشی خانواده‌ی گلکسی اس ۲۰ و جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ به‌شمار می‌آید که مجموعه‌ای از به‌روزترین و قدرتمندترین سخت‌افزار را در زیر بدنه‌اش یدک می‌کشد. پنل پشتی اس ۲۰ اولترا میزبان چهار دوربین مجزا است که حسگری ۱۰۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی، وظیفه‌ی ثبت تصاویر و ویدئوها را برعهده دارد. 

سامسونگ به‌دنبال معرفی رسمی گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی اس ۲۰ با انتشار اطلاعیه‌ای جدید به تشریح جزئیات مربوط به حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی جدیدش پرداخت. نسل جدید حسگرهای تصویر سامسونگ که از آن با نام ایزوسل برایت اچ‌ام‌وان (ISOCELL Bright HM1) یاد می‌شود، از مجموعه‌ی متنوعی از فناوری‌های روز دنیا در زمینه‌ی جذب بیشتر نور محیط بهره می‌گیرد که از بین آن‌ها می‌توان به Nonacell و Smart-ISO به‌همراه HDR آنی اشاره کرد. حسگر جدید سامسونگ به‌لطف این فناوری‌ها می‌تواند تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی را با نور و جزئيات بیشتر ثبت کند. این حسگر همچنین توانایی ضبط ویدئوهای 8K را با نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه دارد؛ ایزوسل برایت HM1 ویدئوهای 8K را حتی در شدیدترین شرایط نوری نیز ضبط می‌کند.

یونجین پارک، قائم‌مقام اجرایی کسب‌و‌کار حسگر شرکت سامسونگ الکترونیکس، در رابطه با ایزوسل برایت HM1 می‌گوید: «به‌منظور ثبت لحظات به‌یادماندنی زندگی‌مان، سامسونگ مدت‌ها است که ابداعاتی در زمینه‌ی پیکسل تصاویر انجام می‌دهد تا از این طریق باعث شود حسگرهای تصویر سری ایزوسل تصاویری حیرت‌انگیز ثبت کنند؛ حتی در شرایطی که نور محیط ایده‌آل نباشد. حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل برایت HM1 با بهره‌گیری از فناوری‌های Nonacell و Smart-ISO به کاربران کمک می‌کند تصاویری چشم‌نواز با وضوح بالا را در گستره‌ی وسیعی از نورهای محیط، ثبت کنند».

 

 

 

ISOCELL Bright HM1 اندازه‌ای معادل 1/1.33 اینچ دارد و از ۱۰۸ میلیون پیکسل ۰/۸ میکرومتری بهره می‌گیرد. این حسگر به‌لطف فناوری نوناسل تصاویری پرنورتر در محیط‌های دارای نور کم، ثبت می‌کند. در سال ۲۰۱۷ سامسونگ از فناوری تتراسل (Tetracell) پرده‌برداری کرد. تتراسل نوعی فناوری بود که در آن پیکسل‌های ۲×۲ مجاور با یکدیگر ادغام می‌شدند؛ درواقع در فناوری تتراسل شاهد ترکیب چهار پیکسل مجاور هم بودیم تا در نهایت پیکسلی بزرگ‌تر ایجاد شود. نوناسل نسخه‌ی پیشرفته‌تر تتراسل به‌شمار می‌آید و در این فناوری، پیکسل‌های ۳×۳ مجاور با یکدیگر ادغام می‌شوند؛ به‌عبارتی دیگر در نوناسل شاهد ترکیب ۹ پیکسل مجاور هم هستیم تا در نهایت پیکسلی بزرگ‌تر داشته باشیم. در دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل برایت اچ‌ام‌وان، ۹ پیکسل ۰/۸ میکرومتری مجاور هم با یکدیگر ادغام می‌شوند تا در نهایت پیکسلی ۲/۴ میکرومتری داشته باشیم. ترکیب این پیکسل‌ها باعث می‌شود تصویر نهایی نور بیشتری نسبت به تصاویری داشته باشد که با فناوری تتراسل ثبت شده‌اند.

هرچه شمار پیکسل‌های ادغام‌شده افزایش یابد، تداخل رنگ‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ موضوعی که باعث می‌شود طراحی فناوری‌های جدیدِ ترکیب کردن پیکسل‌ها با یکدیگر، امری چالش‌برانگیز باشد. این نوع مشکلات باعث شده بودند طراحی فناوری نوناسل در تئوری، کاری بسیار سخت و همراه‌با محدودیت‌های بسیار باشد. حسگر HM1 به‌لطف بهره‌گیری از فناوری ویژه‌ی سامسونگ با نام ایزوسل پلاس (ISOCELL Plus) با چالش یادشده مقابله می‌کند؛ اتفاقی که در نهایت باعث می‌شود میزان تداخل رنگ‌ها به‌کمترین حد برسد. این فناوری همچنین میزان از دست رفتن نور و انعکاس نور را نیز تا حد درخورتوجهی کاهش می‌دهد.

حسگر ایزوسل برایت HM1 سامسونگ برای ثبت بهترین نتایج در تمامی شرایط نوری ضمن استفاده از فناوری نوناسل به برخی فناوری‌های پیشرفته‌ی دیگر نیز متوسل می‌شود. برای مثال، ایزوسل برایت HM1 با بهره‌گیری از Smart-ISO می‌تواند تصاویری چشم‌نواز با وضوح بالا ثبت کند؛ این اتفاق از طریق انتخاب خودکار ISO به‌شکلی کاملا بهینه، صورت می‌گیرد. به‌طور معمول از ISO بالا در محیط‌های تاریک‌تر استفاده می‌شود و برعکس شاهد استفاده از ISO پایین در محیط‌های پرنور هستیم تا از این طریق میزان اشباع نور، کنترل شود.

 

 

در محیط‌هایی که دارای ترکیبی از نورهای مختلف هستند و چالش‌های زیادی را برای ثبت عکس ایجاد می‌کنند، ایزوسل برایت HM1 به فناوری «HDR آنی» متوسل می‌شود تا میزان نوردهی (اکسپوژر) بهینه‌سازی شود. این فناوری باعث می‌شود در نهایت شاهد ویدئوها و تصاویر ساکنی باشیم که طبیعی‌تر از قبل به‌نظر می‌رسند و جذابیت بیشتری دارند. HM1 با اختصاص دادن مناسب‌ترین اکسپوژر به هر یک از پیکسل‌ها، می‌تواند از یک صحنه به‌صورت هم‌زمان چند تصویر با اکسپوژر مختلف بگیرد تا در نهایت شاهد HDR آنی باشیم؛ به‌عبارتی دیگر کاربر در همان زمان بازکردن دوربین خواهد توانست فناوری HDR را فعال کند. حسگر HM1 برای ثبت تصاویری واضح‌تر از لرزش‌گیر تصویر الکترونیکی (EIS) مبتنی‌‌بر ژیروسکوپ استفاده می‌کند و از Super-PD نیز بهره می‌گیرد؛ سامسونگ می‌گوید Super-PD فناوری پیشرفته‌ی تشخیص فاز است که امکان استفاده از فوکوس خودکار سریع و دقیق را فراهم می‌کند.

حسگر HM1 به کاربر امکان می‌دهد از سوژه‌های موردنظر با بزرگ‌نماییِ بدون افت کیفیتِ حداکثر سه برابر تصاویر موردنظرش را ثبت کند؛ دستیابی به قابلیت یادشده به این دلیل امکان‌پذیر شده است که در HM1، پیکسل‌ها به‌صورت مستقیم از طریق سخت‌افزاری اختصاصی تبدیل می‌شوند و این وظیفه برعهده‌ی پردازنده‌ی گوشی نیست. ایزوسل برایت HM1 می‌تواند تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی سه برابر بدون انجام آپ‌اسکیل ثبت کند. براساس اعلام رسمی سامسونگ، این حسگر هم‌اکنون در مرحله‌ی تولید انبوه قرار دارد.